תום עידן קרבות מטוס נגד מזל"ט: מהיום חמאס יסתפק בטיל "רגיל" • צפו

שנה חלפה מאז שיירטו לוחמי מערכת ה"פטריוט" שני כלי-טיס עוינים שחצו את הגבול האווירי של ישראל. כעת במערך נערכים לפעם הבאה בה יידרשו לפעול • קצין בכיר: "כלי טיס עוין יכול לגרום נזק רב בתוך דקות ספורות" • סיכויים גדולים להטמעת מערכת כיפת ברזל גם בקרב מול הכטב"מים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו

פטריוט 2

שנה חלפה מאז שיירטו לוחמי מערכת ה"פטריוט" ("יהלום") שני כלי טיס עוינים שחצו את הגבול האווירי של ישראל מרצועת עזה בפעם הראשונה מאז הגעת המערכת בשנות ה-90. במערך ההגנה האווירית הפיקו לקחים מאותו אירוע, והם כבר נערכים לפעם הבאה בה יידרשו לפעול.

לפי הערכותיהם של אנשי המערך, במערכה הבאה עשוי האויב להשתמש בכלי טיס עוינים ולנסות לחדור לשטחה של מדינת ישראל. "אנחנו ערוכים לאיום מאז הגעת מערכת ה'יהלום', מכל כיוון שיבוא", סיפר קצין במערך, רס"ן חנן קלחמן. "כלי טיס עוין יכול לגרום נזק רב בתוך דקות ספורות. אנחנו ערוכים ב-360 מעלות, מכל כיוון ומכל זירה".

כאמור, במהלך מבצע "צוק איתן" התרחש היירוט הראשון של המערכת, זאת לאחר שכלי טיס בלתי מאויש חצה את הגבול האווירי מרצועת עזה. לאחר שהתברר כי הכטב"ם נושא חומר נפץ נשמעה במרכז היירוט הפקודה להפיל את המטרה. "הפקנו לקחים רבים מהיירוטים האחרונים של מערכת ה'יהלום'", מספר קצין מבצעים במערך ההגנה האווירית, סא"ל ארז אלימלך. "במהלך השנה האחרונה שיפרנו משמעותית את יכולות היירוט שלנו גם מעל אזורים מיושבים ומבלי לגרום נזק לאזרחים". לאחר שלושה ימים חזר המקרה על עצמו, ושוב, בחסדי שמים הופל המזל"ט.

קרא עוד:
[postim]

במערך ההגנ"א ישנן מערכות נשק נוספות המעניקות הגנה מרבית לתושבים, מערכות "כיפת ברזל" ו"חץ" הפועלות במסגרת כנף "ההגנה האקטיבית" של המערך. "למדנו לשתף פעולה באופן מיטבי עם מערכות הנשק השונות, יצרנו סינרגיה ביניהן. בחנו איזו מערכת הכי נכון שתיירט את המטרה, איזו מערכת יודעת להעביר הכי טוב את ההתרעה ובנוסף למדנו להתאים את החימוש למטרה", הוסיף סא"ל אלימלך. "חידדנו את הנהלים בתפעול מערכת ה'יהלום' מול היחידה לבקרה אווירית ומול שולט חיל-האוויר על-מנת שנהיה הרבה יותר חדים ומיומנים".

"שבירת תקרת הזכוכית": יירוט מזל"ט בידי טיל

את היירוטים המבצעיים האחרונים מכנים במערך ה"יהלום" – "שבירת תקרת הזכוכית של המערכת". "עד לפני היירוט המבצעי הראשון של המערכת היו שני אירועים של הפלת כטב"מים שחדרו למדינת ישראל, ואלה הופלו על-ידי מטוסי קרב", תיאר רס"ן קלחמן את נקודת המפנה במערך. "ברגע שהשולט נתן את ההוראה להפיל את המטרה למערכת ה'יהלום', זו הייתה מעין שבירת תקרת זכוכית. מקבלי ההחלטות בחיל-האוויר הבינו שיש את היכולות. בסופו של דבר המערך נותן לאיום מענה מידי ויעיל. מערכת "יהלום" של מערך ההגנ"א תהיה מוכנה להתמודד גם עם האיומים הבאים בס"ד".

בעתיד הלא-רחוק, סבירות גבוהה להצטרפות של לוחמי 'כיפת ברזל' בשדה הקרב האווירי מול המזל"טים של חמאס וחיזבאללה. בשבוע האחרון פורסם תיעוד מיוחד של חברת רפא"ל בניסיון יירוט מוצלח של הטיל 'טמיר' שהופעל נגד שני סוגים של מזל"ט ופוצץ אותם בהצלחה. בכירים במערכת הביטחון טענו כי היכולת הזו קיימת ברמה המבצעית מזה זמן וכי אין קשר בין פרסום הסרטון לבין הידיעה על הניסוי המוצלח שבוצע בשבוע שעבר נבמערכת 'כיפת ברזל'. לדבריהם בשל סיבות צדדיות ושיווקיות מצידה של רפא"ל, הופץ התיעוד רק עתה.

לפני כשלוש שנים, חדר כלי הטיס של חיזבאללה את הגבול ונסע לכל אורך ערי החוף עד לצון הנגב. ביקורת רבה נשמעה בישראל על החידלון הבטחוני שאיפשר למזל"ט לרחף כמחצית השעה בחופשיות תוך סיכון ממשי לאזרחי המדינה. כיום, המצב שפיר בהרבה, שבוע לאחר פתיחת מבצע "צוק איתן" יירטה סוללת הפטריוט, או כפי שהיא נקראת בכינויה הישראלי- "יהלום", כטב"ם שחדר לשטח מדינת ישראל מרצועת עזה. לצורך זיהוי והשמדת המטרה נעשה שימוש במכ"מים ובסנסורים השונים של הסוללה ויחידת הבקרה האיזורית הדרומית. זאת בנוסף לכלי-טיס מאוישים שנעו לכיוון המטרה על-מנת לוודא את זהותה לפני שיגור טיל והשמדתה. המקרה חזר על עצמו פעם נוספת לאחר שלושה ימים והוכיח כי הגבול האויירי אינו פרוץ עוד למזל"טים.

השדרוג המערכתי בוצע ימים אחדים לאחר מכן, כאשר הושלמה בסוללה התקנת מערכת "צלף" (אבן בוחן). "צלף" הינה מערכת אשר מסוגלת לסהות את סוג כלי-הטיס שנמצא באוויר והכך להביא להפללת מטרות. "התקנת המערכת שיפרה את היכולת שלנו להפליל מטרות בעצמינו ותוך כדי הסתמכות על נתונים נוספים מלבד לתמונת המכ"ם", אומר סגן עודד, קצין מבצעים בסוללה. "מאז קליטה היא נכנסה לפעילות מבצעית מלאה והקנתה לנו את האפשרות לקבל נתונים נוספים על כל אחת מהמטרות. על אף שלא הייתה מאז מטרת אמת, היכולת סייעה לנו בזיהוי עצמים ופיענוח מידע שקבלנו מהשולט".

המערכת הותקנה לראשונה כאב-טיפוס באחת מסוללות החיל בשנת 2008. "עם פתיחת מבצע 'צוק איתן' וההבנה שעלולים לחדור כטב"מים לשטח מדינת ישראל מרצועת עזה נדרשנו להאיץ את ההתקנה שלה גם בסוללת פלמחים", מסביר רנ"ג מאיר, קצין הפרויקט מטעם ענף מערכות יירוט בלהק ציוד.

עם הצבתה בקרון, תודרכו הלוחמים והצוותים הטכניים כדי שיוכלו להשתמש במערכת ואויש איש צוות נוסף בקרון – מיירט אשר אמון על תפעול המערכת. בעקבות הפעילות המבצעית שקיימו הסוללות לראשונה מזה כ-20 שנה, החל בחיל תהליך ראשוני של בחינת אפשרות לשפר את פעילות המערכת על-ידי רכש של מצלמות אשר תבאנה תמונה איכותית וברורה יותר. כאמור, היום, שנה לאחר מכן, גם מערכות כיפת ברזל מסוגלות ליירט מזל"טים אך כולנו תפילה שלא נצטרך לכלי המלחמה והקיץ יעבור בס"ד בשלום ושלוה.

פטריוט 1

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture