הבית הלבן במגננה: "5 דברים שלא ידעתם על תמיכתו של אובמה בישראל"

המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן פרסמה הלילה מסמך יוצא דופן אודות הקשר בין ארצות הברית וישראל תחת ממשל אובמה • הנתונים מצביעים על היקפי המענקים הביטחוניים, ההצבעות באו"ם ורמת השיא בקשרים הכלכליים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שעה קלה לפני נחיתת מטוסו של ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון, למורת רוחו הגלויה של הממשל האמריקני, פרסמה המועצה האמריקנית לביטחון לאומי מסמך חריג באופיו, השופך אור על מצב היחסים בין ארצות הברית לישראל.

במסמך, שכותרתו "5 דברים שאתם צריכים לדעת על יחסי ארה"ב-ישראל תחת שלטון הנשיא אובמה", מנסה הממשל להדגיש כי מערכת היחסים הרעועה עם ראש הממשלה נתניהו והביקורת החריפה הנשמעת כלפיו מפי בכירים אמריקניים, אינן משקפות את התמיכה ללא סייג בישראל ואת שיתוף הפעולה המדיני, הביטחוני והכלכלי בין המדינות, אשר הגיע להיקפים חסרי תקדים בתקופת כהונתו של הנשיא אובמה.

קרא עוד:

[postim]

בחוגי הימין בישראל ובצד הניצי של המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית, נשמעות טענות רבות על כך שהנשיא אובמה עוין לישראל וכי הוא אינו מעוניין בקשר האסטרטגי עמה. הבית הלבן משקיע מאמצים להזים את התפיסה הזאת, ודווקא כאשר היחסים האישיים בין אובמה לנתניהו מגיעים לשפל של כל הזמנים, מפרסם הממשל את הנתונים המלמדים על עומק הקשרים בין ארצות הברית וישראל.

הנתונים המספריים מול תחושת העוינות

מחברי המסמך כותבים, כי מאז הקמתה של ישראל בשנת 1948, ארצות הברית עמדה בתוקף כבעלת הברית הקרובה ביותר שלה במזרח התיכון. ארצות הברית היא המדינה הראשונה שהכירה בישראל, והשתיים יצרו קשר עמוק ובלתי ניתן לערעור, באמצעות מערכת יחסים רבת פנים, המשקפת את עומקם ורוחבם של הקשרים בין שני העמים ובין הערכים המשותפים לשתי המדינות.

840קשרים קרובים מאז 1948. מעמד ההכרזה על הקמת המדינה

המועצה לביטחון לאומי מדגישה, כי "תחת הנהגתו של הנשיא אובמה, המעורבות האמריקנית בישראל גדלה והתחזקה לרמה חסרת תקדים. מתקיימים מפגשים בתדירות גבוהה עם מנהיגים ישראליים, כדי להבטיח שישראל תמשיך לקבל את החלק הגדול ביותר בסיוע החוץ של ארה"ב, והנשיא מחויב עמוק לסייע לישראל ולשמור על חוסנה ועל ביטחונה".

חמש "עובדות מפתח" שהממשל רוצה שתדעו

המסמך מפרט בהרחבה חמש "עובדות מפתח" על היחסים בשנים האחרונות:

  1. בתחום ההגנה והביטחון: הסיוע הביטחוני של הממשל לישראל הגיע בשש השנים האחרונות לסכום עתק של 20.5 מיליארד דולרים, ובשנה האחרונה הגיע הסיוע הביטחוני לסכום הגבוה ביותר אי פעם. מאז 2011, סיפק הנשיא לישראל 2.9 מיליארד דולר למערכות הגנה מפני טילים, מתוכם עמד המימון למערכת 'כיפת ברזל' על 1.3 מיליארד דולר. צבא ארצות הברית וצה"ל מקיימים באופן קבוע תרגילים משותפים, כדי לשפר את היכולות הצבאיות ולחזק את ביטחונן של שתי המדינות.
Flickr_-_Israel_Defense_Forces_-_Iron_Dome_Battery_Deployed_Near_Ashkelonמיליארד ושלוש מאות מיליון דולר. מערכת כיפת ברזל
  1. הזירה הבינלאומית: בשנה שעברה, התנגדה ארה"ב ל-18 החלטות נגד ישראל בעצרת הכללית של האו"ם. בחמש הזדמנויות בשנת 2014, הטילה ארה"ב וטו על החלטות אנטי-ישראליות במועצת זכויות האדם של האו"ם. לפני חודשיים בלבד, ארה"ב פעלה עם ישראל והאיחוד האירופי כדי לארגן ישיבה מיוחדת של המועצה הכללית של האו"ם, אשר עסקה בנושא האנטישמיות, לראשונה בהיסטוריית הארגון העוין לישראל.
  1. המאמצים להסדר שלום: הנשיא אובמה דוחף שוב ושוב להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. תחת הנהגתו של הנשיא, פעל מזכיר המדינה ג'ון קרי במאמץ אינטנסיבי ממושך, כדי לסייע למשא ומתן. הנשיא אף מינה את אחד המומחים הצבאיים הגדולים בארה"ב, גנרל ג'ון אלן, לשם גיבוש תכנית ביטחונית שתבטיח את שלומה של ישראל לאחר הקמת המדינה הפלסטינית.
  1. השותפות הכלכלית: יצוא הסחורות מארצות הברית לישראל עמד בשנת 2014 על 15.1 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 9.6% לעומת השנה שקדמה לה וכ-64% בעשור. היבוא מישראל לארצות הברית עמד בשנה האחרונה על 23.1 מיליארד דולר, עלייה של 1.1% משנת 2013, ו-58% משנת 2004. ארה"ב אף ממשיכה להשקיע בקרן בירד, שותפות אמריקנית-ישראלית בין המגזרים הפרטיים להרחבת תעשיות ההיי-טק. מאז הקמתה בשנת 1977, נתנה הקרן מענקים בסך כולל של 295 מיליון דולרים ל-800 שותפויות.
import-chinaסחר בהיקף של עשרות מיליארדים. יבוא סחורות
  1. מערכת תמיכה בעליית יהודים לישראל: ב- 6 השנים האחרונות, השקיע הממשל כ-140 מיליון דולרים בסיוע ליהודים החפצים לעלות לישראל. ארה"ב מסייעת לעולים במימון כרטיסי הטיסה ולימודי השפה העברית ומממנת תכניות נוער בישראל.

המועצה לביטחון לאומי מסכמת בסוף המסמך יוצא הדופן, כי מאז הקמתה של ישראל, העניקה לה ארצות הברית יותר ממאה ועשרים מיליארדי דולרים בסיוע נרחב. הממשל מבטיח כי "תחת הנהגתו של הנשיא אובמה, ארצות הברית תמשיך להיות בעלת הברית החזקה ביותר של ישראל, ותומכת נלהבת להשגת שלום וביטחון במזרח התיכון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture