אובמה ברמאללה: "אי אפשר להגיע לשלום כשטילים עפים לישראלים מהתקרה"

במהלך ביקורו הקצר ברשות הפלסטינית התחייב נשיא ארה"ב ברק אובמה לפתרון מדיני, אולם לא הזכיר את עניין הקפאת ההתנחלויות | בשעה זו החל אובמה לשאת את נאומו בבנייני האומה.

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

לאחר סיור ממושך במוזיאון ישראל יצא הבוקר הנשיא ברק אובמה עם מסוקו לרמאללה לצורך פגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית.

קרא עוד:

[postim]

אובמה נכנס לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שוחח עמו בארבע עיניים ולאחר שעה קלה יצאו השניים למסיבת עיתונאים משותפת.

אבו מאזן היה הראשון לשאת דברים, בראשית דבריו הודה לאובמה על התמיכה שלו במאבקו של העם הפלסטיני. "אנחנו מקווים שיגיע בקרוב היום שבו נוכל לנהל חיים נורמלים על אדמתנו העצמאית עם הבירה ירושלים", טען אבו-מאזן.

"הדור שמקבל את פניך היום מקווה להשיג את הזכויות הבסיסיות ביותר שלו – עצמאות ושלום", הבהיר אבו-מאזן. "אנחנו משוכנעים שעשיית שלום מחייבת לא רק אומץ מדיני אלא גם דורש כוונות טובות. אי אפשר לעשות שלום בכוח, בכיבוש, בגדרות, בהתנחלויות ובהתנכלות לזכויות הפליטים".

"אדוני הנשיא, במהלך הביקור שלך הרגשת עם גאה במסורת. עם מאמין ויוזם. שעבר אסון וממשיך בתהלוכה שלו. על האדמה שלו. עם שדבק בזכויותיו", אמר היו"ר.

"העם בפלסטין שקיבל אותך היום רוצה להגשים את זכויותיו לחירות ועצמאות ושלום וממתין בסבלנות ומקווה לפתרון מהיר וחיים טבעיים של מדינה בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים לצד מדינת ישראל".

אנו מאמינים שהשלום נחוץ ושהוא אפשרי. שהשלום מצריך אומץ מדיני וכן מחוות והכרה בזכויות העמים וכיבוד האחר", הוסיף אבו מאזן. "נשמור על תרבות השלום ולא יהיה שלום עם הכיבוש וההתנחלויות והמעצורים".

"העם הפלסטיני משתתף עם העם האמריקאי בשאיפה לחירות, צדק וכיבוד זכויות האדם. אנו שותפים עם עמי העולם בשאיפה לשלום וסיום הכיבוש והמלחמות. ערכנו היום סיבוב יעיל עם הנשיא. אנו מתרכזים מצדנו בצורך להפסיק את המשך ההתנחלויות שמהווה אסון לרעיון שתי המדינות. נפעל ברצינות כדי להשלים את תהליך השלום".

לאחר מכן עלה ברק אובמה לנאום והודה בפתח דבריו לאבו מאזן על קבלת הפנים החמה. "תענוג לראות את ההתקדמות מאז הביקור האחרון שלי לפני חמש שנים", אמר אובמה.

"חזרתי לגדה המערבית כי ארה"ב מחויבת להקמת מדינה עצמאית פלסטינית. מגיעה לעם הפלסטיני לסיים את הכיבוש, לנוע בחופשיות כמו אנשים בכל מקום אחר בעל תקווה. הפלסטינים זכאים למדינה משלהם. אני רוצה לומר לעבאס ולראש הממשלה פיאד שאני מעריך את ההתקדמות שעשו בבניית מוסדותיהם. ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר שמביאה לשיפור חיי הפלסטינים בגדה".

"חמאס מתנגד להפסיק את האלימות. לא אכפת לו מהיציבות. אנחנו מגנים את ההפרה של חמאס עם ירי הרקטות. אני מבין שזו עדיין תקופה קשה לפלסטינים מבחינה כלכלית, אנחנו ממשיכים לתמוך בהם מבחינה כלכלית ונשמור על ההשקעות במדינה פלסטינית עתידית", הבטיח אובמה. "ארה"ב מחויבת לחזון שתי המדינות, זה האינטרס של ישראל ושל הפלסטינים. הפלסטינים זכאים למדינה משלהם לצד המדינה היהודית. הדרך היחידה להגיע למצב הזה היא דרך משא ומתן ישיר בין הרשות לישראל".

אובמה הוסיף כי הוא "מבין שהסטטוס קוו מקשה על ההגעה לשתי מדינות. אנחנו לא יכולים לוותר על השלום, קשה ככל שיהיה להשיגו. הממשל שלי מחויב לעשות מה שצריך, ואני יודע שמזכיר המדינה הולך לבלות הרבה זמן כדי לגשר על הפערים בין הצדדים. אני בטוח שנצעד לעבר שתי אומות שיחיו בשלום: ישראל ופלסטין".

במהלך נאומו התייחס אובמה לירי הרקטות הבוקר לעבר ישראל וגינה את הפרת השקט בידי החמאס. אובמה הבהיר את הצורך של הפלסטינים להתקדם לעבר מגעים עם ישראל, ואמר: "אי אפשר להגיע לשלום כשטילים עפים לישראלים מהתקרה".

"לצעירים הישראלים והפלסטינים מגיע עתיד טוב יותר", חזר והדגיש הנשיא האמריקני שנראה כי הוא שוקל את מילותיו היטב במהלך הנאום. "אני פוגש את הצעירים האלה וחושב על בנותיי שלי ועל התקוות שאני מאחל להן".

לסיכום ניתן בהחלט לומר, אובמה הבהיר טוב טוב לחברי 'הבית היהודי' כי הקו המדיני יעמוד בראש סדר היום של ישראל וככל הנראה הם יאלצו במוקדם או במאוחר למצוא את עצמם מחוץ לקואליציה.

עם זאת, ניתן לציין כי למרות הכל במהלך נאומו לא הזכיר הנשיא אובמה את עניין הקפאת ההתנחלויות, אף לא פעם אחת.

עם תום מסיבת העיתונאים יצא הנשיא אובמה, שהוא מלווה ברכבים המשוריינים למרכז העיר שם נפגש עם מספר צעירים פלסטינים.

בשעה זו החל אובמה לשאת את נאומו בפני סטודנטים ישראלים בבנייני האומה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture