התחסנתם נגד שפעת ובכל זאת חליתם? הנה הסיבה, לכאורה

תחזית שגויה גרמה לכך שהחיסון השנה לא היה אפקטיבי ולדברי רופא בכיר: "לא היה הבדל בין להזריק את החיסון ולהזריק מים. דיווחנו על הבעיה כבר בתחילת החורף" • משרד הבריאות: "התחלואה והתמותה משפעת ירדו. מוקדם לקבוע שהחיסון לא עבד"

כתבות נוספות בנושא:

במשרד הבריאות מעריכים: ישנם עוד אלפי חולים בתת הווריאנט החדש
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה

אם התחסנתם נגד שפעת ובכל זאת סבלתם מחום, מחולשה ומנזלת, אתם כנראה לא לבד. על פי דיווח הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות", חיסוני השפעת השנה לא הכילו את הזנים שגרמו לחלק ניכר מהתחלואה, וכתוצאה מכך רבים מאלה שהתחסנו — בכל זאת חלו.

איך זה קרה? בכל שנה מעדכן ארגון הבריאות העולמי את משרד הבריאות הישראלי אילו סוגי שפעת צפויים להיות דומיננטיים באותו חורף וממליץ על החיסונים שלקופות החולים כדאי לרכוש. "את המידע אנחנו מקבלים בכל שנה בקיץ, וזה מאפשר להזמין מבעוד מועד את החיסונים שמתחילים בדרך כלל להינתן בספטמבר", אומר גורם במערכת הבריאות.

אולם מתברר שהחיסונים לשפעת שניתנו השנה לא היו אפקטיביים. אנשים רבים שחוסנו התלוננו שבמהלך החורף הם חלו, וגם בחדרי המיון הורגשו השנה עומסים יוצאי דופן של חולי שפעת במהלך חודש דצמבר. בחלק מחדרי המיון היו דיווחים על תפוסה של 180 אחוז, ובמחלקות הפנימיות של 120 אחוז, מספרים גבוהים ביחס לחורפים קודמים. גורמים בבתי־חולים שונים העריכו כי כשלושה רבעים מהאנשים שהגיעו לחדרי המיון בגלל מחלת השפעת — היו כאלה שחוסנו.

בישראל נהוג לתת חיסון מומת נגד שלושה זנים לכלל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים. השנה ניתנו הזנים H1N1, H3N2 ו־b/brisbane/60/2008, אולם לטענת רופאים מומחים בתחום הזיהומים רוב מקרי השפעת השנה נבעו מזנים אחרים, ולכן ההשפעה של החיסון הייתה נמוכה. אחד מהם אף השתמש במילים בוטות: "לא היה ממש הבדל בין להזריק את תרכיב החיסון לבין להזריק מים. האפקט היה אותו אפקט. אנחנו זיהינו את זה בתחילת החורף ודיווחנו על כך למשרד הבריאות".

את יעילות החיסון לשפעת בודקים באופן סטטיסטי לאחר בדיקות מעבדה. הוא נחשב יעיל ברמה גבוהה מאוד כאשר הזנים שקיימים בו "מכסים" בין 70 ל־100 אחוז ממקרי התחלואה. אולם השנה, להבדיל מבשנה שעברה ומלפני שנתיים, היעילות הייתה נמוכה יותר — בין 40 ל־60 אחוז. גורמים במשרד הבריאות מודים שהזנים שהתגלו השנה בבדיקות המעבדה אכן שונים מהזנים שהציבור חוסן אליהם, אך מציינים שזה לא המדד היחיד לקבוע האם החיסון היה אפקטיבי או לא.

"אנחנו בודקים גם את היקף התחלואה וחומרתה, ואת כל הדברים האלו אנחנו יכולים לעשות רק בסוף החורף. כרגע, כמשרד הבריאות, אין לנו יכולת לקבוע באופן חד־משמעי שהחיסון לא היה אפקטיבי. את זה נוכל לדעת בעוד חודשיים או שלושה", אומר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

על פי הנתונים של משרד הבריאות, התחלואה השנה נמוכה באופן משמעותי מבשנה שעברה. בעוד שאשתקד נפטרו כ־60 בני אדם משפעת, השנה נפטרו רק כ־20. זאת אף שמספר המתחסנים היה זהה: כ־1.6 מיליון, בערך חמישית מהאוכלוסייה. גם בחו"ל, אגב, עונת השפעת עברה בקלות יחסית לשנים קודמות. אבל את חלק מהרופאים הנתון הזה לא משכנע. "ייתכן שהשנה הזנים היו פחות אלימים ולכן ראינו פחות תחלואה או פחות תמותה", הם אומרים. "אפשר לומר שהיה לנו הרבה מזל. בחורף אחר זה יכול היה להסתיים בצורה גרועה מאוד".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "על פי כל המדדים, עונת השפעת השנה הייתה מתונה יחסית. הדבר בא לידי ביטוי בהיקף תחלואה נמוך יחסית ובמיעוט יחסי של מקרי תמותה לעומת שנים אחרות. המדד של בדיקת המעבדה הוא רק אחד מהמדדים להערכת יעילות החיסון, ועל פי כל המדדים האחרים נראה כי החיסון עומד בציפיות. ככלל, החיסון נקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי על בסיס הערכה של זן השפעת שיהיה צפוי בעונת החורף. החיסון שניתן בישראל זהה לחיסון הניתן בכל מדינות חצי הכדור הצפוני".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חיזוק נוסף לאלו שנמנעים לקחת חיסונים למחלות לא מסכנות חיים.

ציטוט: "לא היה ממש הבדל בין להזריק את תרכיב החיסון לבין להזריק מים. האפקט היה אותו אפקט"
זה שקר גס לומר כך, כי דוקא המתחסנים חלו בשפעת, ודוקא מהמתחסנים מתו במוות עריסה רחמנא ליצלן, מה שאין כן אלו שהזריקו מים לא מתו ולא חלו.
אי אפשר לזלזל בחיי אנוש ולומר שלא קרה כלום כלומר לא מועיל ולא מזיק, כי כל חומר תרופתי המוזרק לגוף האדם ובוורידים, אם הוא מיותר הוא מזיק, מעולם לא שמענו על אדם בריא שיתנו לו תרופות המעוררות את תאי הבטא שבלבלב להפריש אינסולין המיועדים לחולי סכרת.
ברוך ה' אנחנו מאלו שלא מחסנים את ילדינו, ולידיעתכם ישנם אחוזים גבוהים בציבור החרדי שלא מחסנים, כי אנחנו יודעים מה זה חיי אדם וחשיבותו, לא מדובר בברסלבים הטובלים את ילדיהם לפני הברית במקוה האר"י, אלא באנשים נורמלים לחלוטין הדואגים לחיי ילדיהם.
אנו נחשפנו לכך לאחר שעברנו במשפחה איזה תופעת לווי עם השלכות על הבן היקר לנו, וב"ה מאז הפסקנו לחסן, ותתפלאו לשמוע ילדינו לא מבקרים אצל רופא זה כמה שנים, פשוט כי אין צורך, כי משתדלים לא להכניס לגופנו שום זריקה מיותרת, אפילו שבעיתונות אנחנו כאילו המשוגעים אשר מפקירים את ילדינו, מי יודע מה עוד מסלפים על חשבון בריאותינו ובריאות ילדינו.
זייט געזונט און שטארק

גיסי לא מחסן ולא יאומן הוא פשוט לא יודע מה זה ביקור רופא, ולא כי לא חולים ללא חיסונים, אלא שבדרך הטבע לא היו אמורים ילדינו להיות כ"כ הרבה שלא בקו הבריאות, אם לא שאנו מחדירים להם חומר בלתי מוכר לכלי הדם, וכנראה שיש לזה השלכות בריאותיות.
לאחרונה נודע לי שיש ציבור ענק שלא מחסנים כלל את ילדיהם, והם מרוצים מאוד, למרות מסע ההכפשות נגדם מצד העיתונות והאחיות והרופאים, שהם כאילו משחקים בבריאות ילדיהם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture