מאבק נגד הקטנת רחבת הכותל: "בית הליבה – תהווה סכנה"

מפכ"ל המשטרה לשעבר רנ"צ אסף חפץ ומומחי ביטחון ובטיחות מצטרפים לגדולי ישראל וקוראים למועצת לתכנון ובניה לבטל באופן מיידי את תוכניות הבניה ברחבת הכותל המערבי

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, צפויה לדון ביום רביעי השבוע בערר שהגישה הקרן למורשת הכותל ורב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ, נגד החלטת המועצה לאשר שלוש קומות לבניין בית הליבה האמור להיבנות ברחבת הכותל המערבי.

קרא עוד:

[postim]

אל הערעור של הקרן למורשת הכותל תצטרף קואליציה חוצת מחנות של ארכיאולוגים, מהנדסים, רבנים ומפכ"ל המשטרה לשעבר רב ניצב אסף חפץ לדרישה הנחרצת לבטל את הקמת הבניין שעומד לגזול מרחבת הכותל 3,722 מטר רבוע לטובת משרדים, אולמות, ומרכזי חינוך. זאת, במקביל לבניית בית שטראוס הנבנה גם הוא ברחבת הכותל וכולל תוספת של 944 מ"ר, כך שלאחריה יעמוד שטח המבנה על 1,716 מ"ר.

לקראת הדיון שייערך ביום רביעי ויכריע את גורל גודלה של רחבת הכותל המערבי עושים ארגונים שונים מאמץ אחרון לשכנע את חברי הועדה למנוע את הפגיעה הקשה שיספוג הציבור הרחב שפוקד את הכותל המערבי, והסכנות הביטחוניות שצפויות להצטרף לכך.

בחוות דעת שחיברו מפכ"ל המשטרה לשעבר רנ"צ אסף חפץ וקצין אגף מבצעים של משטרת ירושלים, תת ניצב נתן קרמרסקי, הם מתריעים מפני סכנת החיים והפגיעה בנפש הצפויה עם בניית בית הליבה: "רחבת הכותל היא  צרת ממדים וקטנה מלהכיל את מספרי המבקרים במועדים חגים ועתות לחץ. התכנית תביא לגריעה של 2,590 מ"ר משטח הרחבה בפאה המערבית שלה. כמו כן התכנית תמנע השבתם וחיבורם של כ-1800 מ"ר לשטח הרחבה כפי שהיה עד לביצוע  החפירות" מסבירים הקצינים הבכירים.

בהמשך חוות דעתם כותבים השניים, כי הבניין המתוכנן שאורך חזיתו המזרחית כ-49 מטרים, יחסום שטח מילוט או פינוי אפשרי מהרחבה במקרי דחק ואסון המוני רח"ל: "תקריות של יידוי אבנים מסיבית מחייבות הסגת המתפללים לאחור על מנת להוציא אותם מטווח זריקת האבנים. הצרת המרחב וגריעת שטח מפאתו המערבית תפגע משמעותית ביכולת הזאת ותייצר מרחב קטן לכל הצרכים של מקום רגיש כזה".

לדברי השניים: "צפיפות המקום כפי שקיימת כיום מקשה על פינוי מהיר ביותר, על אחת כמה וכמה הצפיפות תגבר, והפינוי יהיה איטי יותר עקב חסימות חלקים ניכרים. כמו כן הזרמת כוחות תגבור והצלה תתעכב, ומכאן תיגרם סכנה ממשית ומוחשית לפגיעה בגוף, בנפש, ברכוש ולסיכון חיי אדם".

גם מנכ"ל חברת 'רשגד' להנדסה ובטיחות רמי שמש, והאדריכל אורי ברששת כתבו לחברי הועדה בדבר הסכנות הצפויות.

שמש המשמש בין היתר כיועץ בטיחות לשורה של גופים בעיר העתיקה וצמודים לכותל המערבי, בהם מרכז דוידסון והחברה לפיתוח מזרח ירושלים, נבחר גם על ידי משרד רוה"מ לטפל באסון קריסת הגשר בהר הרצל, והיה אחראי על תשתיות הבנייה של הילולת הרשב"י בל"ג בעומר במירון בשנת 2012.

בחוות דעתו ששלח לחברי הועדה כותב שמש כי "בעת אירוע המוני רחבת הכותל הינה מקום מסוכן מאוד מפאת הצפיפות, ועלולה להוביל חלילה לאסון במידה ותוך כדי תפילת המונים יזרקו אבנים מכיוון הר הבית או אירוע חבלני חמור מכך והמוני המתפללים יחפשו את דרכם אחורנית  אל מחוץ למתחם, ללא כל אפשרות מילוט. אני צופה דריסה המונית של קהל העלול להיגרר אף במוות כדוגמת אסון ערד"

אל אנשי המקצוע הצטרפו גם שורה של רבנים וארכיאולוגים שמתנגדים לבנייה מטעמים שונים. בעוד הארכיאולוגים חוששים מהרס וחסימת הגישה לעתיקות תחת בניין בית הליבה, חתמו רבנים וגדולי ישראל על מכתבי התנגדות מטעמים של פגיעה בקדושת המקום והפיכת שריד בית מקדשנו למוקד ספורט ובילויים.

ביום רביעי אף מתכננים חלק מתושבי הרובע היהודי שחתמו על התנגדות לבניין, לערוך משמרת מחאה מול מקום התכנסות חברי הועדה. התושבים מבטיחים כי אין בכוונתם לוותר על הכותל המערבי.

לדברי עו"ד גלעד ברנע המייצג חלק מהתושבים ההחלטה לבנות את בית הליבה תמוהה ובלתי סבירה, לאור דברי רב הכותל עצמו, כי מידי שנה מבקרים בכותל כשמונה מיליון בני אדם והערכה של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בשנת 2010, כי בשנים הבאות יבקרו בכותל בין עשרה ל-15 מיליון מבקרים מידי שנה.

מצ"ב הדמיה של תכנון הבניה:

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture