Nati Shohat/Flash90

ישראל במיתון: המשק הישראלי התכווץ ב-28.7% – הירידה החדה ביותר ב-40 שנה

מדוח הרבעון השני של שנת 2020 שפרסם הלמ"ס עולה כי הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-44%, וחלה ירידה של 29% בייצוא סחורות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. פי שעה, שנת 2020 צפויה להציג את הנתונים הגרועים בתולדות המדינה. נתניהו: "זה מחצית מהירידה של המדינות באירופה, זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם" • צפו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נתונים ראשונים ומדאיגים של החשבונות הלאומיים של ישראל שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים כי התוצר הלאומי הגולמי של ישראל ירד ברבעון השני של שנת 2020 ב-28.7% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הקודם. המשמעות: פגיעה בתוצר ב-8.1% בחישוב רבעוני, חמור בהרבה מההערכות של משרדי הממשלה הכלכליים ובראשם משרד האוצר.

מדובר בירידה התלולה ביותר של התוצר הישראלי בארבעים השנים האחרונות לפחות. למעשה, ישראל נכנסה באופן רשמי למיתון, שההגדרה המקובלת שלו היא צמיחה שלילית בשני רבעונים רצופים לפחות. הגורם המרכזי להתכווצות המשק בחודשים אפריל-יוני הוא כמובן מגפת הקורונה והשלכותיה, לרבות הגבלות שהוטלו על עסקים, סגרים, גלי פיטורים וסגירת השמיים.

המשמעות היא שאם ההתכווצות תימשך בקצב הנוכחי – עד סוף השנה המשק יהיה קטן יותר בכשליש מהיום. הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-44% לעומת השנה שלפני, ההוצאה למצרכים בני קיימא, כמו בגדים או מוצרי חשמל, ירדה בשיעור חד עוד יותר של 53%. כמו כן נרשמה ירידה של 29% בייצוא הסחורות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בתחום ההשקעות בנכסים קבועים – בתי מגורים והשקעות בענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה – במחצית הראשונה של 2020 חלה ירידה של 16% לעומת מחצית השנה הקודמת. בנוסף, ההשקעות בבנייה למגורים ירדו ב-41.6% בחישוב שנתי, וההשקעות בבנייה לא למגורים ירדו ב-8.5% בלבד. ההשקעות ברכישת רכבים ירדו ב-93.4% בחישוב שנתי.

מנגד, ההוצאה הציבורית דווקא עלתה ב-25% בחישוב שנתי, זאת משום ההוצאות החריגות של הממשלה על הצטיידות רפואית. לעומת זאת, התשלום לשכירים ירד ב-34.3% בעקבות ההוצאה לחל"ת של עובדים רבים. ההוצאה לצריכה ביטחונית זינקה ב-144.6%, והיא משקפת עלייה בקניות המקומיות ומיבוא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא סרטון זמן קצר לאחר פרסום הנתונים ואמר כי "אנחנו מאשרים עכשיו בממשלה עוד 8.5 מיליארד ש״ח להמרצת הכלכלה שלנו וליצירת מקומות עבודה. אני יודע שיש עדיין מצוקה כלכלית גדולה – אנחנו פועלים סביב השעון להקל עליכם, אזרחי ישראל".

"קיבלנו עכשיו בשורה כלכלית מאוד חשובה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שהירידה בתוצר שלנו ברבעון השני של 2020 הייתה 7.8%, זה מחצית מהירידה של המדינות באירופה, זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם. דרום קוריאה לפנינו ואולי עוד שתיים – שלוש מדינות. זו תוצאה של המדיניות האחראית שנקטנו, שלא רק שצמצמה את מספר המתים בישראל, אלא גם את היקף הפגיעה בכלכלת ישראל", כך נתניהו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture