חוק שבתון בבחירות המקומיות אושר בועדת הפנים

ח"כ מקלב העלה בדיון שלל טענות נגד המהלך הפופוליסטי וטען כי "ההצעה לשבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות - נועדה לפגוע בכוח הפוליטי החרדי" • "אחוז ההצבעה נמוך משום שתושבים אינם מעורבים ברשות המקומית", הוסיף

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית בעד שבתון ביום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות.

בפתח הדיון הצביעה וועדת הפנים על המלצה לוועדת הכנסת למזג את הצעת החוק הממשלתית עם הצעות חוק פרטיות בנושא זה.

ח"כ רגב, יו"ר הוועדה, הסבירה כי יצירת יום שבתון בעת הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות יגרום לעלייה במעורבות התושבים בניהול הרשויות המקומיות בהם הם גרים. שר הפנים, ח"כ גדעון סער, הסביר כי יום שבתון עשוי להגביר את אחוז ההצבעה. הגדלת אחוז ההצבעה משמעותית לחיזוק הלגיטימציה של הנבחרים וכן ליצירת קואליציות יציבות יותר ברשויות המקומיות. עוד אמר השר כי יום שבתון יקל גם על הלוגיסטיקה של הכנת נקודות הצבעה בבתי ספר.

רוב חברי הכנסת שנכחו בוועדה תמכו בהצעת הממשלה אולם ח"כ אורי מקלב טען כי קשה לקבל החלטה מושכלת ללא בחינת ההלימה שבין אחוז הצבעה בבחירות לבין קיום יום שבתון. עוד אמר כי יש ליום שבתון חסרונות, כגון: עלות למשק (כ- 1.8 מיליארד ₪), עובדים שעתיים אינם מקבלים שכר וחשש לירידה באחוז ההצבעה שכן רבים עלולים לנצל את יום השבתון כיום טיול. ח"כ מקלב הציע כי יוכרז על חצי יום שבתון.

לדברי מקלב "אין מהות משמעותית בין קיום יום שבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות לשינוי אחוז ההצבעה הנמוך, והצעה זו נולדה רק מתוך רצון לפגוע בשיעור ההצבעה במגזר החרדי. יום שבתון לא יביא אנשים לקלפיות אלא יוציא אנשים לנצל את יום החופשה שלהם לצרכים אחרים ומשפחתיים".

ח"כ מקלב תקף את טענת הבסיס בדבר העלת אחוז ההצבעה ואמר כי "אין כל קשר בין יום שבתון לאחוז ההצבעה בבחירות, משום שאחוז ההצבעה הנמוך נובע מסיבות אחרות, ברשויות המקומיות התושבים מרגישים פחות מעורבים, משום שלא משנה מי יהיה ראש הרשות, הרי האשפה תפונה. בנוסף, הדימוי של הרשויות המקומיות מצוי בשפל – גם בשל ריבוי כלי תקשורת מקומיים. התושב לא מעוניין להיות חלק מזה ולכן הוא לא מצביע". אחוז ההצבעה, הוסיף, יורד ככל שמדובר ברשות ותיקה יותר שהתושבים מעריכים שלהצבעתם אין כל השפעה.

להערכת הכלכלנים, קביעת יום שבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות יעלה למשק כשני מיליארד שקל. "מלבד הנזק האדיר למשק, לא מעט עובדים שמקבל שכר שעתי ייפגעו כתוצאה מיום השבתון המיותר הזה ואיש לא יפצה אותם על כך", הוסיף ח"כ מקלב.

נקודה נוספת אותה העלה ח"כ הרב מקלב נוגעת לעובדה שבניגוד לבחירות הכלליות, הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות במועדים שונים: לערים, למועצות המקומיות ולמועצות האזוריות. "יום שבתון ביום הבחירות שאינו של כולם יגרום לאפליה בין העובדים במשק", אמר ותהה: "מה יהיה אם יהיה מורה שיתגורר ביישוב שיש בו בחירות ולכן הוא יהיה בחופש אבל הוא מלמד במוסד ביישוב שאין בו בחירות ולהפך?

"מדובר בהצעת חוק שנקבעה בחיפזון וללא הכנה מקצועית מספקת, שהוכנה כדי לפגוע בכוח הפוליטי החרדי בניסיון להוריד את אחוז ההצבעה ולא ממניעים טהורים", הוסיף ח"כ אורי מקלב. ח"כ מקלב אף הציע באחת ההסתייגות לקבוע רק חצי יום כיום חופשה, אך ההצעה נדחתה. "בחופשה של חצי יום הנזק למשק קטן יותר, ובנוסף יש פה מסר לציבור על חשיבות הבחירות המקומיות. במצב כזה כל מוסדות החינוך יפעלו בבוקר כרגיל, והמהלך אף יאפשר להורים שעוסקים במערכת הבחירות או כאלה שעובדים גם בימי שבתון לעבוד באין מפרע. העובדה שההצעה לא אושרה מלמדת שהנושא לא נלמד לעומקו".

מר פיני קבלו ממרכז השלטון המקומי, תמך בהצעת החוק אך התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר התנגדו להצעה.

לקראת תום הדיון הבהיר השר כי השבתון שיוכרז, יתקיים רק ברשויות שמקיימות הצבעות בבחירות הכלליות (ולא במועצות אזוריות) והאזרחים שיוכלו לנצל את השבתון יהיו אלו שיש להם זכות בחירה.

הסתייגויותיו של ח"כ מקלב נדחו והצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture