צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת

ביטון: "מותר להתווכח"; גרוטו: "סגר בסופ"ש יצמצם את ההדבקה ב-20%"

ועדת הקורונה מתכנסת לדיון בנושאים רבים שאושרו בממשלה, ועוררו סערה. שאשא-ביטון: "לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון למצב". פרופ' גרוטו: "מודאג מהמצב - בתי החולים עמוסים בחולי קורונה". המשנה ליועמ"ש: "מבחינת גרוטו - היינו כבר בסגר"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחרי סוף שבוע סוער שבמהלכו חזרה בה הממשלה מחלק מההגבלות שעליהן החליטה בניסיון להתמודד עם העלייה בתחלואה בנגיף, התכנסה הבוקר (ראשון) ועדת הקורונה של הכנסת לדון במהלכים הבאים. היו"רית, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שעמדה בשבוע במרכז סערה כשהצביעה על סוגיית חדרי הכושר בניגוד לעמדת ראש הממשלה ועשויה לעמוד בפני הדחה, אמרה: "מותר לנו להתווכח ולא להסכים. לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון המלא למצב"

"יש פה השלכות בריאותיות נוספות", אמרה, "השלכות כלכליות נפשיות חברתיות. אנו באמת מנהלים מערכה רב מימדית ולכן בוועדה הזו יש עלינו את החובה לבחון את כל האספקטים הללו ולראות איך אנו מביאים את האיזון העדין שבין המאבק במגיפה לבין המחיר הכבד שאנו משלמים בתחומים הנוספים". לדבריה, בכל שאלה ובכל הגבלה תמיד נשאל מה הנזק הכלכלי אל מול התועלת הרפואית, ונקבל את ההחלטות בהתאם לכך.

יו"ר ועדת הקורונה הסבירה: "אנחנו גם רוצים לקטוע את שרשראות ההדבקה אבל צריך לראות שאנחנו לא שופכים את התינוק עם המים ועושים נזק כלכלי וחברתי. יש לנו חובה לעשות עוד שורה ארוכה של דברים לפני שמטילים סגר על האזרחים. אני בטוחה שכל מי שעוסק בנושא עושה את זה מתוך כוונות טובות ורצון לנצח את הנגיף", הדגישה, "אנחנו באותו הצד – אך גם מותר לנו להתווכח ולא להסכים ומותר לנו לבחון את הדברים בסוגיות השונות של המגיפה".

צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת

לטענתה, גם חלק מהמומחים מטילים ספקות במגבלות החדשות. "קיבלתי הרבה שיחות מאפידמיולוגים רבים שלא הבינו את ההיגיון מאחוריהן. הים פתוח, אנשים באים עם המשפחה שלהם, ואם לא נמצא אותם בים נמצא אותם בבתים. אני כבר לא מדברת על ההיבט החברתי, שמי שיש לו כסף יכול ללכת לבית מלון כי זה פתוח, ומי שלא – יישאר בבית".

יו"ר הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות פירוט נרחב יותר באשר להתפלגות מקומות ההדבקה, ושאלה: "האם יש תועלת משמעותית בקטיעת ההדבקה אם נסגור את בריכות השחייה?". לדבריה, סגירת הבריכות תוביל לפגיעה באלפי משפחות שמתפרנסות מהן, וכן תפגע ב"בני הגיל השלישי ששחייה בבריכה זו הפעילות היחידה שלהם, ובילדים עם צרכים מיוחדים שזה מנוע ההתפתחות שלהם".

בהמשך אמר יו"ר הוועדה כי "נכון להיום: (באחוזים) ישנם 0.8% מתים, 0.8% חולים קשה ו-0.2% חולים מונשמים. בנוגע לאחוזי החולים המאומתים בהשוואה לגל הראשון- ב-31 למרץ היו 9.9% מאומתים, 1 באפריל 8%, 13 ליולי 5.9%, 14 ליולי 5%, 15 ליולי 6.1%, אתמול 6.4% – מה שמצביע על כך שאין הלימה בין הנתונים האלה לבין דברי ההסבר ונשמח לקבל התייחסות ממשרד הבריאות לפערים".

גרוטו: "סגר בסופי השבוע צפוי להוריד את שרשרת ההדבקה בכ-20%"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, הדגיש בדיון כי הוא מודאג מהמצב, בתי החולים עמוסים בחולי קורונה וכיום 550 חולים במצבים שונים. "גם אם נכריז על סגר מיידי – אלו שהספיקו להידבק יופיעו כחולים קשים רק בעוד שבועיים, ובמספרים גדלים והולכים. נדבר עם נציגי המסעדנים, אך היכולת לפתוח ענפים היא פועל יוצא של תחלואה נמוכה. בתחלואה גואה – אין אפשרות לפתוח".

הוא ציין כי בתחילת המגפה לא היו תבחינים ברורים להגדרת חולה קשה, וכל בית חולים הגדיר זאת לעצמו. "אט-אט משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי גיבשו תבחינים להגדרות אלו. באפריל-מאי הייתה תוספת תמותה של כ-200 חולים שברור שלמגפה יש השפעה על כך. חודשי יוני-יולי טרם סוכמו".

"מטרתנו לבלום את העלייה החדה במספר החולים החדשים, וישראל היא בין המדינות המובילות בעולם במספר החולים המאומתים, 7% מהנבדקים. פחות אוכלוסייה מבוגרת נבדקת, ונרשמת עליה בתחלואה ובמיתה אצל הצעירים מגיל 65. אדם אחד יכול ליצור שרשרת הדבקה עצומה: ברעננה כל הנדבקים ממסיבת סיום אחת, בדימונה – מחתונה אחת וכד'".

צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת

"מאז פתיחת מוסדות החינוך – חל זינוק במספר הצעירים הנדבקים, ומניעת ההתקהלות בולמת את התפשטות המחלה. ההתקהלות מדבקת במקומות סגורים, או במקומות בהם אופי הפעילות איננו מאפשר עטית מסיכה, כמסעדות וחדרי כושר. בכל העולם הוטלו מגבלות על פעילות המסעדות, ובכל המקומות בהם חלה עליה בתחלואה – שבו המסעדות ונסגרו". לדבריו, "רמת התחלואה הנוכחית – מחייבת סגירת גם מקומות העומדים ב"תו הסגול". סגר בסופי השבוע צפוי להוריד את שרשרת ההדבקה בכ-20%".

ח"כ מיקי לוי ציין: "יהיה כאן משבר כלכלי עצום שהנינים שלנו ישלמו עליו, לא רק הנכדים. ככל שאנחנו סוגרים את המקומות הפתוחים אנחנו דוחפים את האזרחים למקומות הסגורים. אל תסגרו את חופי הים, המקומות האלו הם מאווררים לחלוטין". פרופסור גרוטו השיב לו: "אין לנו כוונה לסגור את חופי הים וזו גם לא החלטת הממשלה. מדובר רק על סופי שבוע".

המשנה ליועמ"ש: "הנגיף עובד בשישי שבת וגם הממשלה",

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין רז נזרי אמר בדיון "האיזון הנכון. הכנסת מאפשרת לממשלה לקבל החלטה מידיית. זה לא גומר את הדמוקרטיה. הראייה שהכנסת נדרשה לכך וחלק אישרה וחלק לא". לדבריו, כל יום קובע וכל יום חשוב. "אז נחכה שהכנסת תתכנס? הנגיף עובד בשישי שבת וגם הממשלה", הסביר, "ההחלטה היא שלכם. גם אם הנתונים וההדבקות לא השתנו בחדר כושר ספציפי המצב הכללי החמיר. אולי הפעם זה יספיק בעיניכם לאשר את הצווים".

בהמשך עקץ את משרד הבריאות ואמר: "אם זה היה תלוי בפרופסור גרוטו ובמשרד הבריאות כולנו היינו כבר בסגר כללי כבר לפני כמה שבועות".

4.6% מההדבקות: משרד הבריאות מחבר נתונים של בתי כנסת, ישיבות ומקוואות

שי: "עשינו טעות עם סגירת המסעדות – נפצה כלכלית על הנזקים שנגרמו"

בכיר במשרד הבריאות: "השרים היו פופוליסטים – מתכחשים למצב"

מארק: "שאשא ביטון פופוליסטית, החלטותיה יעלו לנו את התחלואה"

גנץ נגד נתניהו: "חובה לכבד את הכנסת, פועל למנוע את פיטורי שאשא-ביטון"

יו"ר ועדת הקורונה: "נדרוש נתונים" • בכיר בליכוד: "נתניהו יפטר אותה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture