David Cohen/Flash90

דו"ח מעורר סערה: "ישראל נכנסת ל'גל שני' – מחייב נקיטת צעדים נחושים"

מרכז המידע השייך לאגף המודיעין פרסם אזהרה לפיה העלייה בתחלואה עלולה להסתיים במאות מתים כבר בחודש הבא: "קצב הנדבקים עלול להביא להחלטות קשות ובחינת סגר כולל". ב\מערכת בריאות תקפו, בצה"ל ומשרד הבריאות מתנערים מהדו"ח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה שפורסם היום טוען כי "מדינת ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואת קורונה השונה במאפייניו מהגל הראשון אך לא פחות בחומרתו". מרכז המידע והידע הוא גוף אמ"ני שהוקם בשיתוף גורמי רפואה, אקדמיה, מערכת הביטחון ומשרד הבריאות במטרה לספק מידע ותובנות לצורך המאבק בנגיף הקורונה.

בדו"ח נכתב כי "במהלך השבועות האחרונים עולה מספר הנדבקים החדשים בישראל בקורונה באופן עקבי. בשבוע של ה-21-15 במאי מספר הנדבקים הממוצע שנתגלו מדי יום עמד על 16 נדבקים חדשים, וכיום, כעבור ארבעה שבועות, אנו עומדים על ממוצע יומי של כ-200 נדבקים חדשים (כ-300 ביומיים האחרונים)".

על כן הם מזהירים, "אם לא ינקטו פעולות כלשהן וקצב הגידול הנוכחי לא יקטן משמעותית (יישאר בטווח של %4 עד %8 ליום), אזי בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל 1,000 ומספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות". לטענתם, "מצב עניינים זה עלול להוביל להחלטות משקיות קשות מאוד, עד כדי בחינת חידוש סגר כולל. להערכתנו, ניתן יהיה להימנע מהן על ידי צעדים מתונים כמפורט בהמשך, אך זאת רק אם יבוצעו בימים הקרובים".

מחברי הדו"ח מסבירים את הערכתם על בסיס "הנתונים המתוארים לעיל עולים בקנה אחד עם העלייה במספר החולים הקשים: רק בשבוע האחרון (19-12 ביוני) ישנם מעל 20 חולים חדשים במצב קשה, בעוד שאך לפני חודש כמעט שלא היו חולים קשים חדשים כלל. בנוסף, בעוד שלפני מספר שבועות נראה היה שהנדבקים מרוכזים במגזרים מסוימים (תלמידי בית ספר, חסרי מעמד), כיום התחלואה התפשטה למגזרים רבים נוספים ולעשרות רבות של ישובים בארץ".

"חשוב לציין", מסתייג הדו"ח, "כי מדיניות הבדיקות השתנתה וכיום נבדקים ביותר מקרים גם חסרי סימפטומים במועד הבדיקה (חלקם כמובן פיתחו סימפטומים מאוחר יותר): בעוד שבחודשים מרץ-אפריל כרבע מהנדבקים היו חסרי סימפטומים במועד הבדיקה, כיום מדובר על כמחצית מהנדבקים. כלומר, שינוי מדיניות הבדיקות חושף אמנם יותר מקרי הדבקה מבעבר, אולם עובדה זו לבדה אינה מסבירה את העלייה המשמעותית בהיקף התחלואה".

הדו"ח מציג את שיפור המצב ביחס לגל השני ומציין כי "ביחס לגל התחלואה הקודם, מערכת הבריאות ערוכה יותר בהיבטי ידע, פרוטוקולי טיפול וטיפולים תרופתיים. כל אלה יסייעו להבנתנו בהנמכת היקף התמותה בעקבות המחלה. משתנה חשוב נוסף הוא גילאי הנדבקים, שמשפיע ישירות על שיעור החולים במצב קשה מקרבם: בעוד שבחודשים מרץ ואפריל כ-%13 מהחולים היו מעל גיל 65 ,בחודשים מאי ויוני אחוז החולים מעל גיל 65 ירד ל- %7.8".

מנגד, יש גם חסרונות ביחס לגל הראשון: "בגל התחלואה הקודם חלק משמעותי מהחולים החדשים נבע מחזרת ישראלים מחו"ל. אוכלוסייה זו, של השבים מחו"ל, הייתה במידה רבה נוחה יותר לזיהוי ולהכלה, מרגע שהוחלט על שליחת כל השבים מחו"ל לבידוד (גם אם לא בהצלחה מלאה). בגל התחלואה הנוכחי, מקור התחלואה הוא אך ורק בתוך הקהילה, ומשכך, קשה יותר להשתלט עליו ולדכא את ההתפשטות. למול העלייה המדאיגה בתחלואה כמתואר לעיל, הן ההתנהגות הציבורית (אי- עטית מסכות ושמירה על ריחוק חברתי) והן ההקלות המתבצעות, צפויים להמשיך ולהאיץ את העלייה במספר הנדבקים".

להערכתם, אם לא יינקטו צעדים בשבועות הקרובים, "ההבדל המרכזי בין הגל הנוכחי לבין הגל הראשון, הוא שבראשון הוטלו הגבלות הולכות ומחמירות החל מאמצע חודש מרץ אשר בסופו של דבר הובילו לירידה במספר הנדבקים. כעת, מאז אמצע אפריל, ההקלות ההולכות ומתרחבות, עלולות לא רק להוביל להמשך העלייה אלא אף להאצתה. להערכתנו, בהנחה שלא ינקטו פעולות כלשהן, ועל בסיס ההנחות המחקריות (הלא מחמירות) המנויות מטה, הרי שבתוך כחודש מספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות".

"מצב עניינים זה עלול להוביל לשקילת החלטות משקיות קשות מאוד, עד כדי סגר, שניתן להימנע מהן על ידי ביצוע צעדים מתונים יותר בימים הקרובים", נכתב. על כן הם ממליצים "לשקול מחדש את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, הן מבחינת השלכותיהן על התחלואה והן מבחינת המסר שהן משדרות לציבור".

עוד הומלץ: "להרחיב משמעותית את ההסברה ברמה הלאומית והמקומית (שכן עולה החשש שחומרת המצב אינה ברורה דיה לציבור), לרבות מיקוד מאמצי הסברה ייעודיים למגזרים השונים. בראייתנו, דוגמא אישית בקרב מנהיגים ובכירים במשק ובכלל המערכת הציבורית (עטיית מסיכות, ריחוק) תהווה גורם משמעותי בתמיכה במאמצי ההסברה".

"להרחיב את האכיפה, ואת סמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות במרחב הציבורי. לגבש מנגנון יעיל לאכיפת הבידוד, לאור פער מסתמן בהיבט זה. לממש באופן מואץ את מנגנוני קטיעת שרשראות ההדבקה שהוקמו לאחרונה, ולהרחיב במהירות את כוח האדם המוקצה לחקירות האפידמיולוגיות, כך שיוכל לעמוד בקצבי התחלואה הגדלים במהירות. לממש מנגנון יעיל לפינוי מבודדים וחולים למלוניות".

הדו"ח נחתם בכך ש"להבנתנו, ללא ביצוע מהיר והחלטי של צעדים אלה, אשר עלותם המשקית מצומצמות באופן יחסי, מדינת ישראל עלולה בעוד כחודש להידרש להחלטות כלכליות וחברתיות כואבות בהרבה".

"לא מקצועי ולא רציני"

פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, אמר בתגובה לפרסום הדו"ח כי "לא מקצועי ולא רציני שיוצאים דו"חות אפידמיולוגיים מאמ"ן שאיש לא חתום עליהם, קל וחומר שאף איש מקצוע מהתחום הרלוונטי לכך, היינו מתחום מדעי האפידמיולוגיה ובריאות הציבור. חוסר השקיפות בלתי מתקבל על הדעת. יש מרכז ידע שהוא לא שקוף, ולכאורה לפי הצהרתו אין שם בכלל מומחים באפידמיולוגיה או בריאות הציבור".

לדברי לוין, "הניתוח עצמו הוא לעיתים לא מקצועי, ולפעמים שגוי. לדוגמה, בדו"ח האחרון אין התייחסות דיפרנציאלית לפיזור התחלואה בארץ, ואין קשר ממשי בין הממצאים להמלצות. מעבר לכל זה, מונעים מגופים אחרים – שיש להם את הידע המקצועי – נגישות למידע. לא נורא שנותנים לחיילי אגף המודיעין (המצוינים כשלעצמם) נגישות למידע בריאותי. אבל חמור מאוד שמונעים מהאפידמיולוגים במרכז הלאומי לבקרת מחלות ומרופאי המחוזות גישה לנתונים הגולמיים".

ב'וואלה' דווח כי צה"ל ומשרד הבריאות מתנערים מהאחריות על מרכז המידע והידע למאבק בנגיף שפרסם תחזית לפיה החל הגל השני של התפרצות הקורונה בישראל. דובר צה"ל מסר כי משרד הבריאות אחראי על הגוף, אך משרד הבריאות מסר כי אגף המודיעין הוא שאחראי עליו, ובמקביל שני הגופים מכחישים כי הוציאו אותו לתקשורת.

דובר משרד הבריאות, אייל בסון, מסר כי הגוף נמצא תחת אגף המודיעין, אך את הדוחות לא מפרסם דובר צה"ל, בטענה כי האחריות היא של משרד הבריאות. על כן, אין גורם רשמי המפרסם את הדוח, והוא למעשה מודלף לכלי התקשורת. גורם צבאי מסר כי "הדוח לא הופץ לתקשורת על ידי דובר צה"ל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הדוח המדובר הופץ כחלק מהפצה יומית המתבצעת בכל יום מאז שהוקם המרכז בחודש מרץ. הדוחות נשלחים לתפוצה קבועה של אנשי צבא, אנשי משרד הבריאות, אנשי המל"ל ומקבלי החלטות נוספים. היות והדוח הינו בלתי מסווג, הוא מופץ על בסיס הרשת האזרחית".

עוד נמסר כי "מרכז המידע והידע הלאומי הינו גוף מחקרי לאומי שכפוף למשרד הבריאות, ונועד לאפשר ולטייב את המערכה מול נגיף קורונה תוך ביצוע מחקר אודות המגיפה בישראל, באזור העוטף את מדינת ישראל ובעולם. המרכז הוקם עם התפרצות הנגיף על ידי אגף המודיעין של צה"ל בהכוונה של משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי".

באתר משרד הבריאות נכתב כי "מרכז המידע והידע הלאומי הוא גוף מחקרי לאומי שנועד לאפשר ולטייב את המערכה מול נגיף קורונה תוך ביצוע מחקר אודות המגיפה בישראל, באיזור העוטף את מדינת ישראל ובעולם. מאמצים אלו נועדו לתמוך ולאפשר את המדיניות הרפואית, האזרחית והמבצעית. המרכז הוקם עם התפרצות הנגיף על ידי אגף המודיעין של צה״ל בהכוונה של משרד הבריאות והמועצה לבטחון לאומי ומהווה גוף המידע הרשמי של מרכז השליטה המשותף עם משרד הבריאות שהוקם בתל השומר. המרכז מורכב ממאות חוקרים ואנשי טכנולוגיה מכלל היחידות באמ״ן בשילוב גורמי רפואה ואקדמיה".

מרכז המידע והידע מפרסם מדי בוקר כמה דוחות הבוחנים את מצב התחלואה בישראל בראי היום החולף. במסגרת הדוחות שפרסם ביום שישי, לדוגמה, ניתן מידע אודות העלייה בתחלואה באשדוד ובאלעד וזאת לצד סיכום נתוני התחלואה היומיים בצירוף ניתוחים סטטיסטיים שונים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הלוואי ויהיה סגר. כך נצא מזה בעז"ה כמו ניו זילנד שיצאה מזה

יאלללללה סגר

לידיעה גם שם חזרה התחלואה

ברצינות?? בראשון הבטיחו מאות-אלפים והגענו לכמה עשרות קשישים תשושים בני שמונים עם מחלות רקע, עכשיו הם מבטיחים מאות.. עם החישובים שלהם הם יצליחו לגרום למלאך המוות לצאת לחל"ת.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture