Yaakov Lederman/Flash90

המגילה האישית של כל יהודי / מאמר מיוחד לפורים

איזו מגילה יקראו מיד כשיבוא המשיח? חדשות העולם שנוגעות לעם ישראל – ולמה מרבים בשמחה? / הרב ישעיה וינד, במאמר מיוחד לקראת ימי הפורים הבאים עלינו לטובה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האדמו"ר מגור בעל החידושי הרי"ם זי"ע שח פעם ואמר: כאשר קרה הסיפור עם ושתי, הגיע מישהו לבית המדרש וסיפר את החדשות האחרונות; פסק דין מוות שיצא על המלכה ושתי. השיבו לו השומעים שהתאספו 'אל תבלבל לנו את הראש בשטויות של הגויים'.

אבל אחר כך כשנעשה הנס, ומפלת המן הייתה ע"י אסתר המלכה ומרדכי, התברר לכולם עד כמה החדשות דאז קשורות לכל העם היהודי. כעת הבינו עד כמה קטעי היסטוריה לא קשורים, כמו הריגת ושתי (שהוביל אח"כ להכתרת אסתר), הצלת המלך מבגתן ותרש, אי גילוי יהדותה של אסתר למלך, ועוד פרטים רבים, התחברו לכדי סיפור הצלה אחד ענק.

צדיקים אמרו, שכאשר יבוא המשיח, יתכנסו גדולי ישראל, ויכתבו את כל קורות התקופה האחרונה שלפני ביאת המשיח, ויחברו מגילה. כל עם ישראל יתאסף ויקראו במגילה זו כשם שקוראים את מגילת אסתר.

בנוסף כל אדם ואדם יחבר מגילה מן הקורות אותו בימי חייו.

ואז כאשר נחבר את כל קורות חיינו, נראה דברים מדהימים. כל מה שקרה איתנו, כל מאורע וכל התרחשות היו עוד חלק ועוד פרק במגילה, שהתחברו יחדיו לכדי תמונה שלמה מרהיבה ביופיה.

פתאום יתברר לנו שהכל היה לטובתנו, הכל היה מכוון למטרה אחת לתיקון מושלם לנפשנו. בבת אחת ייפקחו העיניים ונראה את אותם מאורעות עצמם שכולנו חווינו, אלא שאז נראה אותם באור אחר לגמרי. העיניים יאירו כאשר נבין איך ולמה קרה לנו כך וכך.

בשבת זו שמענו כולנו את פרשת 'זכור את אשר עשה לך עמלק'. השבוע נתכנס שוב כולנו לבתי הכנסת לשמוע קריאת המגילה. בואו נבין מה הקשר בין שני המצוות האלה ומה מחבר ביניהם.

הבעל שם טוב היה אומר שעמלק הוא היחיד שבא להילחם בעם ישראל מיד אחרי שיצאו ממצרים. כל הניסים שהתרחשו איתם במצרים ובקריעת ים סוף התפרסמו בכל העולם, 'אז נבהלו אלופי אדום אילי מואב יאחזמו רעד נמוגו כל יושבי כנען. אף אחד לא העיז להילחם אחרי שראו את הגילויים הגדולים מהקב"ה.

עמלק היה הראשון שהעיז. איך הוא לא פחד? עמלק ניסה בכל כוחו להסביר כל דבר בדרך הטבע, המים שהפכו לדם, הצפרדעים, הכנים, לכל מקרה ידע לתת הסבר מדעי איך בדיוק זה קרה. הוא התעלם מהגילויים הברורים, והכניס את הנסים בדרכים טבעיות. מכיוון שכך לא ראה שום בעיה להילחם בעם ישראל.

'עמלק' בגימטרייה 240 שזה גם גימ' של המילה 'ספק'. זו היתה כל מהותו, להכניס ספקות ושאלות באמונה המוחשית שכל העולם ראה עין בעין. 'אשר קרך בדרך', מלשון 'מקרה' ומלשון 'קירור'. הוא קירר את האמונה הלוהטת והסביר שהכל קרה במקרה.

ואכן עמלק הצליח להילחם בעם ישראל רק אחרי שגם הם התקררו באמונה. כפי שכתוב לפני פרשת עמלק שעם ישראל שאלו 'היש ה' בקרבנו אם אין'.

סיפור המגילה היה בתקופה שאחרי בית ראשון, כאשר כבר התמעטה הנבואה וסוף תקופת הנסים הגלויים. כאשר נכדו של עמלק, המן הרשע, ביקש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים, הראו לעם ישראל משמים שמעכשיו והלאה אמנם כבר לא יזכו לנסים גלויים, אך חסדי ה' לא תמו, הם ימשיכו לזכות לניסים, אך אלו יהיו מוסתרים בדרך הטבע.

וכך דווקא נכדו של עמלק שקירר את עם ישראל באמונה, וטען שהניסים הגלויים הינם מקרה ודברים טבעיים. דווקא על ידו התרחשו נסים נפלאים כאלו שאכן היו בדרך הטבע, אך לא היה לאף אחד ספק שיש כאן יד מכוונת שמנווטת את כל ההתרחשויות לכיוון הרצוי. דווקא כאן התגלה שגם הטבע הינו צירוף של נסים נסתרים.

מסיבה זו ציוונו חכמינו ז"ל לקרוא את מגילת אסתר אף גם לחזור ולשנותה. כיוון שמגילת אסתר כשמו כן הוא, לגלות את ההסתר, להפנים בנו את יד ההשגחה העליונה על כל פרשיה ומהלך בחיינו, על כל מקרה והתרחשות בחיי היום יום.

ולכן גם קבעו חז"ל 'משנכנס אדר מרבין בשמחה'. כולם תמהים ושואלים לשמחה מה זו עושה, וכי גדול נס פורים מנס יציאת מצרים ושאר הניסים שעשה עמנו הבורא מאז היותנו לעם.

אך התשובה היא כי הזוכה לחיות בסגנון חיים כזה, שבכל מאורע טבעי רואה את יד האלוקים, זוכה לחיים מאושרים בעולם הזה ובעולם הבא. חייו מלאים שמחה בכל עת ובכל מצב, המתח והלחץ ממנו והלאה. פיו מלא שיר ושבח לבורא על חסדיו ונפלאותיו המקיפות אותו ועל 'ניסך שבכל יום עמנו', ועל כל נשימה ונשימה הרי הוא מהלל קה.

ולכן בהחלט משנכנס בנו אדר, ואנו מפנימים שיש יד מכוונת בכל מקרה, זו סיבה מספקת להרבות בשמחה.

הכותב הינו מנהל רוחני ומרצה בארגון 'הידברות', וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture