מסלים העימות בין 'הבית היהודי' ל'התנועה' על רקע ההחלטה לשחרור אסירים

לקראת משבר בקואליציה? האם תצלח הממשלה את ההתקדמות במשא ומתן המדיני? >> הבחירות לרשויות הסתיימו וקווי השבר בממשלה ממשיכים להתרחב >> קולות בכנסת: במהלך החורף ישתנה הרכב הקואליציה על רקע ההתקדמות במשא ומתן המדיני • תנועת מלקחיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

עם שוך הסערות סביב הבחירות המוניציפאליות, שבה בסוף השבוע האחרון המערכת הפוליטית למציאות היומיומית, למאבקים ולהתכתשויות הקבועים בסדר יומה של החברה הישראלית. מושב החורף של הכנסת אמנם נפתח באופן רשמי כבר לפני שבועיים ימים, אבל בפועל עד ליום הבחירות לרשויות היו חברי הכנסת כולם מרותקים למרוצים המקומיים ששאבו את תשומת ליבם. רק ביום רביעי האחרון שבו חברי הכנסת למסדרונות בירושלים ומושב החורף נפתח באופן מעשי.

קרא עוד:

[postim]

ומאז, אם לשפוט על פי המהלכים הנרקמים בתוך הקואליציה, מסתבר כי החורף שנפתח בסערת הפוליטיקה המקומית צפוי להיות סוער מאד גם בגזרה הארצית. החריקות שנשמעו בימים האחרונים מספסלי הקואליציה השבירה של בנימין נתניהו, עשויים אולי לרמז על משבר חריף שממשמש ובא.

במשך חודשים תלוי צילו של משבר קואליציוני על רקע השיחות והמחוות לפלסטינים מעל הממשלה, ובימים האחרונים הוא הפך לממשי מתמיד. משני עברי החזית: אנשי מפלגת 'הבית היהודי' ואנשי מפלגת 'התנועה', בראשות לבני. נציגי שתי המפלגות שממוקמות בשני קצות המפה הפוליטית, מראים זה תקופה ארוכה אי נוחות מישיבה זה לצד זה. השבוע, מיד לאחר שהסתיימה חגיגת הדמוקרטיה ברשויות המקומיות, בחר ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) לתקוף באופן חריף במיוחד את מנהיגה הרוחני של סיעת 'תקומה' המשולבת בתוך מפלגת הבית היהודי, הג"ר דב ליאור. בנאום שנשא ביום רביעי האחרון מעל דוכן הנואמים בכנסת טען שטרן כי הרב ליאור אמר במהלך דרשה בבית כנסת בקריית ארבע כי "אתיופים אינם יהודים". "במיוחד אנחנו – שזהותה היהודית של המדינה הזאת חשובה לנו והמתגיירים חשובים לנו", תקף שטרן, "לא יכולים לסבול שמי שנחשב לאחד ממנהיגי הציונות הדתית, אולי פלג חשוב בציונות הדתית המוגדר כאחד מרבני תקומה, רב של עיר, שגם רשום כראש ישיבת הסדר, הרב דב ליאור, מתבטא כך. האם לא צריך להגיד 'די, נמאס לנו, הוא לא הרב שלנו'? מדינת ישראל לא יכולה להמשיך ולשלם לו כסף, יש גבולות למה אנחנו מוכנים לסבול".

התגובה לא איחרה לבוא. בבוקר יום שישי האחרון ספג שטרן יריקה בפניו מצעיר בן 17, שלטענת שטרן ניגש אליו לאחר תפילת שחרית, בזמן שיצא מבית הכנסת, וירק בפניו תוך שהוא צועק לכיוונו 'זה בשביל הרב דב ליאור, אפיקורס'. גם ח"כים מ'הבית היהודי' גינו את שטרן על דבריו, וח"כ סטרוק (הבית היהודי) טענה כי "שטרן ירק בפניו של הרב ליאור". בתנועה הגיבו בחומרה ליריקה וטענו כי "היריקה בפרצוף של אלוף בצה"ל אלעזר שטרן יצאה מהפה של נפתלי בנט וחבורתו, כמו גם ההסתה השקרית".

סיכול ממוקד

הסיפור האמיתי אינו עוסק כמובן באמירותיו של הרב ליאור. ביום רביעי הקרוב צפויה הממשלה לאשר את שחרור האסירים הביטחוניים, כחלק מהמחוות לרשות הפלסטינית, במסגרת המשא ומתן שמתנהל בימים אלו בין ישראל לפלסטינים. ועדת החמישה – ועדת השרים שמינה נתניהו לדון בעניין שחרור האסירים – שהתכנסה אתמול, אישרה את שחרורם של עשרים וחמישה אסירים נוספים, שעתידים להיות מועברים לידי הרשות הפלסטינית בלילה שבין שלישי לרביעי.

הפעימה השנייה של שחרור המבלים הוציאה אמירות קשות מצידם של חברי הכנסת של הבית היהודי. אלו בחרו להאשים את ציפי לבני, הממונה על המו"מ מטעם הממשלה, באחריות למהלך. בהודעה שפרסם בנט בסוף השבוע נכתב כי "שחרור המחבלים בתמורה לזכות המפוקפקת של ציפי לבני להיפגש עם עריקאת – חמור ביותר. עם כל הכבוד, עצירת שחרור הרוצחים חשובה אפילו יותר מהצדקת קיומה של לבני בממשלה". גם ח"כ יוני שטבון פרסם הודעה משלו שהשתלחה בלבני, בה נאמר בין היתר כי "עדיף את ציפי לבני מחוץ לקואליציה, על פני סכנה לביטחון אזרחי ישראל".

במקביל, העלו ח"כי הבית היהודי הצעת חוק שמבקשת למנוע שחרור של מחבלים. אתמול התברר כי למרות התנגדות לבני תעלה ההצעה על שולחן ועדת השרים לחקיקה. בוועדה צפויה ההצעה להיבלם ברוב גדול אך הצעד עשוי ללמד על ההליכים בתוך תוכי הקואליציה.

 בבית היהודי מבקשים להוכיח כי הם עושים כל שביכולתם כדי למנוע שחרור אסירים ובאופן כללי – לסכל את המו"מ שעליו עמלה לבני בימים אלו. מנגד, במפלגתה של לבני מתכננים להגיש ערער שימנע את העלאת הצעת החוק על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, מתוך מטרה למנוע את העיסוק בעניין. "הבית היהודי הוא שמעדיף בנייה בהתנחלויות על פני כל אינטרס לאומי וביטחוני אחר של ישראל", אמרו השבוע ב'התנועה'. "התנועה, ובראשה לבני, תמשיך להוביל בתאום עם ראש הממשלה את התהליך המדיני כדי להשיג את היעד של שתי מדינות לשני עמים, שזהו אינטרס ישראלי חיוני".

בין שתי המפלגות המתכתשות, עומדת 'יש עתיד' של יאיר לפיד. באופן עקרוני, תומך לפיד במו"מ ואף הצהיר כי מי שמתנגד לשחרור מחבלים מתנגד בעצם למו"מ – הליך שיש עתיד תומכת בו בהחלט. מנגד, בשבוע שעבר לא הצטרף לפיד לערער שהגישה לבני נגד הצעתו של ח"כ יעקב ליצמן, שלפיה יהיה איסור על הממשלה לנהל מו"מ על ירושלים ללא אישור מוקדם של 80 חברי כנסת. לפיד, כדרכו, מתעקש לעמוד בתווך, כשהוא מעדיף שלא לקחת צד באופן ברור בעימות הפנים-קואליציוני בין שתי השותפות הבולטות בקואליציית נתניהו.

♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  
♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  ♦  

♦ כוכבים נופלים 

כך השפיעו הבחירות המוניציפאליות על מעמדן של הבית היהודי ויש עתיד בממשלה

הדיהן של הבחירות המוניציפאליות שזה עתה הסתיימו עדיין מתגלגלות במערכת הפוליטית ומבחני הכח של המפלגות משפיעות בימים אלו ממש גם על המישור הארצי.

במרכז תשומת הלב שתי מפלגות: הבית היהודי ויש עתיד. שתי המפלגות הצעירות, עמדו במערכת המוניציפלית למבחן ההישרדות. תוצאותיהן קבעו האם מדובר במפלגות טרנד שהועם זוהרן או שיש קיום לפוליטיקה החדשה של בנט ולפיד.

התוצאות כרגיל מעורבות.

 הבית היהודי יכולה לרשום לעצמה ניצחון. מהוסס אמנם, אבל קיים. המפלגה הוכיחה בבחירות לרשויות שליטה של ממש ברשויות שבעבר לא היו בשליטתה.

הבית היהודי יצאה לקרב שאפתי במיוחד, כאשר היעדים היו עצומים מבחינתה: מינוי ראש עיר אחד לפחות, ולא פחות ממאה חברי מועצה ברשויות השונות, זאת כאשר לפני הבחירות לא כיהן באף רשות ראש עיר מטעם הבית היהודי, וכמות הנציגים של המפלגה ברשויות עמדה על פחות משמונים.

לאחר הכישלון בבחירות לרבנות הראשית, יכול בנט לסמן לעצמו 'וי'  לאחר הבחירות המקומיות: הבית היהודי זכתה בראשות העיר בערים קריית מלאכי ושדרות כשגם ראש העיר הנבחר של לוד יאיר רביבו נחשב לניצחון שלה למרות שלא רץ מטעמה, בנוסף זכתה המפלגה בלמעלה ממאה חברי מועצה ברשויות שונות ברחבי הארץ. מדובר בהישג חסר תקדים שגורמים במפלגה מקווים כי הוא מאותת על עתידה של המפלגה בכנסת בבחירות הבאות. "הבית היהודי הגיע לפריפריה, והפריפריה הגיעה לבית היהודי", אמר בנט לאחר שפורסמו תוצאות הבחירות. "זהו ניצחון נוסף של הבית היהודי, שהפך להיות המפלגה החברתית של ישראל".

במקביל, נחלה המפלגה כישלון של ממש בירושלים ובבית שמש. בירושלים מינה בנט מועמדים חדשים למפלגת הבית היהודי, כאשר בראש הוצב דב קלמנוביץ', הפצוע הראשון של האינתיפאדה הראשונה, איש מוערך ומוכר בציונות הדתית. בכל זאת, הצליחו פורשי הבית היהודי בראשותו של שמואל שקדי שהתאחד עם איש הימין הקיצוני אריה קינג ונתמכו יחדיו על ידי אויבו המר של בנט, זבולון אורלב, לגרוף את קולות הציונות הדתית בעיר. הבית היהודי זכה במנדט אחד בלבד, בעוד ששקדי וקינג גרפו שני מנדטים. גם בבית שמש, בה השקיע בנט ממיטב כספו ומרצו כדי להריץ את המועמד החילוני אלי כהן מול ראש העיר המכהן משה אבוטבול, נחלה מפלגתו כישלון עם נצחונו של אבוטבול.

לעומת הבית היהודי, המפלגה השנייה בגודלה בכנסת, יש עתיד, לא השאירה חותם על הבחירות המקומיות, וזאת בלשון המעטה. למעשה בכלי התקשורת מיהרו בסוף השבוע להספיד את יש עתיד ולגזור מתוצאות הבחירות המקומיות מסקנות לגבי גורלה הצפוי של המפלגה.

תדמיתה של המפלגה נמצאת בשפל חמור מבחינת דעת הקהל בישראל, ובארבעה יישובים בלבד זכו נציגי המפלגה בראשות העיר כאשר בחדרה, בה נבחר מועמד המפלגה צביקה גנדלמן, נרשם בעצם ההישג היחידי של לפיד. בת"א, מעוזה המרכזי של יש עתיד שם רץ מטעם המפלגה עורך הדין דן להט, נחלה המפלגה כישלון של ממש, כאשר הצליחה להכניס מנדט בודד בלבד למועצת העיר.

אז מה היהי הלאה? האם הבחירות המוניציפליות מבשרות על דעיכתה של יש עתיד? יש רבים המקווים כי כך המצב, אבל רק ימים יגידו האם לפיד שנמצא כיום בשפל היסטורי בסקרים ובכוחו ימשיך במסלול ההתרסקות או ינצל הזדמנויות עתידיות על מנת לנסוק שוב ולכבוש גם את הבחירות הבאות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הפכתם לאתר של עיתון משפחה?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture