גלריה: סיום הש"ס ועצרת מספד לזכר הרבנית המחנכת מרת גיטל מלכה בריסק ע"ה

במעמד החשוב שהתקיים בשילוב סיום ש"ס משניות וסעודת מצוה העלו הנואמים הנכבדים, רבנים ומחנכים, את אישיותה המיוחדת ומורשתה החינוכית המפוארת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

קהל גדול, בראשות רבנים ואישי ציבור, השתתף בעצרת מספד וזכרון לעילוי נשמתה של הרבנית הצדקנית, המחנכת הדגולה, מרת גיטל מלכה בריסק ע"ה, אשת חבר להגאון הצדיק המפורסם מוה"ר רבי יהושע בריסק זיע"א אב"ד דקהל טשעקא – נתניה, שזכתה והייתה מחנכת נערצת לבנות ישראל וממניחות אבני היסוד לחינוך החרדי והתורני בעיר נתניה, אשר הסתלקה לבית עולמה, בשלהי שנת תשע"ז, בשם טוב ובשיבה טובה.

ביום ראשון פרשת וירא, ט' חשוון תשע"ח, נקבצו ובאו בני המשפחה הרוממה, רבנים ומחנכים, ראשי החינוך העצמאי ואישי ציבור, אל היכל בית המדרש ע"ש מהר"ם מהרא"צ ומהר"י בריסק – טשעקא, שם כיהן בעלה הדגול זיע"א ברבנות ובראשות הישיבה והכולל ומשם יצאה תורה והוראה לאנשי קהילתו ולכלל תושבי נתניה והסביבה, לעצרת שהייתה משולבת בסיום ש"ס משניות, שנלמד לעילוי נשמתה.

המעמד החשוב עמד תחת סימן העלאת מורשתה החינוכית אשר פירותיה בעולם הזה, בדמות מאות בתים יהודיים בנתניה ובכל הארץ, המתנהלים בדרך ישראל סבא, אותה העבירה במסירות לתלמידותיה, והקרן קיימת לעולם הבא, לדורי דורות ולנצח נצחים. המשתתפים כולם העלו על נס את מפעלותיה הכבירים של הרבנית המחנכת ע"ה בשדה החינוך זה למעלה מיובל שנים מתוך הקרבה עצמית מוחלטת ומסירות נפש עילאית לה' ולתורתו. מפה לאוזן סחו על אותם הימים בהם החלה המחנכת הדגולה ע"ה בפעולותיה הנשגבות, כשהעיר נתניה הייתה עוד בעלת צביון שונה לחלוטין מהמוכר לנו היום, ומשנשלחה המשפחה הרוממה, כשבראשם חמיה הגה"ק מהרא"צ בריסק זיע"א אב"ד טשעקא, על ידי מרנן ורבנן, כ"ק מרן מהר"א מבעלזא והגאון בעל החזון איש זיע"א לחנות את פני העיר ולהאירה באור התורה עשו כל יכולתם לרוממה ולכוננה בנתיבות קודש.

את מסכת הנאומים פתח מרא דאתרא ורב בית הכנסת, בנה בכורה, הגה"צ רבי אליהו יצחק בריסק שליט"א, אב"ד טאשנאד – טשעקא, אשר הגיע במיוחד ממאנסי שבארה"ב והביא את דבר המשפחה. בתחילת דבריו סיים את ש"ס המשניות, ולאחר מכן ריגש את הקהל בדבריו היוצאים מן הלב. הוא המליץ עליה את דברי הגמרא במסכת חולין (כד ב): "אמר רבי חנינא: חמין ושמן שסכתני אמי בילדותי הן עמדו לי בעת זקנותי", והסביר כי "חמין" היינו החמימות לקיום התורה והמצוות, עם אש ההתלהבות ביראת שמים ובעבודת התפילה שהכניסה בצאצאיה; "שמן" היינו ההתבדלות מכל איסור ומכל דבר רע, בבחינת השמן שהוא צף מעל כל המשקים ואינו מתערב עמהם. את שני דגשים חשובים אלו הנחילה המנוחה ע"ה הן בכל צאצאיה והן בכל תלמידותיה במשך השנים, כשמאמציה עושים פירות לשם ולתפארת.

אחריו נשא דברים הגאון החסיד רבי חיים מנדל שטייגער שליט"א, מחשובי רבני "קרית צאנז" בנתניה אשר העיד בעדות נאמנה על זכויותיה העצומות של הרבנית ע"ה בשדה החינוך. בדבריו שהיו כעדות אישית, שכן בנותיו תליט"א הם מתלמידותיה המובהקות, סיפר על המסרים העמוקים שהחדירה ללבבות תלמידותיה, אשר נותרו חקוקים בקרבם עד עצם היום הזה, והם מצוטטים בפיותיהן באופן קבוע.

משא חוצב להבות אש כיד ה' הטובה עליו השמיע הרב אברהם יוסף לייזרזון שליט"א יו"ר החינוך העצמאי בארץ הקודש אשר הרחיב את הדיבור על מהותה של המחנכת בישראל ועל תפקידה החשוב בהעמדת בתים נאמנים לתורה וליראת ה'. הרבנית המנוחה ע"ה היתה דוגמא ומופת למחנכת אשר בליבה הגדול והרחום מכוננת ומבססת את יסודות הדורות הבאים. הרב לייזרזון חידד את המסר בכך שהרבנית ע"ה מעולם לא התייאשה מאף תלמידה ותמיד ראתה את הנקודה הפנימית הטובה שבכל אחת ואחת. הרי זה ממש כמרים הנביאה, אחותו של רעיא מהימנא משה רבינו, אשר גם בעת שמשה רבינו היה ביאור בסכנת נפשות לא הזניחתו ועמדה לראות מה נעשה עימו, בשונה מהגר המצרית שברגע של מצוקה השליכה את הילד.

הרב לייזרזון אף ציין כי הרבנית ע"ה החזיקה בתפקידה כמחנכת כיתה א' למרות שבמשך השנים הוצעו לה כמה וכמה פעמים משרות חינוך בכיתות גבוהות יותר. היא הסבירה את רצונה לחנך בכיתה זו, לפי שהשתילים עדיין צעירים וניתן לכוון ולהנות אותם בגדילה נכונה, בייחוד בעבודה שבלב זו תפילה, לדעת לפני מי הם עומדים ולהבין את כוונת התפילה. הרב לייזרזון סיים את דבריו בהודעה כי הנהלת מרכז החינוך העצמאי ייבחנו את הדרך הנכונה להנצחת שם הרבנית המחנכת ע"ה ביד ושם טוב.

את המעמד חתם במשא מאלף ורב תוכן הרב אליעזר סורוצקין שליט"א, יו"ר ארגון "לב לאחים" ומנכ"ל החינוך העצמאי ומרבני העיר נתניה, אשר הזכיר את לשון הפסוק בתחילת פרשת שמות: "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא". והשאלה עולה מאליה: אם אכן גם יוסף וגם כל אחיו מתו, מה באה לומר התוספת של "וכל הדור ההוא", וכי מי עוד היה שם. אלא, שעם פטירת יוסף ואחיו נחתם והסתיים אותו הדור! פעמים ואדם מת, ועולם כמנהגו נוהג, כי ישנם כאלה שדומים לו ומתנהגים כמוהו, אולם כאן נחתם הדור.

וכדברים האלה ממש ניתן לומר על הרב זצ"ל והרבנית ע"ה למשפחת בריסק. כל עוד הם היו עמנו, היוו המשך לדור הקודם והאצילו עלינו מזיו הקדומים. כתושב נתניה וכמי שבנותיו למדנו אצל המנוחה ע"ה, חתם הרב סורוצקין שליט"א את דבריו הנרגשים והמרתקים: עם פטירת הרבנית המחנכת הדגולה ע"ה הרי שהעיר נתניה כבר איננה מה שהייתה עד כה, וחבל על דאבדין ולא משתכחין.

המעמד שכאמור התקיים בהשתתפותם של רבנים ומחנכים, בראשם חתנה הגאון רבי משה יוסף טישלר שליט"א, אב"ד 'מעגלי צדק' בבני ברק, ועימו הרה"ג רבי מרדכי אברמובסקי שליט"א, רבה של זכרון יעקב, ורבני נתניה – הרה"ג ר' משה דייטש שליט"א, הרה"ג ר' יהושע רוזנברג שליט"א, הרה"ג ר' עמיהוד לוין שליט"א, הרה"ג ר' יעקב גרוס שליט"א, הרה"ג ר' אליהו אילן שליט"א; אישי ציבור ובהם הרב מאיר פרוש שליט"א, סגן שר החינוך, הותיר רושם עז על כל הנוכחים ללמוד מאורחותיה הטובים ולהמשיך את מורשתה החינוכית.
קודם למעמד התקיימה הקמת מצבה ב"אוהל הרבנים לבית טשעקא" בהשתתפות המשפחה וחוג מכרים וידידים. שם נאמרו דברי התעוררות מפי בנה הרה"ג רבי רפאל בריסק שליט"א, ראש כולל טשעקא בנתניה, ומפי נכדה הרה"ג רבי אהרן מרדכי בריסק שליט"א, ר"מ דקהל טשאנאד במאנסי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture