נתניהו לשרים: "אתם עיוורים? אתם לא מבינים שאנחנו הולכים לסגר מלא"

ציטוטים רבים מישיבת הממשלה הדרמטית על ההגבלות החדשות דלפו בזמן אמת וראש הממשלה זעם: "הכל מודלף מכאן". מנדלבליט: "אי אפשר לדבר ככה". דיון סוער נערך סביב מערכת החינוך ושרים טענו שאין נתונים: "נשתמש בשכל הישר", השיב נתניהו • כל הציטוטים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ישיבת ממשלה סוערת נערכה הלילה בכדי לדון ולאשר את ההגבלות המשמעותיות על המשק בכדי לצמצם את המשך התפשטות נגיף הקורונה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הישיבה הודעה על ההחלטות בה צוין כי "נתניהו כינס הערב את הממשלה לדיון והחלטה על צעדי ביניים בניסיון למנוע סגר כללי". הישיבה החלה מעט לאחר השעה 20:30 בערב ונמשכה עד לאחר השעה 2:00 לפנות בוקר.

הישיבה נערכה בתוכנית הוידאו 'זום' והשתתפו עשרות אנשים כולל 36 שרי ממשלה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ראש המל"ל מאיר בן שבת, ופקידים בכירים נוספים. הישיבה רבת המשתתפים שנערכה כשכל אחד לבדו בביתו או במשרדו, אפשרה הדלפות רבות בזמן אמת, ואף פרסום מספר תמונות מהישיבה הוירטואלית.

מספר עיתונאים פרסמו בזמן אמת בטוויטר ובכלי התקשורת ציטוטים בתוך הישיבה, מה שעור את זעמם של חלק מהמשתתפים. "מי מצלם פה?! מי מוציא ציטוטים? זה בושה וחרפה", צעק מזכיר הממשלה צחי ברוורמן במהלך הדיון. ראש הממשלה נתניהו אמר כי "אפשר להתייחס לכל מה שנאמר פה כאילו שזה נאמר מול מצלמות כי הכל מודלף מכאן".

 

 

היועמ"ש מנדלבליט אמר בדיון כי "אי אפשר לדבר ככה, כל מה שאני אומר יצא כבר לכל אתרי החדשות". גם השרה אורלי לוי הצטרפה לביקורתה על ההדלפות מהישיבה: "אני בעיקר נגד הדלפות. זה גורם לשרים לא לדבר תכלס אלא לייצר כותרות". השר מיכאל ביטון אמר כי הוא תומך בהמלצת הממשלה ומגבה אותם והוסיף: "צריכים להיות מאוחדים ולהפסיק להדליף בשביל הלויאליות בינינו".

הכתבת המדינית של 'גלי צה"ל' מוריה אסרף וולברג פרסמה ציטוטים רבים במהלך הישיבה. הכתב הפוליטי של 'כאן חדשות' מיכאל שמש' אף פרסם תמונות של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושל השרה לשוויון חברתי מירב כהן. ציטוטים נוספים שנביא פורסמו על ידי ירון אברהם ודפנה ליאל ב'חדשות 12', איתמר אייכנר ומורן אזולאי ב'ווינט', דנה ירקצי ב'וואלה', ואריאל כהנא ב'ישראל היום'.

נתניהו: "תגידו, אתם עיוורים?"

לקראת סיום הישיבה, ובעקבות התנגדות חריפה של שרים לחלק מההגבלות, התבטא נתניהו בחריפות ואמר: "תגידו, אתם עיוורים? אתם לא רואים את הנתונים? אם זה לא משתנה אנחנו הולכים לסגר מלא". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הציג תחזית פסימית לגבי מועד ייצור חיסון לקורונה: "חיסון יהיה אולי לקראת תום המחצית הראשונה של 2021. עד אז המענה היחיד הוא ריחוק חברתי למניעת הידבקות".

במהלך ישיבת הממשלה אמש הסביר נתניהו כי ההגבלות נעשות בשל הזינוק בתחלואה. "מספר החולים הקשים מכפיל את עצמו כל שבעה ימים, ומספר המתים ילך ויגדל אם לא נשטח את העקומה", הסביר נתניהו. "הכוונה שלנו – למנוע את ההתקהלויות".

שרים רבים הביעו במהלך הישיבה התנגדות לסגירת מערכת החינוך, בהם פנינה תמנו שטה, אסף זמיר, ציפי חוטובלי ואורית פרקש. בכך, הם נתנו גיבוי לעמדתו של שר החינוך יואב גלנט. שר נוסף שהתנגד לסגירת מערכת החינוך הוא שר התקשורת יועז הנדל. הוא קרא להשאיר את המוסדות לגיל הרך ובתי הספר פתוחים ככל שניתן. "לא למהר לסגור, זה ישתק את המשק", אמר בישיבת הממשלה.

 

 

"אני לא מקבל נתונים ממערכת הבריאות. הדבר היחיד שהם אומרים לי זה 'תסגור או תעבור לקפסולות", אמר גלנט בישיבה. הוא הוסיף: "יש לי אחריות כלפי שני מיליון וחצי מורים ותלמידים. אני מציע שיראו לי קודם נתונים ולא יעבירו הנחיות דרך התקשורת". ראש המל"ל המליץ לאשר רק פעילויות חינוך מקוונות או בקפסולות.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בדיון בנוגע למסגרות החינוכיות כי 15% מהנדבקים הם ילדים עד כיתה ד', אולם שר החינוך גלנט אמר: "זה לא נכון". השר אקוניס אמר כי סגירת מערכת החינוך תהיה "פגיעה קשה מאוד במשק ובכלכלה". מנגד, השר יובל שטייניץ הביע תמיכה בסגירת מערכת החינוך.

נתניהו קרא במהלך הדיון הלילה על סגירת מערכת החינוך כי יש להסמיך אותו ואת גנץ לקחת החלטה אם סוגרים את מערכת החינוך. רבים מהשרים התנגדו לכך. היועמ"ש אביחי מנדלבליט השיב לו כי "הסמכות היא של מנכ"ל משרד החינוך". נתניהו מנגד קרא לשרים שוב להסמיך אותו ואת גנץ. "נחליט וננחה את המנכ"ל". לדבריו, "אני וגנץ נחליט בעניין הזה אחרי ששמענו את ההערות שלכם".

גנץ שוב ביקש סמכויות

גנץ חזר בדיון על עמדתן כי יש לתת יותר אחריות לצה"ל ולפיקוד העורף במסגרת המאבק בקורונה. זאת, כדי לסייע למשרד הבריאות ולממשלה "כדי שלא נתקע בקיר ששמו סגר". לדבריו, "צריך לתת למשרד הבריאות יכולת הובלה. נשמח להעמיד את שירותי פיקוד העורף גם לעניין ההסברה, ובתוך זה לשמור על זכויות האזרח".

נתניהו אמר עוד בדיון כי "אין מידע אפידמיולוגי שאומר בדיוק מאיפה ההדבקות לפי ענפים, רק לפי אזורים ולכן מזהים מקומות התפרצות. ולא רק לנו קשה לזהות מקומות הדבקה גם באוסטרליה לדוגמה והם החליטו על סגר כללי טוטאלי. גם גרמניה, שיש להם מערך בדיקות וקיטוע מפואר, שוקלים עכשיו סגר כללי עם 400 חולים ביום".

השרה אורית פרקש הכהן מ'כחול לבן' אמרה כי "יש בעיה אמיתית של אמון הציבור בהחלטות הממשלה. צריך להכיר בזה, יש צורך בהחלטות שיהיו בהם הסברים למשל חדרי הכושר – אולי עדיף היה לומר שאין איך להשיג נתונים. מציעה דובר מטעם הממשלה להסביר לציבור ומתנגדת לסגירת מוסדות החינוך לגילים הקטנים".

 

 

השר שטייניץ שב והביע את עמדתו בעד סגר כללי למשך עשרה ימים, שבמהלכם ייפתחו רק מקומות עבודה בעלי "תו סגול" וכן בתי עסק חיוניים. "כך נוכל להוריד את שיעור התחלואה ולשמור עליו", אמר שטייניץ – שהודיע כי מבחינתו יעד הנדבקים חייב לעמוד על מתחת ל-50 ביממה. מנגד, שר האוצר ישראל כץ ציין כי הוא מתנגד לסגר כללי. "אי אפשר לקבוע מדיניות על-פי סטטיסטיקות עתידיות", הוא אמר.

השר אקוניס יצא נגד המלצות המלל: "רק בדיון הזה נודע לנו, מפי ראש המל"ל, שסגר סופ"ש שמציעים כאן, הוא במתכונת הסגר בליל הסדר. זאת החלטה קיצונית". עוד תקף בדיון: "אין נתוני הדבקה במסעדות, אי אפשר לקבל החלטות בלי הנתונים".

בהמשך הדיון התייחס שר התיירות אסף זמיר להחלטה על סגירת המסעדות. הוא אמר שמדובר בצעד נטול היגיון לאור נתוני ההדבקה הנמוכים והציע לאפשר ישיבה בחוץ. הוא גם התנגד להטלת סגר: "אם יהיה סגר לא יהיה אפשר להפגין וזה יפגע באמון הציבור. אסור לפגוע בהפגנות לא באמצע השבוע ולא בסופ"ש. עוד לא עבר מספיק זמן מאז ההגבלות הקודמות כדי לדעת אם הן היו יעילות".

"חסרה שקיפות, איפה שסוגרים חייבים לייצר קריטריונים אחידים", אמר שר התקשורת יועז הנדל. "בעניין הגיל הרך ובתי הספר אני קורא להשאיר פתוח – ככל שניתן. לא למהר לסגור, זה ישתק את המשק. שוב אומר, צריך פרויקטור למגזר הערבי והחרדי האלה ושוב מציע את עצמי. עלינו לעשות הכל כדי לעודד לימודים ועבודה מרחוק. צריך לייצר גזרים שיעודדו מעסיקים להעסיק אנשים מבתיהם".

תרחיש ההפחדה: בסוף החודש הזה יהיו 800 חולים קשה

בפתח הישיבה הזהיר נתניהו כי "תוך שלושה שבועות נגיע ל-1,600 חולים קשים, אם נמשיך כך ללא מגבלות חדשות. אם לא נשטח את העקומה – אנחנו מדברים על סכנה לישראלים רבים". נתניהו הוסיף: "צריך לשטח את העקומה. מספר החולים הקשים מוכפל כל שבעה ימים – זה מעבר ליכולת הספיקה של מערכת הבריאות. אם לא נשטח את העקומה – מספר המתים יגדל. מדובר בחיי אדם".

לשרים הוצגו נתונים מבהילים במיוחד. כך למשל, נמסר כי יש הכפלה במספר החולים הקשים בכל 7-8 ימים, ובמספר החולים המאומתים בכל 10 ימים. המשמעות: בסוף החודש הזה יהיו 800 חולים קשה, ובאמצע חודש אוגוסט, עוד חודש בלבד – נגיע ל-3,200 חולים קשה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר לשרים כי "יש 3 מדרגות שצריך לשים לב אליהם. הראשונה, צווי מנכ״ל משרד בריאות – אז לא נדרש אישור הכנסת. השנייה, היא החלטת הממשלה אותה הכנסת צריכה להעביר תוך שבוע ולבסוף חקיקה ראשית". את הגבלת ההתקהלויות, לדבריו של מנדלבליט, ניתן לאשר בצו מנכ"ל הבריאות. את איסור פתיחת העסקים, החופים והעסקים בסופי שבוע ניתן להעביר בממשלה לאחר אישור של ועדת הקורונה בכנסת, ולממשלה אין סמכות להודיע על סגר כללי בסוף השבוע – וכיוון שלשם כך דרושה חקיקה דרך ועדות הכנסת.

נתניהו: "אין לנו הרבה ברירות"

טרם תחילת הישיבה מסר ראש הממשלה הצהרה מצולמת ואמר כי "בימים האחרונים אנחנו עסקנו במיוחד בנושא הכלכלי, גם בניסיון להביא תוכנית ארוכת טווח לעסקים ולעצמאים כדי לתת להם ביטחון, וגם בתמריצים שאנחנו רוצים לתת לכלכלה ולצריכה בטווח המיידי. אבל אני מבקש לפני כל דבר אחר שעד יום חמישי הבא, עוד שבוע מהיום, כל שר יביא תוכנית של משרדו לפתיחה בטוחה של המשק. זה שבוע, אני מבקש מכם להתארגן כי המטרה שלנו היא לשטח את העקומה, להגיע לשליטה ולצאת יציאה בטוחה מהפאזה הזאת, מהגל הזה".

עוד הוסיף רה"מ נתניהו: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי להימנע מסגר כולל. אנחנו פועלים בקצב הקורונה, אין לנו הרבה ברירות, זה לא מצב רגיל, זה לא מצב שאנחנו יכולים לעשות את כל התהליכים האלה לאורך ימים ולקוות שהכל בסדר. המחלה משתנה במהירות ואנחנו צריכים להשתנות יחד איתה.

 

 

"הצעדים שאנחנו מביאים כאן, ההמלצות, כוללות בעיקר את הדרך לעצור התקהלויות, למנוע התקהלויות במרחב סגור מעל 10 ובמרחב הפתוח למנוע התקהלויות מעל 20 איש. זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו – למנוע את ההתקהלות הזאת".

"האלטרנטיבה לצעדים שננקוט היום – זה צעדים הרבה יותר קשים מחר, שאנחנו מנסים להימנע מהם. ייתכן שלא תהיה ברירה אז ננקוט אותם, אבל כרגע אנחנו מנסים לקבל החלטות מהירות והחלטות משותפות. יש חשיבות עצומה שאנחנו נתאחד סביב ההחלטות האלה. יש חובה קולקטיבית לממשלה – אנשים יכולים תמיד להביע את דעתם, אני בטוח שיעשו זאת גם הערב, אני מבין אתכם, אני מבקש שתעשו זאת בצורה עניינית, גם בצורה מקוצרת. הדבר החשוב הוא שמשנתקבלה ההחלטה או ההחלטות, אנחנו כולנו נתייצב מאחוריהן. זה המינימום הנדרש מכל ממשלה, במיוחד בממשלה במשבר כזה", דברי נתניהו.

יודגש כי מדובר בהדלפות מתוך הדיון שהתנהל בממשלה. את ההחלטות ניתן לקרוא בכתבה נפרדת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא עושים כלום להפסיק את ההדבקה העיקר סגר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture