לתכנית הדיור סיכויים טובים להצליח, כי לכחלון אין ברירה אחרת • פרשנות

היום הוצגה הרפורמה, אותה מבקש לקדם שר האוצר החדש משה כחלון, ואשר זוכה לגיבוי מוחלט מרה"מ נתניהו ומיתר חברי הקואליציה, בהם המפלגות החרדיות המייצגות את הציבור שנפגע באופן הקשה ביותר מהמשבר העמוק • טור פרשנות מיוחד מאת כתבנו הפוליטי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בקול דממה דקה ומוזרה משהו, פרסם היום משרד האוצר את הרפורמה המשמעותית ביותר שמתכוונת הממשלה הנוכחית לקדם – תכנית הדיור של שר האוצר משה כחלון.

אנו אומרים 'מוזרה משהו', כי הורגלנו להתנהלות אחרת, אבל אם לשפוט על פי גורלן של הרפורמות שהוצגו במסיבות העיתונאים הבומבסטיות – שהיו מנת חלקנו מדי כל ערב שבת מברכין או ליל מילוי הירח עד לא מכבר – בימיו של יאיר לפיד במשרד, יש כאן בהחלט מקום לאופטימיות.

שר האוצר ויו"ר מפלגת 'כולנו', משה כחלון, מניח על קידומה והצלחתה של התכנית את כל יוקרתו וכוחו הפוליטיים והאשראי הציבורי חסר התקדים אשר הוענק לו מרוב תושבי ישראל – גם אלה שלא הצביעו בבחירות עבור מפלגתו. נדמה לפעמים כי באקלים הפוליטי המקוטב כל כך בימינו, כחלון הוא סוג של עוגן עליו נהנים להישען גם באופוזיציה, ואכן התמיכה, האמון והאהדה להן זוכה שר האוצר החדש, בהחלט עשויים לסייע לו במהלכיו.

קרא עוד:
[postim]

כחלון הציב את הרפורמה בדיור כמטרה ראשונה במעלה הן בפני הבוחרים, כאשר ביקש את אמונם, הן בפני הפוליטיקאים, כאשר ניהל מו"מ קואליציוני קשוח, ממנו נזכור בעיקר את מטבע הלשון 'ארגז כלים', והן בפני רשויות השלטון, מאז נכנס לתפקידו לפני פחות מחודש ועד היום.

.מו"מ קואליציוני קשוח. כחלון עם נתניהו (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הזדמנות שלא תחזור על עצמה, כלשון הקלישאה

שר האוצר החדש אף הבטיח לפני הבחירות בהזדמנויות רבות, כי בניגוד לקודמו בתפקיד, יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד, אם ייכשל ולא יצליח לבצע את הרפורמות עליהן התחייב, יפרוש מן החיים הפוליטיים ולא יפנה להאשים גורמים אחרים בכישלונו.

התחושה בקרב ציבור האזרחים, במגזר העסקי ובמערכת הפוליטית היא, כי הפעם יש סיכוי לשינוי אמתי, לאחר כמעט עשור של ישיבה בחיבוק ידיים ורשלנות פושעת מצד הממשלה, שעמדה מנגד ולא נקטה בצעדים של ממש לפתרון אחת הבעיות הכלכליות-חברתיות המשמעותיות בישראל בעשורים האחרונים – אולי הגדולה ביותר מאז משבר האינפלציה באמצע שנות השמונים.

זאת ועוד, בניגוד לתכנית המופקרת של 'מע"מ אפס' שקידם שר האוצר לשעבר לפיד בניגוד לדעת כל הכלכלנים ומומחי הדיור, התכנית הנוכחית נשענת על יסודות כלכליים מוצקים וסעיפיה הרבים נתמכים – חלקם יותר וחלקם פחות – על ידי רוב המומחים בתחום.

.שני שרים, שתי תכניות, אפס תוצאות. יאיר לפיד ואורי אריאל (צילום: פלאש 90)

גם תכנית 'מחיר מטרה' אותה קידם שר הבינוי הקודם, אורי אריאל, למרות שהייתה הגיונית מבחינה כלכלית וזכתה לשבחים, הייתה יותר שינוי קוסמטי וחד-ממדי, אשר לא היה מביא לפתרון של ממש, בשל התמקדותו רק במחיר הסופי לצרכן, שהוא רק הסימפטום למשבר העמוק.

למה שהתכנית תצליח? כל הסיבות:

התכנית הנוכחית מקיפה את משבר הדיור מכל היבטיו – הגדלת ההיצע (שיווק מסיבי, הסכמי גג, הסרת חסמים ודברים נוספים), הקטנת הביקוש (מיסוי גבוה, פיקוח הדוק יותר וביטול פטורים), הוזלת המחירים לצרכן (הפסקת הספסרות בקרקעות המדינה ושיטת 'מחיר למשתכן' בכל המכרזים), האצת הליכי הבנייה (יבוא עובדים זרים, שינויי תקינה והקלה בבירוקרטיה הסבוכה), וגם – סוף סוף – תכנית חדשה לדיור להשכרה, אשר נמצאת בהליכי גיבוש ותוצג בחודשים הקרובים.

למעשה, יש כאן התכנסות של גורמים רבים המגבירים מאוד את סיכוייה של התכנית להצליח. שר האוצר החדש משה כחלון, הינו ממוקד מטרה, בעל ניסיון פוליטי רב ומתנהל בצורה עניינית; האקלים הציבורי הוא הנוח ביותר לו יכול היה לצפות; הכוח הפוליטי שבידיו הוא חסר תקדים – מה שהוביל אף לריכוז בידיו של עוצמה ביצועית ורגולטורית, עליה אף אחד מקודמיו לא חלם אפילו; והחשוב ביותר – התכנית עצמה מקיפה, יסודית ורצינית.

.תכנית שאינה מפלה חרדים. בנייה בבני ברק (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

איננו יודעים חשבונות שמים, אבל אולי כסימן בעלמא, ניתן להוסיף כי תכנית שאינה מבקשת להפלות את ציבור יראי ה' ולסכסך בין חלקי העם, כמו קודמתה 'מע"מ אפס' הזכורה לטוב (כי גרמה להפלת הממשלה…) ושלא לטוב (בגלל תכניה), היא בעלת סיכוי גבוה יותר לזכות בסיוע ממרומים.

למרות שגם עד עתה כל הצלחותיו באו בעזר ממעל, נראה שכעת צריך להבין אף כחלון בעצמו, כי לאחר שהתאמץ לעשות כל שלאל ידו, הדבר היחיד שנותר לו לעשות זו תפילה מעומק הלב ובקשה ליושב מרומים שיסייע בידיו לפתור את המצוקה הכלכלית הקשה והכואבת של מאות אלפי בתי אב מעמו ישראל בארץ הקודש.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture