144 שקלים לאברך | לפיד מעכב 65 מיליון שקל מתקציבי הישיבות

האם מלגות האברכים ותקציבי הישיבות צפויים לספוג קיצוץ נוסף? אם לא ישוחרר 65 מיליון שקלים לקופות המוסדות התשובה תהיה חיובית >> מה עושים חברי הכנסת החרדים? || הבטיח אבל לא הבטיח לקיים.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם בחודש הבא יקבלו האברכים רק 144 שקלים מלגת דתות? שר האוצר יאיר לפיד מסרב בתוקף לדרישה לשחרר עשרות מיליוני שקלים שיועדו לעולם הישיבות ותקציב הישיבות והכוללים צפוי לרדת לרמה המקורית שקובע חוק התקציב, כך טוענים בתוקף גורמים ביהדות התורה ובבית היהודי. מדובר בעשרות מיליוני שקלים כספים קואליציוניים שאותם היה אמור לפיד להעביר לישיבות החרדיות והלאומיות כבר לפני שבועות ספורים, אלא ששר האוצר מתעקש שלא להעביר את הכספים למרות דרישת מפלגת הבית היהודי והמפלגות החרדיות.

קרא עוד:

[postim]

כזכור, אחרי גל הקיצוצים הקשה שפגע באופן משמעותי בעולם הישיבות, הצליח שר הכלכלה נפתלי בנט להבטיח תקציב של 130 מיליון שקלים מתוך הכספים הקואליציוניים שמחולקים על בסיס הבנות בין מפלגות הקואליציה ואלו היו אמורים לעבור לישיבות החרדיות והלאומיות גם יחד. 65 מיליון שקלים מתוך תקציב זה כבר הועברו לישיבות והיו אחראים לתוספת של 106 שקלים במלגות האברכים בחודש הקודם, וזאת למרות דרישה של לפיד שהישיבות הלאומיות יועדפו על פני הישיבות החרדיות.

למרות שדרישתו נענתה והישיבות הלאומיות אכן הועדפו בתקציב זה על פני הישיבות החרדיות, מתעקש לפיד לעכב את המשך שחרור הכספים לעולם הישיבות – החרדיות והלאומיות כאחת. גורמים בבית היהודי סיפרו ל'משפחה' אתמול (א') כי למרות הלחץ הכבד שמופעל מצידם על שר האוצר, הוא עומד בשלו ומביע התנגדות תקיפה לשחרור הכספים. "הכספים אמורים היו להיות מועברים כבר לפני שבועיים", אמר גורם במפלגה. "אנחנו מפעילים לחץ כבד כדי שאכן תושלם העברת הכספים, אך זה בהחלט לא קל".

בין כיפה לכיפה

"לפיד נלחם בעולם התורה כולו", אמר ל'משפחה' גורם בכיר ביהדות התורה. "ברגע שבו ישוחררו הכספים, הם יגיעו גם לישיבות הלאומיות וגם לחרדיות, ולפיד מבקש לפגוע בשני העולמות האלו. אנו מחכים לכספים הללו זמן רב, אבל לפיד מתעקש שלא לשחרר את הכספים האלו ומקצין עוד יותר את מלחמתו בעולם התורה. למרות מה שמנסים גורמים בבית היהודי לטעון שיש הבדל בין הישיבות החרדיות ללאומיות, מבחינת לפיד, עולם הישיבות הלאומיות זהה לעולם הישיבות החרדיות. הוא לא עושה הבחנה בין כיפה לכיפה – הוא פשוט נלחם בכל מי שמבקש לשמור על עולם התורה".

בבית היהודי הפנו השבוע אצבע מאשימה לכיוונו של נתניהו ומפלגת הליכוד. גורם מפלג תקומה בבית היהודי אמר כי "יש מי שהכריז מלחמה על כל הישיבות הציוניות והחרדיות ומנסה לחוקק חוקים דרקוניים שיביאו לפגיעה קשה בכל הישיבות. החוקים כוללים סנקציות לא הגיוניות ורדיפה אישית אחר תלמידי הישיבות. מלחמתנו היא אחת למען כל הישיבות, תקוותי שנמצא שותפים גם בקרב אנשי הליכוד שהתורה חשובה להם". במפלגה טענו כי מי שיכול בפועל לכפות את לפיד לשחרר את הכספים הוא נתניהו, אלא שהאחרון עסוק בעיקר במאבקו העיקש נגד איראן, ואינו רואה לנכון להירתם לטובת עולם התורה ותיקצובו.

ההשלכות העתידיות מאי-העברת התקציב המדובר הן משמעותיות במיוחד: כל עוד המשך התקצוב מעוכב על ידי לפיד, תקציב האברכים ובני הישיבות ירד באופן משמעותי. בימים שבהם כל פרוטה נמדדת, הרי שהורדה משמעותית של למעלה ממאה שקלים לאברך, היא גזירה שספק אם הציבור יוכל לעמוד בה.

שוכחים את העיקר?

ולמרות החשיבות העצומה של התקציב המתעכב, נראה כי גם בבית היהודי וגם ביהדות התורה לא ממהרים לפעול אל מול העיכוב בהעברת הכספים שמוביל משרד האוצר. בכירים ביהדות התורה עימם שוחחנו השבוע טענו כי טרם החליטו כיצד לפעול מול האוצר, ותגובתם לעיכוב התקציבים המשמעותיים הללו הייתה רפויה. חלקם כלל לא שמעו על העיכוב בתקציב ולאחרים לא הייתה תגובה מסודרת. גם בבית היהודי התחמקו מלהגיב לשאלות שהפנינו לגורמים במפלגה על דרכי ההתמודדות עם המציאות הנכפת בימים אלו על עולם הישיבות ככלל.

"העובדה שאין ערוץ מול משרד האוצר, היא בעוכרנו", התבטא גורם עסקני המעורה היטב בפרטי תקצוב עולם התורה. "הח"כים החרדיים עסוקים במגוון בעיות, מהספיחים של הבחירות המוניציפאליות ועד לוועדת שקד, אבל שוכחים את העיקר: קיום עולם התורה. קשה לומר זאת, אבל אין לי ספק שאם היה קשר רציף יותר מול משרד האוצר ומול לפיד עצמו, המצב היה אחר. כאשר במשרד האוצר רואים שהח"כים החרדיים אינם דוחקים בהם לשחרר את התקציבים המיועדים, הם לא ממהרים להעביר אותם. הח"כים פשוט לא מודעים למתרחש סביבם והגיע הזמן שיתעוררו, לפני שיהיה מאוחר מדי. בנט הצליח להשיג תקציב, ותפקידם של הח"כים הוא לדאוג שהתקציב יגיע לייעדו. חבל שהם לא ממלאים את תפקידם כראוי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture