צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה-פוריה

לראשונה בבית חולים: כנס בנושא "שאלת רב" עם רופאים ורבנים

כנס ראשון מסוגו בנושא המורכב של "שאלת רב", התקיים במרכז הרפואי פדה-פוריה בהשתתפות רבנים מהצפון ואנשי צוות המרכז הרפואי פדה-פוריה וביה"ח זיו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

"שאלת רב"- כנס ראשון מסוגו בנושא התמודדות הצוות הרפואי במצבים בהם מטופלים מבקשים מעורבות והתייעצות עם רבנים לגבי טיפול רפואי, התקיים ביום שלישי, י"ז בטבת, 14.1.20 במרכז הרפואי פדה-פוריה. את הכנס יזמו וארגנו מלכה אמר מדמון מנהלת הסיעוד, וקרן מנדל, מרכזת האיכות .

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פתח ואמר, "מיסוד הקשר בין הרפואה להלכה נוצר הודות לשילובם של רופאים בעלי השכלה תורנית גבוהה ורבנים בעלי השכלה רפואית רחבה במרכזי מחקר רפואיים-הלכתיים, בקשר דו סטרי בין גדולי הפוסקים לבין רופאים בכירים בארץ ובחו"ל ובהטמעת עקרונות הומניים יהודיים בחוקי בריאות ורפואה של הכנסת…היום אנחנו נכונים יותר מתמיד לחזק את הקשר בין הרפואה להלכה. וניתן לחזקו ע"י הרחבת השיח בין רופאים לרבנים, הקשבה והחלפת דעות. טובת המטופל היא הדבר היחיד שצריך להיות לנגד עיננו. למענו זו חובתנו לשתף פעולה".

הכנס עסק בסוגיה אשר נמצאת בהוויה היומיומית של כל צוות מטפל ובהיבטים החוקיים, הרפואיים וההלכתיים של הנושא ובמרכזו עמד מחקר ראשון מסוגו לגבי עמדות צוות רפואי בנושא "שאלת רב". מלכה אמר מדמון שערכה את המחקר יחד עם קרן מנדל הסבירה, "שאלת רב הוא מונח שמשמעותו שעל כל אדם לבחור את מורה הדרך הרוחני שלו, הרב שלו ולהתייעץ בו בעניינים רוחניים וגם בענייני יומיום. לדוגמא, מטופל מבקש להשהות או לדחות טיפול כיוון שמבקש לשאול רב מה דעתו לגבי הטיפול שמוצע לו. מטופל זה בד"כ יקבל את עצת הרב, לעיתים בניגוד לדעת הצוות הרפואי המקצועי. התכנסנו על מנת לדון בסוגיה חשובה זו כשותפים הרואים את בבריאות האדם ושלמותו הנפשית והרוחנית מטרה שיש לחתור אליה".

מלכה הציגה בקצרה את מסקנות המחקר שכלל 247 שאלונים בקרב אנשי צוות מתוכם 74% אחיות, 24% רופאים. בין המסקנות עלה שאחיות מבטאות עמדה חיובית יותר בהתייחסותן לפניית מטופל לשאלת רב. כמו כן נמצא קשר חיובי בין רמת הדתיות של הנשאל לעמדה חיובית לגבי שאלת רב.

בהמשך היום הרצה הרב הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו שליט"א, על ההיבט ההלכתי של שאלת רב ומקומו ברפואה המודרנית והדגיש את חשיבות ההידברות בין הרופאים לרבנים. ד"ר פרליץ מנהל היחידה להריון בסיכון גבוה הדגיש כי "יש למצוא את הדרכים לתקשורת ישירה של הצוות עם הרבנים כדי שהמידע יעבור כולו" ענת רוזנבלום, מנהלת השירות הסוציאלי, הדגישה בהרצאתה את חשיבות השיח המכבד ללא שיפוטיות.

קרן מנדל סיכמה, "ההשתתפות הערה של הצוות אחיות, עובדות סוציאליות ורופאים הייתה מרשימה והצביעה על פתיחות, הקשבה ויכולת לקבל את האחר. המרצים בטאו את החשיבות של שיח מכבד ותקשורת ישירה כשלנגד עיני כולם עומדת טובתו של המטופל".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture