צילום: משרד הביטחון

צה"ל חשף פצצת מרגמה מדויקת וקטלנית: "אמצעי שובר שוויון בשדה הקרב"

הצבא, משרד הביטחון ואלביט השלימו לאחר עשור של פיתוח סדרת ניסויים ב-"עוקץ פלדה" • האמל"ח החדש יאפשר יכולת אש מדויקת וקטלנית גם לכוחות החי"ר ויצמצם משמעותית את הנזק ההיקפי ואת הפגיעה בבלתי מעורבים • בכירים במערכת הביטחון: "מוצר פורץ דרך בקנה מידה בין-לאומי"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המנהל לפיתוח אמל"ח (מפא"ת) במשרד הביטחון, זרוע היבשה בצה"ל וחברת אלביט מערכות, השלימו לאחרונה סדרת ניסויי ירי מוצלחת בפצצת מרגמה מדויקת מונחית לייזר ו-GPS בקוטר 120 מ"מ – "עוקץ פלדה". טווח הירי – 10-7 ק"מ. סדרת הניסויים, שנערכה בדרום הארץ, חותמת את שלב הפיתוח של הפצמ"ר לקראת מסירה לצה"ל.

במערכת הביטחון אומרים כי הפצמ"ר החדש יאפשר אש פגיעה מדויקת וקטלנית במטרות בשטחים פתוחים ואף במתחמים עירוניים צפופים בהם פועלים מחבלים תוך ניצול האוכלוסיה כמגן אנושי. מדובר ביכולת מבצעית גבטהה לגדוד הלוחם, כך שבידי המג"ד יהיה נשק זמין להשגת פגיעות מדויקות גם במהלך לחימה בשטחים בנויים.

סדרת הניסויים בוצעה באמצעות שתי מערכות מרגמה משולבות צי"ד (מערכת שליטה ובקרה צה"לית) – ערכת "קשת", המותקנת על גבי נגמ"ש ומערכת "חנית", שהותקנה על רכב שטח 4 על 4.

הפצמ"ר המדויק יאפשר פגיעה במטרה בסטייה של מתחת לעשרה מטרים, לעומת הפצמ"ר היום שהסטייה שלו מפגיעה במטרה עומדת על כ-50 מטרים. למעשה מדובר בשינוי מהותי מאוד שצפוי להשפיע על שדה הקרב, בשל עלותו הגבוהה יותר מהפצצה הרגילה הוא לא יחליף את כל פצצות המרגמות אלא ישולב במערך הקיים ויופעל בהתאם להחלטת המפקד בשטח.

לפי משרד הביטחון, "'עוקץ פלדה' נועד לאפשר יכולת אש מדויקת וקטלנית במטרות איכות, בשטחים פתוחים ובמתחמים אורבניים צפופים, תוך צמצום נזק היקפי ומניעת פגיעה בבלתי מעורבים. כניסתה לשימוש מבצעי תהווה מהפכה בלוחמה היבשתית ותספק לגדוד הלוחם יכולות חדשות של כוח אש אורגני, יעיל ומדויק בהפעלה עצמאית".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר כי "הטכנולוגיה שמעמידה התעשייה הישראלית לרשות צה"ל משנה את זירת הקרב ונותנת בידינו אמצעים קטלניים יותר, מדויקים יותר ואפקטיביים יותר. 'עוקץ פלדה' ישתלב היטב עם שינויי התפיסה של תר"ש תנופה בצה"ל ועם הצורך ביכולות המותאמות ללחימה מול אויבים שמסתתרים בתוך אוכלוסייה אזרחית, תוך עמידה באמות המידה המשפטיות והערכיות שמנהיגה מדינת ישראל".

ראש המחקר והפיתוח במפא"ת, תא"ל יניב רותם: "עשר שנות מחקר ופיתוח הביאו אותנו לרגע הזה, שבו אנו מעמידים לרשות כוחות החי"ר בצה"ל אמצעי שובר שוויון בשדה הקרב המודרני. הפצמ"ר המדויק מעניק לכוחות החי"ר יכולת אש מדויקת, שהייתה עד כה רק לטילים ולחמושים אוויריים. מדובר בפרויקט מורכב מאוד מבחינה טכנולוגית ובמוצר פורץ דרך בקנה מידה בינלאומי, שמהווה את הסנונית הראשונה בדרך לפיתוח משפחת חימושים מתקדמים נוספים".

ראש מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה בצה"ל, אל"מ אריק אביבי, הוסיף: "מדובר פה ביכולת שהייתה עד היום לדרג החטיבה והאוגדה ואנחנו מביאים אותה עכשיו לרמת הגדוד, כלומר לקצה המבצעי – מה שמאפשר לנו יכולת קטלניות גדולה מאוד לדרג הזה".

יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל חטיבת יבשה ותעש באלביט מערכות, הגדיר את הפיתוח כ"קפיצת מדרגה ביכולת סיוע האש ברמה הטקטית, שהופך את המרגמה מאש סטטיסטית לאש מדויקת. אנו מאמינים כי פיתחנו פתרון יעיל, שמאפשר להגדיל את הקטלניות תוך צמצום משמעותי של הנזק האגבי וההיקפי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture