צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בדיון בכנסת על מעצר חיים מזרחי; בן גביר: "מדובר במדיניות להרביץ לחרדים"

חיים מזרחי, צעיר שהעיר לשוטרים שפגעו ברכב חונה, ובתגובה ספג מהם מכות ונעצר, העיד בפני הוועדה, בעדות מרגשת, תוך שהוא פורץ בבכי: "אני לא יכול להסתכל עליכם בעיניים. אתם רעים"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בעקבות תקיפתו הקשה של חיים מזרחי בירושלים, התקיים הבוקר (רביעי) דיון בוועדה לביטחון הפנים בראשות ח"כ מירב בן ארי. הדיון התקיים ביוזמת חה"כ איתמר בן גביר, משה ארבל, עמיחי שיקלי ועוד בעקבות המקרה של חיים מזרחי שהוכה באכזריות על ידי שוטרים ונעצר, כאשר בית המשפט ביקר קשות את מעצרו ועל אלימות השוטרים בכלל כלפי מפגינים ומתפללים.

חיים מזרחי, צעיר שהעיר לשוטרים שפגעו ברכב חונה, ובתגובה ספג מהם מכות ונעצר, העיד בפני הוועדה, בעדות מרגשת, תוך שהוא פורץ בבכי: "אני לא יכול להסתכל עליכם בעיניים. אתם רעים. אף אחד לא מרגיש מה שאני חווה, רק אמא שלי והרב שמדבר איתי ב-4 בבוקר. אני לא יכול לצאת לשיעור תורה, או לשיעור פסיכולוגיה. אני מפסיד שיעורים. זה לא מגיע לי. השוטרים שהרביצו לי צריכים לשים את המפתחות אצל מפכ"ל המשטרה. גם לא ביקשו סליחה. אני לא נרדם בלילה. אני לא צריך לפחד. אני בנאדם שעוזר. לא עשיתי להם כלום".

בדיון מתח ח"כ בן גביר ביקורת על הזיכוי הבוקר של מפקד תחנת לב הבירה נצ״מ שימי מרציאנו בבית המשפט מאישומים של תקיפת מפגינים. בן גביר שייצג כעו"ד את המפגינים שהותקפו, מחה את החלטת השופטת ג'ויה שפירא שהגיעה מהפרקליטות: "השופטת נותנת הבוקר לשוטרים רשיון להמשיך להרביץ לחרדים!"

לדברי בן גביר: "פסק הדין בזיכוי השוטרים מתייחס להמשך העיסוק בדיון בוועדה ומדובר במדיניות לתת לשוטרים להרביץ לחרדים למרות שני סרטונים שמתעדים מכות רצח לקטינים חרדים, היא מזכה זיכוי מוחלט את קצין המשטרה שימי מרציאנו שמתועד בסרטונים נותן להם מכות רצח".

ח"כ בן גביר הוסיף בדיון: "אנחנו כמחוקקים לא נשתוק ולא נעבור על התנהלות המשטרה לסדר היום, כאשר האינטרס להוציא את העשבים השוטים, הוא גם של המשטרה". בדיון שיזם ח"כ בן גביר השתתפו גם חברי הכנסת משה ארבל, גבי לסקי, מיכאל מלכיאלי, יצחק פינדרוס, עמיחי שיקלי ואורי מקלב.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים מירב בן ארי אמרה על אלימות שוטרים כנגד חיים מזרחי, שהעיר להם על שפגעו ברכב חונה: "המשטרה הייתה צריכה להעביר את השוטרים מתפקיד מול קהל אני רוצה משטרה חזקה, אבל בכל פגיעה באזרחים אני אביא אתכם לכאן לספק הסברים".

בתיה בן דוד, רמ"ח משמעת במשטרה: "כשנפתחת חקירה וחומי הראיות מועברים אלינו, אנו שוקלים מה לעשות בהיבט התפקודי – אולי להעביר את השוטר לתפקיד ללא מגע עם קהל, חופשה כפוייה, השעיה, פיטורין, כפוף לשימוע". יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "ארבעת השוטרים שראינו במצלמות מכים את חיים מזרחי הועברו מתפקידם?"

בתיה בן דוד הוסיפה: "הקצין הועבר לתפקיד ללא מגע עם קהל. שני האחרים הוחזרו לתפקיד בשלב זה". יו"ר הוועדה ח"כ בן ארי: "גם מבחינה ציבורית הייתם צריכים את כולם להעביר למשרד, כמובן שיש להם זכות שימוע, אבל את כל החבורה המצולמת הזו אי אפשר להחזיר לרחוב. אני הראשונה שקוראת לחקירה פלילית. אירוע כזה מזעזע, אותה חבורה צריכה להיות בלי מגע עם אדם".

יו"ר הוועדה ביקשה לדעת כמה שוטרים פוטרו בשל אלימות לא מוצדקת בשנה האחרונה. בתיה בן דוד: "ב-2019 6 פוטרו בשל שימוש בכוח שלא כדין, ב2020 פוטרו 8, וב-2021 – 4".

ח"כ איתמר בן גביר: "אני מכיר את הדין המשמעתי. יש מקרים שאתם פועלים, אבל בדרך כלל בכפפות של משי. אני עד היום מחכה, עצרו אותי ל-4 ימי מעצר שווא, המשטרה פיצתה אותי ב-60,000 ₪ פיצויים, ומה קרה לשוטרים? מה המסר שיוצא?" ח"כ משה ארבל הוסיף: "אפשר לתת אגרופים לאזרח שהעיר לשוטרים. השוטרת שריסקה אותו באגרופים, מה אתה?"

יו"ר הוועדה שאלה את חיים מזרחי אם ברצונו לומר משהו נוסף לוועדה, והוא השיב: "שיטפלו בהם. אני מפחד מהם. זה לא בסדר שאני עכשיו פוחד לצאת לבד. זה לא בסדר שלא מטפלים בהם, שאף אחד לא יקרה לא את זה, לא למישהו יהודי ולא לערבי, לא לחינלוני ולא למוסלמי. מרביצים על כלום. האישה שדיברה פה, יש לה ילד בבית, שתחשוב אם היה לו כאב שלא עובר. נראה אתכם מישהו שיקח את הכאב שלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי סיכמה את הדיון: "חיים, ריגשת אותי. יש לך אחריות כי ראו אותך והבינו שכך אי אפשר להמשיך. אתה דמות למופת ואנשים מכל הציבור מזדהים עם הכאב שלך ועם העוול שעשו לך. כל אירוע אלימות משטרתית יידון פה בוועדה, שתדרוש תשובות והסברים. אני רוצה לתת למשטרה כול, שתטפל בהפרות סדר, ואחרי שאמרתי את זה, בכל פגיעה באזרחים אני אביא אתכם לכאן. לא יקרה מצב. אני מצפה לתוצאות חקירת מח"ש תוך ימים ספורים. אני מביעה מורת רוח ששני השוטרים המעורבים שוב נמצאים בשטח. זו החלטה גרועה מאד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture