נתניהו וראש השב"כ נדב ארגמן. צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/ לע"מ

"אין מצב חירום": העימות בין השרים ורה"מ בקבינט הקורונה על איכון השב"כ

דיון סוער בקבינט הקורונה: ראש השב"כ העלה חשש מחשיפת היכולת הטכנולוגית, וסבר כי לא מדובר במצב שמצדיק שימוש בה. נתניהו ושטייניץ תמכו בחידוש השימוש באמצעים: "אויבינו כבר מכירים את היכולת, חושש מאובדן שליטה". שרי כחול לבן התנגדו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בקבינט הקורונה שהתכנס היום (שני) סוכם להעביר את נושא איכוני שב"כ לדיון בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אמר כי נדרש דיון שכזה בממשלה. היועץ המשפטי לממשלה אמר בדיון כי בכל מקרה, כדי לחדש את חקיקת חוק איכוני השב"כ, יש צורך בהחלטת ממשלה ולכן הדיון יימשך בישיבת הממשלה הקרובה.

ב'כאן חדשות' דווח כי במהלך הישיבה התפתח עימות חריף בין נתניהו ושרי הליכוד לשרי כחול לבן בנוגע לשימוש ביכולות שב"כ. ראש הממשלה אמר כי "המספרים מדאיגים, חייבים לפעול מיידית באמצעות שב"כ כדי למנוע שרשראות הדבקה". שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר: "אם היינו משתמשים בטכנולוגיית השב"כ לא היה צורך בסגרים על כל תושבי ישראל".

מנגד, השרים מכחול לבן – גבי אשכנזי, אבי נינסקורן ויזהר שי – התנגדו לשימוש באמצעים של שב"כ. "יש כאן אמצעי מאוד משמעותי, זה נשק יום הדין של הדמוקרטיה. צריך לשמור לרגע האחרון – המספרים בכיוון הלא נכון, מאוד מטרידים, אבל צריכים לחכות בנושא", אמרו בכחול לבן. גם ראש השב"כ נדב ארגמן אמר בדיון: "יש כאן חשיפת יכולות של הארגון. אם אין ברירה נשתמש – אבל אנחנו עדיין לא שם".

בישיבת קבינט הקורונה ראש השב"כ נדב ארגמן חזר על התנגדותו לחידוש איכוני השב"כ לחולי קורונה. לדברי גורמים שנכחו בדיון, ההתנגדות העיקרית שהעלה ארגמן היא לכך שחקיקה של חוק המסמיך את השב"כ לבצע איכונים יגרור פיקוח על וחשיפה של היכולות הטכנולוגיות של השב"כ לאיכון. ארגמן הוסיף כי "אם נגיע למצב חירום אמיתי – אסיר את ההתנגדות שלי".

על פי דיווח ב'חדשות 13', ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בחידוש השימוש ואמר שאינו חושש מחשיפת היכולת הטכנולוגית: "המידע על היכולת הטכנולוגית של השב"כ אולי לא מוכר לאזרח הפשוט אבל כבר הגיע לאויבינו. אני חושש מעליה אקספוננציאלית בתחלואה ומאובדן שליטה". כמו כן, נתניהו הציע במהלך הישיבה כי כל החלטה על הפעלת אמצעי השב"כ תתקבל ע"י מנגנון פריטטי.

גם השר שטייניץ תמך בחידוש השימוש ואמר: "כשמשתמשים במסוקים כדי לחלץ אנשים זה בסדר? מה לא לגיטימי? השב"כ זה דמון? זה בעד האזרחים לא נגד האזרחים. ההתנגדות לכך היא איוולת מוחלטת. הפגיעה בפרטיות נמוכה מהחקירות של משרד הבריאות". שטייניץ המשיך ומתח ביקורת על השרים שהתנגדו לשימוש באמצעי השב"כ: "אתם מושפעים ממאמרים בעיתונים ולטענות מקבוצות לחץ אזרחיות בלי שום בסיס", אמר.

כזכור, אתמול חשף הפרשן הפוליטי של 'חדשות 12' עמית סגל‏ הקלטות מישיבת קבינט הקורונה שנערכה בשבוע שעבר: "מה שאני מבקש ששב"כ לא ייכנס כרגע לחקיקה ראשית. מה שצריך ברמת ההכשרה למקצוע ששב"כ יהיה מוכן לתת פתרון במידה ותהיה התפרצות ואין מענה, ולעבוד חזק אבל חזק למען הפרוייקטור שיודע לנהל את זה, בשביל שיהיה פתרון אזרחי למדינת ישראל לשנים הקרובות", אמר ראש השב"כ, נדב ארגמן.

ארגמן נשמע עוד מציע כי "תת אלוף מנהל את העניין הזה וזה בדיוק הפתרון – ולא שהשב"כ יעשה את זה. זה אומר שצריך להיות מספיק שיודעים לעשות את זה – יודעים לבוא בדברים עם אותם חולים ולסגור מעגל מקצה לקצה תוך פרק זמן קצר. כשמדובר ב-200, 300, 400 חולים ניתן לעשות את זה, כשמדובר באלפים אי אפשר לעשות את זה כנראה בשיטה הזאת וצריך ללכת לטכנולוגי".

בסיכום דבריו הבהיר ראש השב"כ לשרי קבינט הקורונה כי "במצב שיש תחלואה רחבה מאוד ולא יהיה פתרון אחר יהיה נכון להעביר אל השירות (שב"כ). אני מבקש מאוד מאוד מאוד לא להיכנס לחקיקה ראשית של שב"כ בשלב הזה".

בהקלטה נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי "הספינות באות אלינו אחת אחרי השנייה ואנחנו מסרבים להאמין (דופק על השולחן). ואומרים לא יקרה כלום. האחריות שלנו היא לעצור את המגפה הזאת. המגיפה הזאת חוזרת! חוזרת! עכשיו השאלה היא כמה אנחנו מוכנים לעשות בגלל הדבר הזה שמהר מאוד יגיע אלינו".

"אין דבר כזה שיש נדבקים שהדבר הזה לא משפיע (על הכלכלה) לא קיים. אגדה אורבנית", טען נתניהו, "יש פה בשולחן אנשים רציניים מאוד, אנשי מקצוע חושבים את זה. מטעים את הציבור. אם אנחנו נאפשר להכפלה הזאת לקרות תעשו את החשבון. זה לא ייקח הרבה זמן, תוך 30 יום, 40 יום, 60 יום 80 יום, לא משנה – ברגע שזה מתחיל לרוץ, זה רץ".

נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת 'קבינט הקורונה' להדלפות מתוך ואמר כי, "אני מבקש קודם כל לפתוח באירוע החמור של הקלטת קבינט הקורונה ששודרה בתקשורת. אני לא זוכר בכל שנותיי כראש הממשלה שנעשה דבר כזה. לא מתוך ישיבת ממשלה ולא מתוך כזה קבינט קורונה, דיון עם ראש השב״כ, זה דבר חמור ביותר". נתניהו הוסיף: "זה דבר שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. אני מבקש מכל הגורמים לרבות היועץ המשפטי לממשלה לאפשר חקירה יסודית. אסור לנו שהדבר הזה ישתרש, אסור לנו שהדבר הזה ישנה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול בהערכת מצב עם בכירי משרדו נוכח העליה בתחלואה כי "חוק האיכון חשוב מאוד. עדיף שהמידע יהיה בידי השב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלה. אנחנו בימים קריטיים וקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, בין היתר באמצעות חוק האיכון, חשובה מאוד כדי לשטח את העקומה תוך השארת המשק פתוח".

יו"ר ועדת החוץ וביטחון ח"כ צבי האוזר התייחס לנושא איכוני השב"כ ואמר כי "ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תקיים עוד השבוע דיון חירום לבחינת החלופות לאיכון טלפונים בידי השבכ. אם לא תוצג חלופה אזרחית זמינה עד סוף החודש כפי שהתחייב משרד הבריאות בפני הועדה אפעל לחוקק חוק המסדיר את השימוש באיכוני השבכ חרף הבעייתיות בעניין. זה לא זמן ללקיחת סיכונים, חובה עלינו להציל חיי אדם ולמנוע קריסה כלכלית של המשק".

ראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר אמר היום כי "יותר משליש מחולי הקורונה התגלו בנתונים שהעביר השב"כ למשרד הבריאות. קרוב ל-6,000 מתוך 17,000 חולים מאומתים, זו ממש הצלת חיים. אין זמן לדיון פילוסופי באיזו טכניקה לבלום את המגיפה, יש לחזור ולחוקק בהוראת שעה את השימוש בכלי השב״כ ובכך לאפשר למשרד הבריאות להציל חיים ומיד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עוד מעט לא יעזו איכון
כי הרבה ידבקו אחרים ולא ידווחו בכלל
ואז להתחיל איכון בשרשרת ארוכה זה יקח הרבה זמן
ואז כל הסיפור יתפוצץ לנו בפרצוף

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture