Aharon Krohn/Flash90

דרעי דורש: "בתי הכנסת חייבים להיות פתוחים במתכונת מצומצמת ביום הכיפורים"

יו"ר ש"ס מבהיר שלא יסכים לסגירת בתי הכנסת ביום כיפור: "בשאר ימי הסגר נתפלל במרחב הציבורי. חייב להיות ברור שדין ההפגנות כדין התפילות". דרעי שב ואיים להתפטר מהממשלה: "ממשלה שמחליטה להגביל את התפילות ביום כיפור ולא את ההפגנות, זו לא ממשלה יהודית ולא אכהן בה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי הצהיר הבוקר (רביעי) לא ייתן לסגור את בתי הכנסת ביום כיפור: "בתי הכנסת חייבים להיות פתוחים ביום הכיפורים, היום הקדוש בשנה. בתי הכנסת יוכלו לפעול במתכונת מצומצמת על פי תו סגול מוסכם, כפי שנהוג במקומות העבודה. יחד עם זאת, נפעל להכשרת מקומות תפילה רבים במרחב הציבורי, כדי לאפשר תפילה במקומות פתוחים".

עם זאת, חזר על עמדתו שלמעט יום כיפור, יסכים לסגירת בתי הכנסת רק בתנאי שיוגבלו גם ההפגנות: "בשאר ימי הסגר, כשמשרד הבריאות ימנע התקהלויות במקומות סגורים, נתפלל כולנו במרחב הציבורי. בתקופת הסגר, מי שירצה להפגין, יעשה זאת סמוך לביתו. חייב להיות ברור שדין ההפגנות כדין התפילות!", כתב דרעי בטוויטר לקראת כינוס קבינט הקורונה היום.

דרעי אמר הלילה בראיון ל'זמן ישראל' כי "אנחנו לא נגד ההפגנות, אבל אם אנחנו הולכים לסגר ארוך, אז אנחנו כוללים בפנים גם את חג הסוכות ושמחת תורה. אלה שני חגים של התקהלויות, שוק ארבעת המינים, הקפות שניות, ברכת הכוהנים. כולם רוצים לצאת, להתפלל ולחגוג. אין לי שום דרך להכניס את הציבור למשמעת אם הם רואים הפגנות כאלה וכזה צחוק מהעבודה".

"ממשלה יהודית שמסוגלת לקבל החלטות ולהגביל את התפילות ביום כיפור – ולא מסוגלת לומר איך מגבילים את ההפגנות, זו לא ממשלה יהודית ולא אכהן בה. הציבור שלנו לא עדר", דרעי ממשיך. "הוא רואה את הסעודה מול בלפור ערב החג. אנשים שואלים 'למה זה כן ואנחנו לא'".

הוא נשאל על ידי שלום ירושלמי על כך שהוא משרת את האינטרס של נתניהו, שלא רוצה את ההפגנות האלה מתחת לבית שלו: "תקשיב, אני האחרון שמישהו יגיד לי תגיד ככה ותגיד ככה. עוד מעט אני בעצמי אבוא ואפגין נגד נתניהו. זה רק שלושה שבועות של סגר. מה הבעיה? אפילו הדגלים השחורים אומרים לא להפגין. גם עפר שלח. המצב קטסטרופה, תבינו. בקרוב נקבל עוד אלף מתים. בתקופה אחרונה לא דיברתי מילה, מי כמוך יודע. אבל עכשיו הציבור לא מאמין לנו יותר, בגלל כל התמונות הסותרות האלה שהוא רואה. אנשים שואלים למה לך מותר ולי אסור?"

אתה מוכן שלא יהיו הפגנות וגם לא תפילות? הכל סגור ומסוגר? נשאל עוד והשיב בשלילה: "לא. כל אחד שיהיה במרחב הציבורי שלו. גם המפגינים. אני גר בהר נוף, אז לא אלך לכותל בחגים, כי זה מעבר ל-1,000 מטר. בחגים שיתפללו במרחב הציבורי, חוץ מיום כיפור. יהיה חם מאד. אפשר להתפלל בפנים בקפסולות, עם ארבעה מטר ריחוק זה מזה. זו מדינה יהודית, וכולם יודעים מה המשמעות של יום כיפור. האם ייתכן שיש מפעלים שלא מפסיקים לעבוד, ובתי כנסת לא יעבדו?".

דרעי אמר אתמול בדיון בקבינט הקורנה כי "אין מצב שביום הכיפורים בתי הכנסת יהיו סגורים. אין ספק שמדובר ב'פיקוח נפש'. אבל כמו שב'פיקוח נפש' אנחנו מאפשרים בתו הסגול לאנשים לעבוד. יום כיפור צריך להחריג אותו. צריכים להמשיך את מתווה נומה ביום כיפורים. חייבים לפתוח בתי כנסת בכיפור".

דרעי איים במהלך הישיבה לפרוש מהממשלה אם יוחלט על סגירת בתי הכנסת, בזמן שההפגנות יימשכו ללא הפרעה: "אנחנו ממשלה יהודית ודמוקרטית ואצלי היהודית היא הראשונה והחשובה. ממשלה שתחליט כן להפגנות ולא לתפילות ביום כיפור היא מבחינתי לא ממשלה יהודית ובממשלה כזאת אי אפשר יהיה להישאר".

דרעי אמר כי הוא מוכן לסגירת בתי הכנסת: "אנחנו נמצאים במצב של פיקוח נפש. אני מוכן ללכת לרבנים ולשכנע אותם להתפלל יותר במרחב הציבורי. אני לא יכול לשכנע את הרבנים לוותר על הקפות שניות, על שמחת בית השואבה, אם ההפגנות יימשכו כרגיל". לדבריו, "אם לא יהיה שוויון בין ההפגנות לתפילות, אין סיכוי לאכוף את ההגבלות".

עוד אמר שר הפנים בישיבה כי הוא "לא יכול להסביר את קדושת ההפגנות". לדבריו, "חייבת להיות אחידות וייתכן כי צריך להשקיע כספים נוספים מהרשויות המקומיות כדי שלאנשים תהיה אפשרות להתפלל במרחב הפתוח. אם לא יהיה שוויון מול ההפגנות, אין סיכוי לשכנע את הציבור גם לחגים הבאים. אני נושא באחריות של פיקוח נפש אבל הכללים צריכים להיות שיוויונים".

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר בראיון לעפר חדד ב'רדיו ירושלים' כי "מבחינתי מגבלות התנועה צריכות בנקודה הזאת להיות על כל דבר – כולל על הפגנות. גם לי לא נוח לראות את האלפים אבל הייתי רוצה להגביל את זה לעשרות או 100-200 תוך כיבוד הדמוקרטיה. אין התקהלות שאין בה הדבקה. ברור שכשמורידים את המסכה וצועקים בהפגנה או שבלהט ההפגנה המסכה יורדת – אז ברור מה קורה".

הוא הוסיף כי הוא "מקווה שהממשלה תחליט היום על הידוק הסגר, אנחנו לא רואים היענות מלאה מצד הציבור". הוא ציין כי "הממשלה יצאה אתמול בלי לקבל החלטות, זה לא נראה טוב. צריכים לקבל היום החלטות על התפילות בבתי הכנסת עוד לפני יום כיפור וגם לגבי ההפגנות". לדבריו, "המאבק היותר קשה שלי הוא לא נגד פוליטיקאים אלא נגד מובילי ציבור אחרים שלא מבינים את תפקידם".

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש אמר הבוקר כי "צריך לאפשר תפילות רק בחוץ ובקפסולות, צריך לעשות את זה הכי מהר שאפשר. אני לא יודע אם נספיק לפני יום כיפור, בגלל שאני יודע איך דברים מתנהלים בממשלה, אבל מבחינה בריאותית, צריך לעשות את זה כי מהר שאפשר. לא יכול להיות שבמצב התחלואה הנוכחי, אנשים ייסעו מרחקים להפגנות. צריך לעשות את זה במסגרת ה-1000 מטר. יהיה מחיר כלכלי משמעותי. אני לא יכול להסביר לאדם שרוצה להפגין או להתפלל, למה אני מונע ממנו לעשות את שני הדברים האלו, אבל נותן לו לעבוד. אנחנו נכנסים לאירוע שדורש אחדות ומודל זהה", הסביר.

"יש לנו שלושה מגזרים, תפילה, הפגנות, ומגזר אישי. אין לנו את הפריבילגיות לקחת סיכונים", הוסיף קיש. לדבריו, "הדיון בקבינט היום ייקח את ההחלטה הכי משמעותית – האם הולכים להחמרות נוספות? אני חושב שאנחנו מחויבים לכך. ההחמרות צריכות להיות אחידות בכל מה שקשור בהתקהלויות. יש לנו את התפילות, ההפגנות והשוק הפרטי. כדי שנהיה אפקטיביים ונהיה מסוגלים לספק מהלך דרמטי של הורדת התחלואה, חייבים לאכוף בשלושת המגזרים הללו. לצערי, המגזרים הללו ישלמו מחיר".

בראיון ל'ערוץ 12' אמר קיש כי "אנחנו צריכים ללכת להחמרה בתקופה הקרובה עד אחרי חול המועד סוכות". עוד הוא אמר: "המשמעות היא כל מוסדות החינוך סגורים, כלכלה רק עבודה חיונית, בתי כנסת ללא תפילה בפנים, עם מתווה לתפילה בחוץ, רק מי שנמצא מסביב ללא נסיעה ממקומות, הפגנות רק בחוץ ללא נסיעות בין ערים. כל אחד יפגין במקום שהוא רוצה, יתפלל במקום שהוא רוצה, ויישאר בביתו. זה הדבר הנדרש עכשיו".

יו"ר הבית היהודי השר רפי פרץ אמר אחרי ישיבת הקבינט כי "יש לכולנו אחריות לאומית בשעת משבר קשה זו. תמיד ידענו להיות מתחת לאלונקה וכך גם כעת באחד המשברים הגדולים שידענו. כפי שאנו מצפים שההפגנות יפסקו במהלך הסגר אז מתוך אחריות לאומית וערבות הדדית ועם כל הצער גם אנחנו נוותר על תפילה בבתי הכנסת".

"מניינים בחוץ, מניינים במרפסות ואפילו בבית – בהחלט. התורה מצווה עלינו ׳וחי בהם׳ ולא שימות בהם. החיים קודמים לכל. אך במידה וגורמים בממשלה ובדרג המקצועי לא יגבילו את ההפגנות ויצמצמו עוד את התפילות בהגבלות יותר חמורות ממה שהיה בראש השנה, לא אקבל מתווה שכזה ואתנגד אליו בכל תוקף", דברי פרץ.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "יהיה זו אות קלון על המדינה היהודית והדמוקרטית אם יהודים לא יתפללו בבתי הכנסת. המתח בין היהודים לישראלים מתחדד בויכוח שבין ההפגנות והתפילות והוא תוצר של הצביעות וחוסר הענייניות מצד השמאל. נקבעו כללים להתקהלויות במהלך הסגר והם נכונים לתפילות ולהפגנות כאחד".

"התפילות – נערכות על פי קפסולות בצורה מפוקחת ומסודרת ואילו ההפגנות – נערכות בצורה בריונית ואנרכיסטית, שבהן שמים פס על הכללים ומסכנים את בריאות הציבור. אין שם דין ואין שם דיין. הגיע הזמן שגורמי אכיפת החוק יבצעו את תפקידם ללא חשש וללא מורא, אחרת זה יהיה ״יום הכיפורים״ של המדינה היהודית והדמוקרטית", דברי רגב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture