Yossi Zeliger/Flash90

דו"ח אמ"ן לחודש הקרוב: עשרות חולים קשים ביממה – מאות רבות של מתים

מרכז המידע למאבק בנגיף מעריך כי אם לא יהיה שינוי מגמה משמעותי בהיקף התחלואה בקורונה בישראל, בתוך חודש צפויים עשרות חולים חדשים במצב קשה ביממה - ומאות רבות של מתים במצטבר. החלק האופטימי: "ניתן להימנע מסגר כולל"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מעריך שאם היקף התחלואה הנוכחי בנגיף הקורונה יימשך ולא יהיה שינוי מגמה משמעותי – צפויים עשרות חולים חדשים במצב קשה ביממה, ומאות רבות של מתים במצטבר. מרכז המידע והידע, הוא גוף אמ"ני שהוקם בשיתוף גורמי רפואה, אקדמיה, מערכת הביטחון ומשרד הבריאות במטרה לספק מידע ותובנות לצורך המאבק בנגיף הקורונה,

"על סמך היקף התחלואה הנוכחי, ובפרט מספרם של החולים הפעילים מעל גיל 60, ובהיעדר שינוי מגמה משמעותי בקצב התפתחות התחלואה, אנו מעריכים כי מספר החולים החדשים במצב קשה צפוי לגדול בחודש הקרוב לעשרות רבות ביממה, ובהתאמה מספר המתים המצטבר יגיע לטווח מאות רבות", נכתב בדו"ח.

בדו"ח מצוין כי הגל השני התפתח בקצב מתון יותר לעומת הגל הראשון, במיוחד במספר הנדבקים המבוגרים מעל גיל 60 – מה שהביא לתחושה בציבור ש"איננו נמצאים במהלכו של גל שני, ושהגידול במספר הנדבקים קשור אך ורק לעלייה (המבורכת) בהיקף הבדיקות". אולם, כך נכתב, "תמונת המצב המצטיירת אינה מותירה מקום לספק. גם אם העלייה בהיקף הבדיקות הביאה לעלייה משמעותית במספר הנדבקים המאובחנים, ולכאורה עלייה מלאכותית, הרי שבמקביל נרשמה עלייה במספר החולים החדשים שמצבם קשה. עלייה זו אינה נוגעת כלל להיקף הבדיקות, אלא להתפתחות המחלה אצל הנדבקים, לכן היא משקפת בעיקר את עוצמת התחלואה המוחלטת באוכלוסייה".

בנוסף לנתוני התחלואה הכלליים, מרכז המידע מסר כי היקף הנדבקים מעל גיל 60 ומספר החולים החדשים במצב קשה נמצאים במעקב שבועי מתחילת המגיפה. לפי המעקב של המרכז, ניתן לראות כי העלייה במספר החולים במצב קשה עוקב אחר העלייה במספר החולים המבוגרים, בהפרש של מספר ימים עד מספר שבועות.

עוד הבהירו במרכז המידע, כי נוסף על מספר הנדבקים הגבוה, התחלואה מפוזרת במאות ישובים, כשריכוזי התחלואה הגדולים הם בערים ירושלים, תל אביב, בני ברק, באר שבע, אשדוד ופתח תקווה. קרוב ל-40% מהחולים הפעילים נמצאים במוקדים הללו. שאר החולים מפוזרים בין מאות ישובים נוספים. מצב התחלואה הכלל-ארצי, על הפיזור הנרחב של החולים, הופך את ההשתלטות על המגפה לקשה עוד יותר.

עוד מציינים בדו"ח של מרכז המידע והידע שיעור הנדבקים בני 60 ומעלה עמד בגל הראשון על כ-18 אחוזים, ואילו כעת הוא עומד על 10. ההערכה היא שהדבר נובע הן ממודעות של האוכלוסייה לנושא ושמירה טובה יותר על אוכלוסיית הקשישים, והן משום שבתחילת הגל השני, התפרצות התחלואה המשמעותית החלה בבתי הספר.

מחברי הדו"ח ממליצים כי "מחלת הקורונה צפויה להישאר עימנו עוד חודשים רבים, ודאי לאורך הקיץ, הסתיו והחורף הקרובים. למרות הרצון העז לפתוח את הכלכלה במהירות, יש לזכור כי הכלכל ה ובריאות הציבור כרוכות זו בזו וככל שתנו הל פתיחת המשק במתכונת מותאמת -קורונה, יהיה קל יותר להשאירו פתוח ופעיל, הן בגבולות ישראל והן בהיבט "פתיחת השמיים" לשאר העולם".

"התחלואה במדינת ישראל בגל השני של המג פה מפושטת ורחבה, באופן אשר מקשה מאוד את ההשתלטות עליה ואת בלימתה. ישראל בולטת לשלילה בהיבט זה גם בהשוואה לשאר מדינות העולם המערבי". עם זאת, הדו"ח אופטימי במעט ומציין כי "להבנתנו, שינוי מגמת התחלואה באופן שיאפשר להימנע מהטלת סגר כולל הוא בר-השגה, ולשם כך נדרשים בראייתנו שלושה מרכיבי יסודי ומיידיים".

המלצה ראשונה: "הובלה מסודרת של המשק בשעת חירום זו – קבלת החלטות סדורה ועקבית, המאזנת בין דרישות בריאות הציבור לבין האתגר הכלכלי העצום למדינה ולאזרח. במסגרת זאת נכללים הסברה ברורה לכלל האוכלוסייה על מגזריה השונים ולגורמי האכיפה: היכן האזורים המסוכנים להדבקה (בעיקר חללים סגורים והתקהלויות, ובהתאם) היכן נכון לאכוף התמגנות אישית ושמירה על ריחוק והיכן פחות; והצגת דוגמא אישית מתמדת מצד דמויות ציבוריות מגוונות".

המלצה שנייה: "היענות ציבורית מקיפה ומיידית להנחיות – עמידה בהנחיות משרד הבריאות בהיבטי התנהגות אישית וקבוצתית בתקופת הקורונה; שמירת מרחק; עטיית מסכה במרחבים הציבוריים ובפרט בחללים סגורים – (כל אחד מאיתנו מדביק פוטנציאלי); הקפדה על היגיינה. העמידה בהנחיות אלה משיתה אמנם הגבלות על חופש התנועה ואף על חופש העיסוק, אולם היא זאת שתאפשר גם את פתיחת המשק מחדש. נזכיר כי ההיענות הציבורית לא נועדה רק למנוע את הרחבת היקף התחלואה, אלא גם לשמש להגנה אישית, לאור הבנתנו העדכנית את ההשלכות ארוכות הטווח של מחלת הקורונה".

המלצה שלישית: "קטיעת שרשראות הדבקה – חיוני להשלים בדחי פות את הקמת המנגנון לקטיעת שרשראות ההדבקה, בו הוחל, על כל הנדרש לו: ייעול מערך הבדיקות וקיצור הזמנים עד קבלת תוצאות; הרחבה דרמטית של מערך התחקור; מענה מהיר לאיתור מגעי הנדבקים; הוצאה לבידוד ואכיפת בידוד. זאת, תוך מחשוב של מירב המרכיבים האפשריים בשרשרת. הגם שמצב התחלואה הנוכחי רחב ומקיף מכדי שניתן יהיה להשתלט עליו מיידית באמצעות קטיעת שרשראות הדבקה, תפקוד יעיל של מנגנון זה יוכל לאפשר שגרת חיים רגילה יחסית, לצד המחלה, להקטין את היקף התחלואה בגל השני ו למנו ע התפתחות של גל שלישי אחריו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture