צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ועדת החוקה: על הממשלה לקבוע כללים להחרגת 'מחלימים' מהגבלות קורונה

ח"כ אשר יזם תיקון לחוק הקורונה הגדול לפיו הממשלה תהיה מחויבת להתייחס ל'מחלימים' בכל פעם שתקבל החלטה על הגבלות קורונה • תיקון החקיקה בא לאחר שבמשרד הבריאות לא הגישו לוועדת החוקה את המתווה להחרגת 'מחלימים' כפי שהובטח לפני יותר מחודש

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ועדת החוקה קיבלה את המלצת יו"ר הועדה חה"כ יעקב אשר והחליטה פה אחד לקדם באופן עצמאי החרגת 'מחלימים' ממגבלות קורונה מסוימות, זאת בהתאם לכללים שייקבעו במשרד הבריאות. התיקון נעשה בניגוד לעמדת משרד הבריאות וחברי הוועדה דחו את ההסתייגות שהגיש המשרד ואישרו את התיקון שעשוי לסלול את הדרך למתווה שיקל את חייהם של מאות אלפי מחלימי קורונה.

יש לציין כי על פי הדשבורד היומי של משרד הבריאות, ישנם בישראל כיום 305,623 איש שהחלימו ממחלת הקורונה ושעל פי דעת רוב מומחי הבריאות נחשבים למחוסנים מפני הנגיף. בנוסף ישנם עוד עשרות אלפי איש שעברו בדיקה סרולוגית שמצאה כי יש בדמם נוגדנים לנגיף. תיקון החקיקה שהוסיפה הוועדה בחוק הקורונה הגדול שמתייחס בשלב זה למחלימים מנחה את הממשלה "לקבוע סייגים להגבלות הקבועות בתקנות לגבי מי שניתן לו אישור החלמה, ובלבד שהדבר מוצדק בנסיבות העניין".

כזכור, כבר לפני יותר מחודש ימים יזם יו"ר הועדה חה"כ אשר את התיקון המדובר ובדיון שקיים בוועדה פנה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו שיקדם את היוזמה. "כ-200,000 איש עברו קורונה", אמר אז יעקב אשר, "וגם אם נכון שאין בדיקה מדעית סופית שהם לא מדבקים אבל ברור שההסתברות שואפת לאפס. אם המדינה תבוא עם מתווה מסודר אפשר יהיה להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה וכן להטיל פחות הגבלות ולאפשר עזרה בסיעוד, במקומות רווחה ונוספים".

הוא הוסיף: "אני פונה למשרד הבריאות לחשוב מחוץ לקופסה ודורש שיוקם צוות שיביא תכנית אופרטיבית איך מזהים את האנשים, האם אפשר לצייד אותם בזיהוי כתוב או מגנטי, אישור מרופא שאדם עבר קורונה. זה יעזור ליציאה מדורגת מהסגר. אני לא מבקש לפטור אותם מחבישת מסיכה שזה דבר שעלול לפגוע במשמעת הציבורית בקרב אנשים שאינם מחלימים, אבל לגבי קיום לימודים במוסדות החינוך או עבודה במשרדים שיש בהם אנשים שעברו את הקורונה ויכולים להחזיק את המקום בלי שהענף ייפול, המתווה הוא כאוויר לנשימה" חה"כ אשר הוסיף כי "אם משרד הבריאות לא יציג מתווה ברור בדיון הראשון לאחר החגים, אתקע על זה ואעמוד על כך שיוצג מתווה וייצא לדרך. זה לא פתרון קסם והוא לא מלא אך יכול לעזור בחזרה לשגרה".

בתגובה השיב פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי "הרעיון חשוב אך אין פתרון כזה בעולם, כולל במדינות עם הרבה אזרחים בריאים. מעבר לבדיקה, הבעיה היא הקושי הטכנולוגי למנוע זיופים ויצירת זיהוי חד-חד ערכי. אנחנו נמצאים בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות במטרה להביא לפתרון כזה. זה לא יוכל להיות מוכן בשבוע שבועיים אך נציג מתווה שאנחנו מקדמים בנושא".

השבוע, לאחר שהוברר כי משרד הבריאות לא מתקדם בנושא בקצב שדובר, הציע חה"כ אשר את התיקון במסגרת הצעה ממשלתית שהכירה בעניין 'תעודת מחלים' לכניסה וליציאה מהאיים הירוקים באילת ובאזורי תיירות נוספים שהמדינה מעוניינת להחריג ממגבלות הקורונה.

אשר תקף את הסחבת בקידום המתווה: "יש קהות חושים בחשיבה שלא יוצאת מהקופסה. לא יכול להיות שתוך כדי תנועה מתברר שיש עוד כלים שלא נמצאים בתוך החוק הגדול שנתנו לממשלה כדי לטפל בדברים ולא תכללו אותם, כמו החרגת ה'מחלימים' שדרשנו כבר לפני חודש".

נציגת הייעוץ המשפטי במשרד הבריאות התנגדה לתיקון של אשר וטענה: "לעמדתנו זהו נושא חדש שאינו נוגע להצעת החוק ולהכרזה על אזור תיירותי. זה נושא שיש לשקול אותו בכובד ראש עם היבטים אכיפתיים ויישומיים והנוסח של הוועדה יחייב את הממשלה לשקול את ההקלות. זה נושא לא בשל מבחינה מקצועית".

אולם היו"ר ח"כ אשר לא ויתר וענה כי "מכיון שפרופ' גרוטו ואחרים היו פה בוועדה כשהנושא עלה הוא לא נושא חדש. מאז שדיברנו על היוזמה נוספו יותר מ-100,000 איש למעגל המחלימים והכלי שאנחנו מציעים הוא חשוב מאין כמותו. לא הייתה פעם אחת שמשרד הבריאות אמר שהכלי לא נכון, אלא רק דיבר על אופן היישום. אם אנחנו נמצאים בתיקון חוק הקורונה הגדול ומשרד הבריאות הבין שזה כלי נכון, אנחנו מבקשים שהוא יבוא לשימוש גם בדברים אחרים שהממשלה קובעת. אין פה נושא חדש ואני מציע לכם שוב לקרוא את נוסח החוק".

כאמור, חברי וועדת החוקה קיבלו את הצעת חה"כ אשר ודחו את ההסתייגויות שהגיש משרד הבריאות. החוק צפוי להיות מובא לאישור מליאת הכנסת לקריאה שניה ושלישית ביום שני בשבוע הבא ובכך תיסלל הדרך להקלות שיינתנו למחלימי קורונה בהתאם לכללים שיקבע משרד הבריאות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture