גם בעין הסערה, טייסות המסע"ר ערוכות לחלץ

עם התגברות הסערה טייסות חיל האוויר מעלות כוננות ונערכות לזנק לאוויר ולחלץ כל אזרח שיקלע למצוקה • כיצד נערכים לחילוץ תחת גשם חזק ועננות כבדה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ימי החורף כבר כאן, ואיתם גם החילוצים הסוערים ביותר: מערכת הגשמים הנוכחית החלה אמנם רק אתמול, אך בטייסות מסוקי הסער (מסע"ר) נערכים אליה כבר מספר שבועות. עם התגברות מערכת הגשמים עולה רמת הכוננות בטייסות, אשר ערוכות לזנק לאוויר ברגע שתגיע אליהן הקריאה. עם זאת, מבקשים אנשי הטייסות ויחידות החילוץ לפנות אל האזרחים: שימרו על עצמכם, הישמעו להנחיות והימנעו ממצבים מסוכנים.

האתגרים שמביא איתו חילוץ שמתרחש בין עננים נמוכים, טיפות כבדות ונחלים זורמים, הומחשו היטב בתרגיל חורפי בן יומיים שנערך בטייסת "החרב המתהפכת" שמפעילה מסוקי "ינשוף" (בלק-הוק).

כשהעננים מעיבים על שדה הראייה

מטבע הדברים הגשם הסוער מביא עמו כמעט תמיד גם תאונות דרכים קשות ומטיילים הנסחפים בתוך השיטפונות – מקרים המחייבים חילוץ מן האוויר. אך הדרך אל הזירה הופכת קשה הרבה יותר במהלך מזג-אוויר סוער. "כל פעולת חילוץ של מסוקי הסער מצריכה נחיתה בשטח או ריחוף בגובה נמוך מעל פני השטח", מסביר סרן מ', טייס "ינשוף" אשר הוביל את התרגיל. "במהלך החורף יש בגבהים הנמוכים שבהם אנחנו פועלים עננות כבדה מאוד, מה שהופך את המשימה למאתגרת ומורכבת יותר".

העננות מקשה על הטייסים לראות את האיזור שבו הם נמצאים, ובכך מפריעה לנוע במסלול המהיר ביותר אל היעד בו ממתינים האזרחים לפינוי. אתגר נוסף שהעננות מציבה בפני טייס המסוק הוא הנמכת כלי הטיס לגובה בו מתבצע החילוץ.

מסוק צהל שלג

כדי להתגבר על העננות, מסבירים אנשי הטייסת, נוקטים בשתי דרכים עיקריות: הראשונה היא לאתר "חור" בעננים שבו ניתן להנמיך עד לגובה קרוב לפני הקרקע ולאחר מכן להמשיך ולטוס בגובה נמוך מתחת לשכבת העננים או מסביב להם עד לנקודת החילוץ. הדרך השנייה היא להיעזר במכשירי המסוק המציגים עבור הטייסים את גובה המסוק מעל פני הקרקע, וכך לחצות את הענן מלמעלה למטה, בהסתמך על נתוני המכשירים ומבלי לראות את הקרקע שמתחתיהם עד לרגע היציאה מן הענן.

במהלך האימון תרגלו אנשי צוות המסוק את שתי השיטות האלו, כשקודם לכן עבר כל אחד מאנשי צוות-האוויר יום הדרכות בטייסת מאמני מסוקים וכלי-טיס בלתי מאוישים והתנסה בטיסה חורפית במאמן מסע"ר השוכן בה.

כתף אל כתף עם יחידת החילוץ המשטרתית

אחד הדגשים המרכזיים של האימון היה שיתוף הפעולה בין צוותי הטייסת לבין יחידות החילוץ המשטרתיות, המורכבות ממתנדבים ופרוסות בכל רחבי הארץ. לאחר קבלת הפנייה במוקד החירום, אנשי יחידת החילוץ האזורית יהיו הראשונים להגיע לאזור ולהתחיל במאמצי החיפוש והפינוי. התרחישים השכיחים הם היסחפות בשיטפון, נפילה או התייבשות של מטיילים.

"אם אנחנו לא מצליחים להגיע אל האנשים ולחלץ אותם, או כאשר מדובר בפציעה חמורה שעלולה להתפתח לכדי נזק בלתי הפיך, אנחנו יוצרים קשר עם חיל-האוויר על-מנת להזניק מסוק שיבצע את החילוץ", מסביר אורן אריאלי, סגן מפקד יחידת החילוץ ערד אשר מתנדב בה מזה כ-18 שנים.

חילוץ 1

במהלך חמש השנים האחרונות התהדק הקשר בין הגורמים השונים לאורך התהליך. כאשר הטייסות מקבלות את המשימה, בשטח כבר פועל חפ"ק שהקימה יחידת החילוץ המכווינה כעת את טייסי המסוק אל היעד. "בדרך כלל אני יוצר קשר באופן אישי עם מפקד המשימה בטייסת על-מנת להסביר לו במה מדובר ולתאם איתו את ההגעה שלו", מספר אריאלי. לא פעם, אנשי היחידה אף עולים אל המסוקים ומבצעים סריקות אוויריות יחד עם אנשי החיל, במידה והאזרחים הזקוקים לחילוץ טרם אותרו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture