מיוחד • 70 שנים לפלישה לנורמנדי

סקירה היסטורית במלאת 70 שנים למבצע הפלישה הימי הגדול ביותר בהיסטוריה • מתברר כי למרות התכנון המדוקדק וסדרי הגודל הנדירים של כוחות הברית, אם לא סייעתא דשמיא שליוותה אותם החל מיומה הראשון של הפלישה, הכל היה עלול לרדת לטימיון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בנורמנדי שבצרפת, ישרקו רוחות הים על החופים המוריקים, קרני השמש יאירו בין חרכי הסלעים בצוקים שכמו נוצקו אל תוך גלי הים, וגם רגבי האדמה השתקנית לא יסגירו את המולת הקרבות העזים שהתחוללו בדיוק במקום הזה, ובדיוק לפני 70 שנים.

חייל שהשתתף בפלישה הגדולה, עומד על החוף השקט כעבור 70 שנה.

-

בלילה שבין ה-5 במאי ל-6 בו, 1944, מעט לאחר שעת חצות, החלה הפלישה לנורמנדי, שקיבלה את שם הקוד המבצעי "מבצע אוברלורד".

הפלישה הנועזת והגדולה בהיסטוריה בתוואי ימי גובשה ע"י צבאות בעלות הברית המערביות (ארצות הברית ובריטניה) ונקבעה לחופי נורמנדי שבצרפת הכבושה. ביומה הראשון של הפלישה השתתפו 156,000 חיילים, שהוצנחו מ-12,000 כלי טיס ונחתו מ-6,900 כלי שיט, הפלישה המפתיעה והמוצלחת לנורמנדי סימנה את ראשית הקץ של גרמניה הנאצית.

ב-6 ביוני 1944 החל המבצע האדיר להתגלגל והביא לנקודת מפנה היסטורית בחזית המערבית במלחמת העולם השנייה.

אירופה הכנועה לא מוותרת

בסופה של שנת 1943, התחוללה התפנית המכריעה במלחה"ע השנייה והביאה לראשונה לנסיגת הכיבוש הנאצי העולמי. הקרבות המהוללים שנוהלו ע"י בריטניה הגדולה במדבריות צפון אפריקה, הצלחותיו של הצבא האדום העקשן במזרח אירופה ופלישת בעלות הברית לסיציליה ולאיטליה, כל אלו הביאו למסקנה כי ניתן למגר את הצבא הגרמני. בשלב זה החל להתגלגל מבצע אוברלוד לפתיחת חזית מערבית חדשה נגד הגרמנים בכדי להכניעם.

הצבא הגרמני, ששלט בצרפת זה 3 שנים, ידע כי בקצוות אירופה ובעיקר בסביבותיה של אנגליה רוכזו כוחות אדירים הממתינים לפקודה כדי לפלוש לצרפת. מפני חשש זה, הקימו הגרמנים את 'החומה האטלנטית' כפיח שנקראה בפיהם, מדובר היה בקו ביצורים אימתניים ומכשולים רבים שפוזרו בתכנון צבאי מדוקדק לאורך חופיה המערביים של צרפת.

הגרמנים ציפו, שהפלישה תתחיל ממצר דובר בהיותו הנקודה הצרה ביותר של תעלת למאנש החוצה בין אנגליה לצרפת ומהווה תחנה נוחה לחציה [50 שנה לאחר מכן, נחפרה בקו זה 'מנהרת התעלה' המפורסמת], כהכנה לפלישה ביצרו הגרמנים את האזור וריכזו כוחות גדולים סביב העיר קאלה הסמוכה, שטחי המישור הסמוכים לחוף הוצפו בכמויות אדירות של מי ים על מנת להקשות על צניחת כוחות הברית

הפלישה הגדולה לא הייתה צולחת אילולא ההטעיה המושלמת שהביאה את הגרמנים לבטוח במידע שבידם אודות מיקום התקיפה. מבצע ההונאה הצבאית הגדול ששימש רקע לפלישה קיבל את שם הקוד 'פורטיטיוד' ואף הוא נוהל תחת מעטה עבה של סודיות. אלמנטים רבים נכללו במבצע ההונאה כשההטעיה המרכזית כללה הקמת ארמיית רפאים שלמה בראשותו של ג'ורג' פטון.

גנרל פטון ומבצע פורטיטיוד

אחד הגנרלים שהשפיע רבות על שדה הקרב ללא שנקף אצבע, הוא ללא ספק הגנרל ג'ורג' פטון, הגנרל פטון הובא מהפיקוד הבכיר על כוחות התקיפה בסיציליה והובא בסתר לאנגליה. המפקד העליון של כוחות בעלות הברית, הגנרל אייזנהאואר, ייעד עבור פטון שתי משרות, בהיותו מפקד בכיר ומוערך נבחר פאטון לפקד על הארמיה השלישית, שהייתה עדיין בארצות הברית, ולהכין את הארמיה השלישית לפריסה בצרפת מיד לאחר הפלישה על מנת לבסס את אחיזת הכוחות ולהעמיק את הפלישה לאירופה.

תפקידו זה של פאטון נשמר בסוד. ברבים, התפרסמו ידיעות על משימתו המרוממת של הגנרל פטון כמפקד צבא ארצות הברית שיועד לפלוש לאירופה במצר דובר, וכך, בעוד חבריו יושבים עד שעות הלילה המאוחרות ומשרטטים מפות פלישה, הגנרל פטון ישב על החוף בראשות צבא פיקטיבי ענק שנבנה כדי להטעות את הגרמנים, ולא עשה דבר מלבד להתבונן בגלי הים המתנפצים אל החוף.

הגנרל פטון בראשות צבאו המדומה
גנרל פאטון

צבאו של פטון כלל באותה העת, טנקי דמה, תותחים, משאיות, ג'יפים ומטוסים ואפילו ספינות דמה. בינתיים, קיבל פטון לידיו את הפיקוד על הארמיה השלישית, שמנתה כוח של למעלה מ 250,000 חיילים מוכן ללחימה. כאשר פטון נחת סוף סוף בצרפת, דאג הצבא לשמור זאת בסוד, כדי שמבצע ההטעיה יגרום לגרמנים לחשוב כאילו והפלישה לנורמנדי, היא בעצם, תרגיל ההסחה.

מאוחר יותר, עם פלישת הכוחות לאירופה, בלט הגנרל פטון לטובה, בהצלחותיו הרבות ובהתקדמותו המהירה לעומק אירופה. מי יודע, אולי הישיבה המשעממת לחופי דובר, היא זו שמתחה את החץ שנורה בעוז אל הכובש הנאצי.

דגם טנק שרמן מיריעות ניילון שיועד להטעות את מטוסי הריגול הגרמניים
טנק דמה

מאתיים אלף שומרי סוד

ההכנות לפלישה נמשכו כשנתיים והיו כרוכות בהתארגנות לוגיסטית בהיקף עצום, שכללה בניית כלי שיט ומטוסים, והבאת חילות רבים מארצות הברית, מקנדה וממדינות נוספות. הכוחות הפולשים עברו אימונים מפרכים בתנאים שדימו את גזרת הלחימה שלה יועדו.

כל ההכנות האלה נעשו תוך שמירה קפדנית סודיות המבצע והסתרת המועד והיעד של הפלישה הגדולה, מן הגרמנים. פרוייקט השיא של ההכנות היה בניית שני נמלי ענק מלאכותיים נגררים, שנועדו לקליטת האספקה עבור הכוחות הלוחמים בשלבים הראשונים של שחרור אירופה, עד לכיבוש והשמשת הנמלים המקומיים, שכן מפקדי הברית חששו שכוחות גרמניה יחבלו בנמלים עם מנוסתם.

בראש מבצע הפלישה עמד המפקד העליון של הכוחות האמריקניים באירופה, הגנרל דווייט אייזנהאואר, סגנו לפיקוד היה הפילדמרשל הבריטי ברנרד לו מונטגומרי.

הפלישה בנורמנדי מפה עברית

הפלישה

יום הפלישה לנורמנדי [ה-D-DAY, ובעברית- שעת הע'] נקבע בתחילה ל-5 ביוני, אולם עקב מזג אוויר סוער הוחלט ברגע האחרון לדחות את המבצע. ההחלטה להוציא את המבצע לפועל ב-6 ביוני התקבלה על ידי איזנהאואר על סמך תחזיות מזג אויר שעות ספורות בלבד לפני תחילתו בפועל.

בפקודת הפלישה שהופצה בערבו של אותו יום, חתם אייזנהאואר את הצו במילים אלו: "בואו כולנו נתפלל לברכתו של הקל הכל יכול להצלחת משימה נעלה זו"

הפלישה בנורמנדי 5

בלילה שבין 5 ל-6 ביוני 1944 הוצנחו עשרות אלפי צנחנים, ומאות דאונים נושאי ציוד וגייסות במרחק קצר מחופי הנחיתה המיועדים בנורמנדי במטרה לתפוס נקודות מפתח ביציאות מהחופים, להגן על ראשי הגשר של בעלות הברית מפני התקפות נגד גרמניות, לשבש את קווי התקשורת והאספקה הגרמניים ולזרוע בלבול והרס. הכוחות המוצנחים שהופעלו כללו את הדיוויזיה המוטסת ה-6 הבריטית והדיוויזיות המוטסות האמריקניות ה-82 וה-101. לשם הטעיה אף הוצנחו בובות גומי המתפוצצות ויוצרות אשליית ירי כאשר הן פוגעות בקרקע. בובות אלו הוצנחו בנקודות רחוקות מן החזית כדי להטעות את הגרמנים לגבי מקום התקיפה.

באותו הלילה הפציצו כעשרת אלפים מטוסים של בעלות הברית יעדים גרמניים בכל רחבי צרפת. בדיעבד התברר שחלק מההפצצות על העמדות הגרמניות, שהגנו על חופי הנחיתה המיועדים, לא היו מדויקות, רוב הבונקרים הגרמניים שהגנו על החופים לא נפגעו, וגרמו לאחר מכן לאבידות קשות בקרב כוחות בעלות הברית, שביצעו את הגל הראשון של הנחיתות.

כוחות המחתרת הצרפתיים, שקיבלו את ססמאות הפלישה דרך רדיו המחתרת המשדר מלונדון, חיבלו במסילות רכבת ובמחנות צבא מקומיים.

עם עלות השחר פתחו ספינות בעלות הברית בהפגזה כבדה לאורך כל חופי נורמנדי. לאחר הריכוך הארטילרי הייתה כל ספינה אחראית לקו החוף שלה, וספינות קטנות יותר הוקצו לסיוע ישיר לגיסות, כך שכל גדוד קיבל אש סיוע ממשחתת אחת לפחות.

הפלישה בנורמנדי 6

עשרות אלפי חיילים נחתו באמצעות נחתות בחופי נורמנדי והחלו קרבות קשים. ציוד הפריצה של חילות ההנדסה של הכוחות האמריקאיים כלל טנקים אמפיביים מדגם שרמן DD, דחפורים משוריינים לפריצת מכשולים ומטעני "בנגלור" לפיצוץ ביצורים. הבריטים שפיתחו את טנק המחבט – ההולם בקרקע לפניו, מפוצץ את המוקשים בה וקורע את גדר התיל, היטיבו להשתמש בו ופתחו צירים רבים לעומק החופים.

המבצע, שנחשב לצליחה הגדולה ביותר בהיקפה בהיסטוריה הצבאית המודרנית, לווה בסיעתא דשמיא מיוחדת שזימנה בהשגחה פרטית את העיתוי והאירועים סביב, שסייעו לכוחות בעלות הברית. יומיים בלבד לפני הפלישה פוזרו מטוסי הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, ברחבי צרפת מחשש להפצצות. הגרמנים לא יכלו להשתמש במטוסים אלו מכיוון שלא היו מרוכזים בלהקות, והאספקה המיועדת להם אמורה הייתה להגיע לבסיסים החדשים רק כמה ימים לאחר הפלישה.

בנוסף, מהלכי ההסחה של בעלות הברית גרמו לערפל קרב כבד ולדיווחים סותרים ומשונים בצד הגרמני, כך שהקצינים לא ידעו כיצד לפעול, הואיל ולא הצליחו לגלות את מוקד המאמץ העיקרי של בעלות הברית.

לאחר הניצחון התבררה הסיבה שבגללה לא הפעילו הגרמנים את כוח השריון שלהם,דיוויזית הפאנצר ה-21, באזור נורמנדי, כפי שנודע לאחר מכן, ההוראה להפעלת הדיוויזיה יכלה לבוא מאדם אחד בלבד- אדולף היטלר ימ"ש, ובאותו בוקר, בטרם התברר האם מדובר בפלישה הצפויה, היססו המפקדים האם להעיר אותו. מעבר לכך, במפקדה הראשית של גרמניה הוטעו לחשוב שמדובר בפעולת הסחה בלבד לפלישה העיקרית שתבוא בקאלה, שכמובן לא באה. אם לא די בכך, ארווין רומל, הגנרל שהיה אחראי לחומה האטלנטית, הוזמן בערב הפלישה לארוחת ערב הרחק מאוד מהחזית.

כל אלו הביאו לפתיחה מוצלחת במיוחד של המבצע ולפעולה ניצחת כנגד הנאצים. בשלושת הימים הראשונים פעלו 38 שיירות ובהן 745 אוניות, כשהן נתמכות על ידי 4,066 נחתות ו-347 שולות מוקשים. 42 הדיוויזיות של חיל היבשה נתמכו על ידי 13,175 מטוסים. בתוך חודש ימים הונחתו בחוף כ-1.1 מיליון חיילים, 200 אלף כלי רכב ו-750 אלף טונות של ציוד. אך למרות הכל, ביום הפלישה ספגו כוחות בעלות הברית למעלה מעשרת אלפים נפגעים, מתוכם כ-2500 הרוגים.

הפלישה בנורמנדי 7

הדרך לניצחון

הפלישה לנורמנדי הצליחה לפתוח חזית מערבית באירופה, ואילצה את גרמניה לפצל את כוחותיה בין שלוש חזיתות – כנגד ברית המועצות וכנגד בעלות הברית המערביות, הן באיטליה והן בצרפת, דבר שהחליש את כוח עמידתה. היה זה ציון דרך חשוב בדרך לכניעתה של גרמניה הנאצית כעבור שנה, במאי 1945.

הפלישה בנורמנדי 4 הפלישה בנורמנדי 3 הפלישה בנורמנדי 2 -

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין עליכם, תמשיכו להביא כתבות איכותיות ומעניינות לטובת הגולשים שרוצים תוכן מעניין ואיכותי אך לא מוכנים להתפשר על כשרותם של התכנים.

תודה………….

אין כמוכם!!! פעם ראשונה שאני רואה באתר חרדי למהדרין כאלו כתבות מעניינות שלא קשורות לפוליטיקות ושטויות… המשיכו כך!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture