צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מסתמן: תינתן אפשרות לאזרח שנתפס לשים מסכה בטרם יקבל קנס

לדרישת ועדה חוקה: בהנחיות המשטרה למדיניות אכיפת העבירה של אי-עטית מסכה תתווסף האפשרות "להימנע מהטלת הקנס בהתאם לנסיבות העניין"; יישאר בעינו המצב החוקי הקיים לפיו ניתן לשלם את הקנס בתוך 60 יום ולא כהצעת הממשלה - בתוך 45 יום

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת החוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ יעקב אשר סיימה היום (חמישי) את הנמקת ההסתייגויות לקריאות שנייה ושלישית בהצעת חוק נגיף הקורונה החדש- אכיפה. ההצבעות צפויות ביום שני הקרוב. הצעת החוק נועדה להגדיל את הקנס על אי–עטיית מסכה מ–200 ש"ח ל-500 ₪.

לדרישת הוועדה: בהנחיות המשטרה למדיניות אכיפת העבירה של אי-עטית מסכה תתווסף האפשרות "להימנע מהטלת הקנס בהתאם לנסיבות העניין"; יישאר בעינו המצב החוקי הקיים לפיו ניתן לשלם את הקנס בתוך 60 יום ולא כהצעת הממשלה – בתוך 45 יום

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי "אני קורא לממשלה להפעיל שיקול דעת נוסף על גובה הקנס. אני מציע שהקנס יעלה לגובה 300 ₪ בלבד דבר המביע את הדחיפות שבדבר אך לא בסכום שהוא מוגזם. בנוסח הצעת החוק נתנו ביטוי לאפשרות לשיקול דעת של השוטרים וגורמי האכיפה להימנע מהטלת הקנס במקרים מוצדקים. בנוסף, הוועדה השאירה את הדין הקיים לתשלום הקנס תוך 60 יום ולא לקצרו"

חלק ניכר מהדיון עסק בנושא הסמכויות לפקחים. עו"ד גבי פיסמן ראש אשכול סמכויות שלטוניות במשרד המשפטים אמרה כי "כבר היום הפקחים של הרשויות המקומיות מפעילים סמכויות דומות בהקשרים של חוקי עזר כמו הסמכות לדרישת הזדהות, סמכות כניסה בצו שיפוטי לבתי עסק ועוד. צריך להיות שיקול דעת לגורמי האכיפה אותו יש להבנות מבחינת המפגש הראשון עם האזרח, הבחנה בין אדם מן השורה לאדם עם מוגבלות, אם רואים אדם שעושה זאת באופן בוטה או הניח את המסיכה רגע כדי לנשום. העקרונות הכלליים צריכים להיקבע בכנסת ואת המדיניות הספציפית צריכה לקבוע המשטרה. השיקול באכיפה צריך להיות שיקול בריאותי".

בהתייחסה לטענות על אכיפה מפלה אמרה: "טענות לאכיפה בררנית אינן חדשות. בעקבות מחאת העדה האתיופית כתבנו עם משטרת ישראל נוהל דרישת הזדהות שקובע את עקרונות הפניה לאזרח, השיקולים שיש להפעיל כמו עילה סבירה, ללא מניעי גזע דת ועוד. נעשה שימוש במצלמות גוף ויש חשיבה רבה גם אצלנו וגם במשטרה איך יוצרים אכיפה שוויונית ולא מפלה".

מירה סלומון מהשלטון המקומי: "כ-600 פקחים עברו כבר הכשרה בת 14 שעות שמבוצעת למפקחי רישוי עסקים שאישר שר הפנים. נוסף על כך יש נדבך שעוסק באכיפת עטית מסיכות וההכשרה הזו טרם נתקבלה אצלנו למרות פניות חוזרות למשטרת ישראל. לכן עדיין אין סמכות לאכיפה זו. האכיפה כפופה להכשרה. מי שמעביר את ההכשרות הם מומחים בתחום: תובע עירוני, מפקד משטרה, מפקחי רישוי עסקים בדרגה גבוהה ומנהלי רישוי עסקים".

"כאשר מדובר בפריסה ארצית כשיקול ליציאה לאכיפה ובהיווצר מצב שלא תהיה פריסה ארצית המשמעות היא שלא תהיה אכיפה גם ברשויות שבהן ניתן לקיימה. הביצוע צריך להיעשות בנפרד ונתמוך מאוד במחשבה שהמדינה תהיה אחראית היכן שהרשות לא מספקת פקחים, כי ברור שלא כל רשות מסוגלת להעמיד את הפקחים למרות המאמצים. ניקח אחריות כגורם משלים לכך, זו כניסה מתחת לאלונקה לבקשת הממשלה. לא אנחנו ביקשנו לעצמנו את האכיפה. יש ראשי רשויות שלא ששים לכך".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "האצלת הסמכויות לפקחם היא דבר לא ראוי ולא נכון. זה עדיין צריך להישאר ברמת המשטרה למרות העומס. צריך נוסף על הקטינים להחריג גם את חסרי הישע- הקשישים. אין מקום להעלות את הקנס, קודם כל תראו שבאמת עשיתם הכל בתנאים הקיימים ושזה לא עובד ואז תעברו הלאה. הממשלה בפאניקה כי היא לא משתלטת על האירוע ואז יורים סתם. כל כספי הגבייה מהקנסות צריכים להפוך לתקצוב צבוע ייעודי לטיפול באוכלוסיות הנפגעות מהקורונה".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "אנחנו מתקוממים כנגד חוסר יכולת המשלה לטפל במגיפה אז או שיחליפו את מי שמטפל או שיתפטרו. בקהילה החרדית קונסים בצורה מפלה. עלה סרטון על בחור מדימונה עם צרכים מיוחדים שפיצצו אותו במכות על אי-עטית מסיכה. אל תיתן יד להעלאת קנסות ולהוספת פקחים כי מי שישלם את המחיר הן האוכלוסיות החלשות".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "נורמת הציות לחוק מאותגרת לא ע"י האזרחים אלא ע"י הממשלה. לא מפעילים את מערכי ההסברה ומפעילים ישר את אמצעי האכיפה. על כל אדם שייצא מהבית יש סמכות לפקח עירוני לתת קנס 500 ₪. שמים ציבור שלם בחזקת עבריינים בפוטנציה. לא נוהגים ככה. תראו לנו איפה ההסברה? 500 ₪ בתקופה כזו ללא שום טיעון מדוע? כנראה אלו שחשבו על זה מרוויחים הרבה. ככל שהסמכות מעורפלת יותר הסיכון גדול יותר. האם בסוף כל הפקחים מתייצבים לתדרוך אצל מפקד המשטרה? הדבר הכי קריטי ובעייתי הוא המפגש פקח-אזרח. המפגש הזה הוא מפגש כוחני ולא יעזור כלום. אם חם לי מדי ואין לידי אף אחד בסביבה, אני עבריין? לפי החוק הזה כן. אם המטרה היא לשפר את הציות לחוק זה הפוך לגמרי. זה נוגד את הכוונה ואת תפיסת האכיפה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "המדינה צריכה להקצות יותר משאבים להסברה לאנשים עם צרכים מיוחדים מה החובה של עטית מסכות. הסרטון שפורסם אתמול על דימונה בו מכים ילד, אני מתחנן בפני השוטרים, הילד הזה לא יהיה יותר אותו ילד. בירוחם ודימונה יעצרו נער וברעננה לא? איך אוכפים את זה? איך יוצרים אכיפה שוויונית? נצביע בעד דבר אפור מאוד".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן): "השתכנעתי שיש הגיון בשימוש בפקחים כמכפיל כוח, בטח אם הכספים ילכו לטיפול בקורונה בתוך העיר. הסיפור של העלאת הקנס נראה כמו גחמה. צריך אכיפה רציונלית. מה ההיגיון באמירה אכיפה שוויונית? הרי האכיפה צריכה לשרת את הצורך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בפעם הראשונה זה אולי מובן ששכח או/ו חשב שאין קורונה
אבל בפעם שניה זה מגוחך
ובפעם שלישית צריך להגדיל את הקנס ל500 ש"ח
ובפעם הרביעית להכפיל על כל הפרה בלי מסכה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture