צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גרוטו: "לא אחראי לפתוח את כל החינוך – אם התחלואה תעלה נמליץ על סגר בחנוכה"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לקראת ישיבת הקבינט הערב: "אנחנו באנו עם תוכנית סדורה לקבינט, ואני חושב שעד עכשיו עבדו לפיה עם שינויים קלים פה ושם. המסר הכללי הוא שצריך להחליט על התקדמות בפתיחה לפי מצב התחלואה - ואם הוא ממשיך לרדת אז אפשר להוסיף עוד דברים. כל פתיחה"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

שעות לפני כינוס קבינט הקורונה הערב (שני) בשעה 18:00, וברקע דרישתו של שר החינוך יואב גלנט לפתוח מיידית את כלל מערכת החינוך – ושל שר האוצר ישראל כץ לפתוח עשרה קניונים במסגרת פיילוט לקראת פתיחת כלל הקניונים ביום ראשון הקרוב , אומר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות היוצא פרופ' איתמר גרוטו, כי פתיחה מלאה של הלימודים – "מהלך לא אחראי" – את הדברים אמר בראיון ל'ווינט'.

גרוטו ניתח את המצב: "גם בהיבט של כמות הבדיקות וסוג האנשים שנדבקים, גם הסיבות לבדיקות משתנות כל הזמן. לכן קשה לקבל תמונת מצב, צריך לעשות סינונים ולהפעיל מודלים שונים", לדבריו, מצב התחלואה יציב באופן כללי. "לא עלייה ולא ירידה, ה-R שווה בערך ל-1.0 וזה מצב שצריך להחליט מה לעשות איתו", אמר. הוא ציין את העלייה הקלה במספר החולים שמצבם קשה: "עלייה זו משקפת את המצב מלפני שבועיים, לא היום, לכן מורכב לקבל תמונת מצב מלאה".

הוא התייחס לישיבת הקבינט הערב: "אנחנו באנו עם תוכנית סדורה לקבינט, ואני חושב שעד עכשיו עבדו לפיה עם שינויים קלים פה ושם. המסר הכללי הוא שצריך להחליט על התקדמות בפתיחה לפי מצב התחלואה – ואם הוא ממשיך לרדת אז אפשר להוסיף עוד דברים. כל פתיחה, אנחנו יודעים כבר, גם אם היא לא קשורה בסיכון גבוה – יכולה להגביר את הסיכון. אני לא יודע אם מדובר בסיכון ענק, אבל בסוף הוא מצטבר. לכן אנחנו מעדיפים להישאר כמה שיותר צמודים לתוכנית שלנו, שאומרת שפתיחת הקניונים ומסחר מלאה תצא לפועל כשיהיו מתחת ל-500 נדבקים".

הוא הביע את דעתו על פתיחת הקניונים: "אני לא חושב שנכון לפתוח עכשיו את הקניונים. אנחנו הולכים לקראת פיילוט שיימשך שבוע או עשרה ימים, במסגרתו פועלים כמה קניונים, כך שנוכל לבדוק ולראות את היישום. גם ואולי בעיקר בתחום האכיפה – לראות אם אנשים עומדים בהנחיות. כשנשתכנע שזה קורה, יהיה קל יותר להחליט על כך אבל זה ייקח כמה ימים. ייתכן שהתחלואה תרד ועוד יותר תקל על ההחלטה".

על אופציה של סגר בחנוכה, אמר: "אנחנו לא מתכננים את המצב, אין לנו תוכניות לסגר בחנוכה ואנחנו מקווים שיהיה אפשר להימנע ממנו. עם זאת, אם נראה שהתחלואה תעלה ונגיע לעלייה קרובה לשיא הגל השני, כנראה שנמליץ על כך. בסוף זה הכלי היעיל לעצירת ההתפשטות ואנחנו רוצים להישאר במצב של ירידה – כרגע הוא יציב, באזור 700-800 חיוביים ביום. המצב יותר טוב ממה שהיה ביולי-אוגוסט כשנכנסנו לסגר הקודם. בסוף מדובר בכמה אנחנו יודעים לשמור על תחלואה קבועה, וברור לנו שלא נוריד תחלואה לאפס, זו לא אסטרטגיה בכלל".

היום בערב במהלך הדיון בקבינט הקורונה, ידונו השרים בין היתר על שאלת פתיחת מערכת החינוך. משרד הבריאות יציג בדיון את עמדתו כי אין להחליט על הקלות נוספות, בלא שמחליטים במקביל על הגבלות חלופיות, וזאת לנוכח העלייה המתונה אך העקבית בנתוני התחלואה, וכן בחולים קשה, כפי שעולה מדו"ח של אמ"ן.

ב'חדשות 12' דווח כי שר הבריאות יולי אדלשטיין מתכנן להציב את שרי הממשלה בפני החלטה קשה במיוחד – חינוך או פרנסה. אדלשטיין אמר בשיחות סגורות למקורביו שהוא מוכן לפתיחה של כיתות ז' עד י', אמנם לא בשבועיים הקרובים אבל כבר בסבב ההקלות הבא, בתנאי אחד – שלא יהיו הקלות נוספות במשק. כלומר אדלשטיין דורש לעצור את פתיחת הקניונים, בתי המלון וכל המסחר שלא נפתח עד כה, בתמורה לפתיחה מלאה של מערכת החינוך.

אדלשטיין רוצה להביא את ההכרעה הקשה בפני הממשלה בישיבת הקבינט שתתרחש מחר או בזו שאחריה ובכך בעצם להפיל מעט מהאחריות על השרים. "אם הם כל כך בטוחים שזה הדבר הכי חשוב", אומר אדלשטיין, "שיואילו לוותר על כל ההקלות הכלכליות האחרות ונפתח את הלימודים". יש לציין שגם פתיחה כזו, אם תקרה, תותנה בהקפדה חמורה על ההנחיות.

עוד דווח כי במספר יישובים יחל פיילוט חדש שבמסגרתו יעשו בדיקות קורונה לכל התלמידים ולכל המורים פעם בשבוע. הבדיקות יתבצעו בבתי הספר ויהיו במתכונת וולונטרית מתוך תקווה שתהיה נכונות גבוהה להיבדק. הפיילוט אמור להתחיל בימים הקרובים אך רשימת היישובים עדיין לא נסגרה. בינתיים ידוע שרחובות נכנסה וישנם עוד ראשי רשויות שיבקשו להיכנס.

ב'חדשות 13' דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שולל את פתיחת כלל הכיתות במערכת החינוך בערים הירוקות בלבד. במקביל, שר החינוך יואב גלנט חוזר וטוען שאין הדבקה בקרב התלמידים, וגם המגמות העולמיות מוכיחות זאת – בריטניה, צרפת, וגרמניה, שנקלעו גם הן לגל שני של המגפה הקפידו לשמור על מערכת החינוך פתוחה, כדי למנוע את הנזקים למשק ולתלמידים עצמם.

מנגד, בכירים במגן ישראל, שמקורבים לממונה הקורונה נחמן אש, אומרים כי הוא מתנגד לפתיחת הלימודים מחדש בערים ירוקות עד שהתבררו תוצאות הפיילוט לבדיקות תלמידים שמקדם משרד הבריאות. מעבר לכך, מקורבים לאש סיפרו כי ממונה הקורוה סבור כי אין צורך בסגר בחנוכה, אך אם תהיה עלייה משמעותית, יהיה סגר כולל – ולא רק הגבלות נקודתיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פשוט חיכינו שמישהו כבר יגיד את זה שם!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture