שר הרווחה: "הקהילות החרדיות מאריכות את תוחלת החיים של חבריהן"

שר הרווחה, מאיר כהן, נאם בועידת ישראל לרפואה ואמר כי הוכח ש"יש קשר בין רמת הכנסה נמוכה לתוחלת חיים נמוכה, אך הקשר נשבר כשמדובר בקהילות חרדיות" • ידה האחת של 'יש עתיד' (משרד הרווחה) שוקדת על פיתוח מערכות התנדבותיות דומות במקום להפנים כי הן מבוססות על מערכת החינוך החרדית המחנכת לחסד ונתינה, אותה מתכוונת ידה השנייה (משרד החינוך) לשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שר הרווחה, מאיר כהן, נאם בועידת ישראל לרפואה שנערכה הבוקר בבנייני האומה בירושלים. בדבריו ביקש לחדד את המשוואה הפשוטה: "עני חולה יותר- עני חי פחות", השר הודיע על מספר צעדים אותם נוקט משרדו במטרה לשנות את האפליה הפריפריאלית המובנית.

השר כהן הצביע על שני גורמים מרכזיים הקשורים זה בזה ואשר פוגמים בתוחלת החיים של אוכלוסיות: הכנסה נמוכה, ומגורים בפריפריה, הנובעים בחלקם מהכנסה נמוכה.

לדבריו, כל המחקרים מצביעים על תוחלת חיים קצרה יותר בפריפריה שחלק ממנה מתבטא בתמותת תינוקות גדולה יותר בפריפריה. תוחלת החיים בפריפריה קצרה יותר כאשר בדרום ובצפון היא עומדת על ממוצע של 78 שנים לעומת המרכז שם 'זוכים' התושבים לממוצע של 80 שנות חיים.

אחד הנתונים המשפיעים על אורך החיים הממוצע הוא מספר התינוקות המתים הגבוה בדרום ובצפון מול המרכז. "שאף אחד לא יעלה במחשבתו לשייך את זה לפזורה הבדואית או כדרכם של נבלים לבקש לבודד את הפזורה הבדואית" אמר השר כהן, לדבריו הסיבות המרכזיות הן: ריחוק ממרכזים רפואיים, עוני – כמובן, ושיטת הקפיטציה המעוותת [השיטה על פיה מתקצבת המדינה את הקופות ב-30 מליארדי ש"ח בשנה, עפ"י פרמטרים שונים, אחד הפרמטרים המודחקים הוא מיקומם הגיאוגרפי של המבוטחים. ח"ב], חוסר ברפואת לילה ורפואת חירום. בהקשר זה ציין השר את השינוי המבורך מאז נפתח מרכז 'מיראז" המעניק טיפולי דיאליזה בדימונה מבלי להטריח את תושבי הדרום להעמיק למרכז הארץ 2-3 פעמים בשבוע.

מיון ממוגן בית חולים בילינסון (3)"יש לפעול לחיזוק הנגישות לרפואה". חדר מיון במרכז הארץ

אחד הנתונים הבולטים בתחום הוא ממסקנותיה של וועדת אלאלוף המצביעה על קשר ישיר בין עוני לחולי- %25 מהציבור העני סובל מבריאות נמוכה. לעומת %15 בקרב הציבור המבוסס והאמיד. %44 מהציבור העני מוותר על תרופות. ובהם %24 מהם מוותרים על תרופות מצילות חיים.

השר הבטיח להטמיע שינויים מפליגים בתחומי הרווחה והבריאות. בנוסף ציין השר לשבח כי ישנם מחקרים המראים שהקשר הידוע בין ההכנסה הנמוכה לתוחלת חיים נמוכה נשבר כשמדובר בקהילות חרדיות ואכן כך נראים הדברים, בבית שמש, מודיעין-עילית, בני ברק, ירושלים. "יש בפיתוח הערבות הקהילתית וההון החברתי לתרום לתוחלת חיים גבוהה יותר ולבריאות" אמר שר הרווחה, והבטיח כי יפעל לדמות מבנים קהילתיים אלו, "משרד הרווחה שוקד בימים אלה על חיזוק ופיתוח מערכות קהילתיות התנדבותיות לחיזוק הלכידות החברתית כחלק מצמצום הפערים גם בנושאי בריאות".

קרא עוד:

[postim]

בסיכום נאומו אמר השר כי בעיית העוני מקפלת בתוכה בעיות רבות: תארים בחינוך, בתעסוקה, בתרבות וכמובן בבריאות. את התחום האחרון הנמצא בחלקו תחת אחריותו, מבקש השר לשנות באמצעות שינוי ופיקוח על חלוקת משאבים בתוך קופות החולים. פיקוח שירותי רפואת חירום בלילות בכל יישוב או אגד יישובים (כביש הערבה והצפון), חיזוק בתי חולים פריפריאליים. הדסה/פורייה/זיו/ סורוקה. חיזוק משמעותי של הרפואה הציבורית. חיזוק הנגישות לרפואה ומיצוי זכויות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture