צילום: דובר צה"ל

בכירים בצה"ל ממליצים: על מפקדת אלון להוביל את מבצע החיסונים הארצי

בפיקוד העורף יחלו השבוע בבדיקות סקר של אלפי נוסעים בתחבורה הציבורית, ואומרים כי עד סוף החודש הנוכחי ישראל תגיע ליעד של ביצוע מאה אלף בדיקות ביום. במפקדה תיערך תרגיל רחב היקף שבו תיבחן מוכנות מערכת הבריאות לגל קורונה לצד שפעת

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

מפקדת אלון בפיקודו של תא"ל ניסן דוידי בפיקוד העורף, שאחראית לקטיעת שרשראות ההדבקה בנגיף הקורונה, השלימה בשבוע האחרון את ההכנות לגל השלישי. כחלק מההיערכות לחורף הקרוב ולעלייה בקצב התחלואה, צפויה מפקדת אלון להגדיל את היקף דגימות הקורונה לכ-100,000 ביום בחודש הקרוב, ולהכפיל את כמות הדגימות היומית המפוענחת במעבדות.

בנוסף, השלימה מפקדת אלון, שהוקמה לפני 4 חודשים, את מבצועה וכעת היא פועלת במלוא התפוקה. במעבר מבניין הכוח להפעלת הכוח, הוקמו צוותים ייעודיים שנועדו לחקור אירועים "אדומים", כמו התפרצויות בבתי ספר או בטיסות, ולהתחקות אחריהם. בפחות מ-24 שעות, מבהירים גורמים בפיקוד העורף, יגיעו למוקד ההדבקה חיילים וידגמו את כלל המעורבים.

על מנת לאתר מוקדי הדבקה שטרם התגלו, המפקדה מקיימת מבצעי בדיקות יזומות בערים אדומות וכתומות, במפעלים גדולים ובמשרדים ביטחוניים הפרוסים בכל הארץ. השבוע יקיימו חיילי "אלון" מבצעי דגימות גם בתחנת אוטובוס מרכזית בתל אביב ובתחנת רכבת חוף הכרמל בחיפה, כדי לעודד אנשים לבוא ולהיבדק.

בפיקוד העורף מציינים כי הדגימות היזומות, יחד עם הקמפיין להעלאת המודעות בשיתוף משרד הביטחון, פתיחת המשק ושיקוף נתוני התחלואה בתקשורת, גרמו לעלייה במספר הנבדקים, ולגילוי מוקדם יותר של תחלואה.

מבצעי ההסברה לציבור, כך לפי הגורמים במפקדה, תרמה גם לעלייה במספר המגעים עליהם מדווחים חולי קורונה מאומתים. באמצעות כך, משתפרת היכולת של המפקדה להגיע לאנשים שבאו איתם במגע, ולקטוע את שרשרת ההדבקה בשלב מוקדם יותר. בנוסף, הוחלט לאחרונה כי בני המשפחה של החולים המאומתים יקבלו אוטומטית הודעה להיכנס לבידוד, על מנת להקטין את היקף החשיפה האפשרי – אלא אם הוכח אחרת בתחקור.

כיום, כ-40% מחולי הקורונה מדווחים על חמישה מגעים ויותר, ובפיקוד העורף מסבירים כי היעד הבא עומד על איתור 18 מגעים לכל חולה. בנוסף, החקירות עצמן, שארכו בעבר 4-5 ימים, מסתיימות כיום תוך 30 שעות בלבד מפתיחתן. "כל הצוותים שלנו ערוכים עם ציוד מיגון מספק, ואנחנו מוכנים לחורף", סיכם גורם במפקדת אלון.

כדי לשפר את האפקטיביות בקטיעת שרשראות ההדבקה, תקיים מפקדת אלון בחודש הקרוב תרגיל סימולטיבי שיכלול תרחישי קיצון שונים, אותם יהיו צריכים לנתח ולחקור בכל הרמות. בתרגיל ישתתפו משרד הבריאות, קופות החולים ובתי החולים במשחק מלחמה שידמה טיפול במאה אלף אזרחים ביממה. לדברי הבכיר, "זה התרחיש החמור אליו אנחנו נערכים בחודשים ינואר, פברואר ומרץ – קורונה בשילוב שפעת".

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הטיל על מפקדת אלון להכין את "תרגיל המלחמה", שפרטיו ותרחישיו יאושרו בשבוע הקרוב. בכוונת המפקדה לתרגל את משרד הבריאות, פיקוד העורף, בתי החולים, קופות החולים, חברות אזרחיות הדוגמות ומעבדות הקורונה לתרחיש של עשרות אלפי נדבקים בקורונה ביממה. התרגיל יהיה תרגיל סימולציה ולא בשטח שבמהלכו ייבחן תהליך קבלת החלטות, תפקוד מערכות המידע השליטה והבקרה. בנוסף, ייבחנו צווארי בקבוק אפשריים וחסמים בירוקרטיים.

צה"ל רוצה להוביל את מבצע החיסונים הארצי

ראש מפקדת "אלון" למאבק בקורונה, תת אלוף ניסן דוידי ומפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ממליצים למשרד הבריאות להפוך את צה"ל לגוף שיוביל את מבצע החיסונים הארצי. גורם בכיר בפיקוד העורף אמר בתדרוך כתבים כי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי נוטה להסכים להמלצה: "סביר שנקים במפקדת אלון מערך חיסונים. מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ. לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה", אמר הגורם.

"יזמנו מהלך פרואקטיבי גם אל מול מנכ"ל משרד הביטחון. יש פה אופרציה שעובדת יש פה מפקדה שלמה ויש פה את כלל החולים ולכן זה נראה לי סביר ביותר שיקום במפקדת אלון עוד מערך חיסונים וכל האופרציה תנוהל מכאן. היה על זה דיון בבוקר וגם בשישי עם גורמים במשרד הבריאות. משרד הביטחון יכול לעזור מאוד, ואין שספק שצה"ל יוכל לתת פוש ולהיות גורם משמעותי בתהליך. רוצים לחבר הרבה גורמים במבצע הזה, ואני חושב שיהיה זה נכון שנהיה חלק משמעותי בתוך האירוע".

עד אז, בפיקוד העורף השלימו את ההכנות בשטח לביצוע מיידי של ההחלטה המסתמנת היום בדיון שייערך בקבינט הקורונה, שלפיה שבים ממדינות אדומות ייכנסו לבידוד במלוניות פיקוד העורף, או יקיימו בדיקת קורונה עם נחיתתם בישראל. כיום נדרשים הנוחתים ממדינות אדומות, בהן טורקיה ויוון, להכריז על כניסתם לבידוד ביתי, עם אכיפה משטרתית חלקית עד אפסית, כאשר בפועל חלק גדול מהם מפר את הבידוד.

בפיקוד העורף התריעו על כך כבר לפני יותר מחודש, אך דבר לא נעשה בפועל. הקצין מפיקוד העורף אמר כי "הרבה חולים חזרו מחו"ל בשבועות האחרונים, בדגש על מדינות אדומות. הצעד שנשקל הוא צו השעה בשל כמות התחלואה שבאה משם. זה גול מבחוץ, חור ברשת שחייבים לסגור. חיילים לא יכריחו נוחתים להתפנות למלוניות שלנו, אלא המשטרה תטפל בסוגיה".

"מחצית מההתפרצויות שמוצאת מפקדת הקורונה – מקורן בבתי הספר", כך אומר גורם צבאי בכיר בהתייחס למקרים שבהם יש כמה נדבקים באירוע אחד. בשיחה עם כתבים הסביר הגורם כי חרף זאת, רוב הציבור מדווח שנדבק בבית והמפקדה מתקשה להצביע על מקורות הדבקה מרכזיים אחרים. לדבריו, במהלך כל יום נמצאות כ-20 התפרצויות, שחצי מהן כאמור בבתי הספר והמחצית השנייה במפעלים שונים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture