גפני: "נמצא את הזמן שהממשלה תהיה חלשה ונאשר פיקוח על מחירי המים"

סמנכ"ל ברשות המים: "ניתן להוזיל את מחירי המים מיידית, לפחות ב- 16%" • חברי ועדת הכספים: "לסגור את תאגידי המים ולהחזיר את אספקת המים לבתים לחברת מקורות" • בשנה האחרונה חילקו התאגידים 380 מליוני שקלים כדיבידנדים בעוד ישנם קשישים שנמנעים מלהתקלח בשל מחיר המים

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

"עניין מחירי המים לא יירד מסדר יומה של ועדת הכספים", כך הצהיר היום (ד'), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני בתום דיון שבו חברי הוועדה כולם דרשו נקיטת צעדים ממשיים להורדת התעריפים למשקי הבית. גפני: "אנשים חלשים מממנים דירקטורים ובכירים בתאגידי המים שמקבלים משכורות עתק".

ח"כ משה גפני הודיע שבכוונתו להגיש הצעת חוק שיזם להחזרת הפיקוח על מחירי המים לוועדת הכספים, צעד שהאוצר מתנגד לו נחרצות, ואמר: "נמצא את נקודת הזמן שבה הממשלה תהיה מספיק חלשה על-מנת לאשר את הצעת החוק". חברי הוועדה, מהקואליציה ומהאופוזיציה, דרשו לצמצם את מספר את מספר תאגידי המים או לסגור אותם לחלוטין ולהעביר את הטיפול באספקת המים למשקי הבית לחברת מקורות.

סמנכ"ל בכיר כלכלה ברשות המים, גלעד פרננדס, הפתיע כשהצהיר לקראת תום הדיון, כי ניתן להוזיל מיידית את מחירי המים בכ-16% באם יתקיימו שלושה תנאים: האוצר יסבסד ישירות מתקציב המדינה את המים לחקלאות, שכיום מממונים מתוך משק המים הסגור לכלל הצרכנים ב-400 מיליון ₪, אם הרשויות המקומיות יורדיו את הארנונה על מתקני המים (והתאגידים) וכן אם האוצר יחזיר את הכסף מגביית היטלי מים וביוב, כולל על התעשייה, למשק המים.

קרא עוד:
[postim]

ח"כ רועי פולקמן: "יש עודף מים, תשתיות ברמה נאותה וגם מקורות במצב טוב. משק המים יעיל ואפקטיבי אך המחירים חייבים לרדת. למקורות יש פוטנציאל עצום לשווק טכנולוגיות מים בחו"ל ולהכניס עשרות מיליארדים לקופת המדינה אך הדבר לא נעשה. לו היינו סין, מקורות היתה מכסה כבר חצי אפריקה בשיווק טכנולוגיות ובניהול משק מים. כיום הבעיה שיש יותר מדי תאגידי מים ולא כל רשות קטנה זקוקה לתאגיד. זה מגדיל את ההוצאות ומעלה את המחירים".

ח"כ מאיר כהן: "מים זה מוצר יסוד והמחיר חייב לשקף זאת. כראש עיר לשעבר אני יודע שיש אנשים שלא מתקלחים, בעיקר קשישים כדי לחסוך וזה לא מתקבל על הדעת. בשנה הבאה יהיה עודף של 100 מיליון קוב בישראל. יצאו בקמפיין שקרי של 'ישראל מתייבשת', ששירת את רשות המים. זאת כשאנחנו יודעים שלא היתה כל בעיה של מים. עתה, המשימה הראשונה שלנו להוריד את מחירי המים".

ח"כ איציק שמולי: "מחירי המים עלו מ- 2000 עד 2014 ב- 115% כשב- 2013 דיבידנדים בתאגידים; 55 מיליון ₪ וב- 2014; 380 מיליון ₪. ראש רשות המים אומר שזה משק כספי סגור ולא ניתן לתת הנחות ולוותר על ניתוקי מים, אך בראיון ל'ידיעות', אמר שניתן להתנהג אחרת. בחינת ההוצאות וההכנסות התאגידים מלמדת על אפשרות להוזיל תעריפים ב- 30% לפחות לחלשים. יש להחזיר לרשויות המקומיות באופן כזה שזה שיהיה שאסור להן לגעת בהכנסות, אלא לשיפור תשתיות המים בלבד". ח"כ באסל גטאס : "האשם הוא לא בתאגידים אלא בממשלת ישראל. נכתבו 3 דו"חות של מבקר המדינה בנושא. אני בעד הפרדה בניהול משק המים לרשויות בגלל ניהול תקין, כי כל הדיבידנדים היו הולכים לרשויות שהיו משתמשות בכסף למטרות אחרות". ח"כ מיקי לוי: "החלטת הממשלה מדברת על 30 תאגידים והנה יש 54 והם הרוויחו ביושר את השם הלא טוב שלהם. אך גם עשו השקעות נכונות בנושא תשתיות וביוב. בעשור אחד החשמל עלה ב- 74% ומים ב- 104% וזה הבדל עצום. יש לצבוע את כסף הרווחים שלא ילכו למטרות אחרות. יש להביא לצמצום תאגידי המים, עם כל השכר, רכבים וכד'".

Eshkol Water Filtration Plant"אנחנו יודעים לספק את המים עד הבית". פועל של חברת מקורות (אילוסטרציה: משה 
שי-פלאש 90)

ח"כ אורי מקלב: "המחלוקת בינינו לבין הממשלה איננה על הרווחיות העצומה של התאגידים, אלא על-כך שלא יהיו ניתוקים למיעוטי יכולת. לגבינו כצרכנים, כמה שנחסוך עדיין התעריף יעלה, כי שם המשחק הוא רווחים. אנשים משלמים על מים שלא צרכו, על נזילות וכד'. בתי חולים ומוסדות ציבור משלמים מחירים גבוהים מאוד. גם העובדה שמשקי הבית מסבסדים את המים לחקלאות בעייתית. התאגידים מנקרי עיניים, כשהם רווחיים מאוד גם ברשויות חלשות". ח"כ מנואל טרכטנברג: "מדברים כל הזמן על מונופול הגז אבל יותר גרוע זה 54 מונופולים של מים, שכל מונופול משכפל את כל ההוצאות של האחרים וכל אחד יכול לגבות מס, כי גביית מים זה גביית מס מהאזרח אך בלי האחריות של ממשלה שגובה מיסים. הקמנו 54 מונופולים שגובים מס. יש לצמצמם את מספר התאגידים. הייצוג הצרכני בתוכם לא קיים, גופים שלחלוטין מנותקים מהאזרח ומהרשות". ח"כ מיקי רוזנטל: ההתמקדות בתאגידים מוטעית. אם יש עודף מים בישראל יש להוריד את המחיר. התאגידים הם רק חלק מהעניין. יש יותר מדי מתווכים. יש לנתק את מנגנון קביעת מחיר המים מהתאגידים הם רק מתווכים". ח"כ אורן חזן

מנכ"ל מקורות, שמעון בן חמו: "ככל שיש יותר שחקנים ומתווכים המחיר עולה, כולם גוזרים קופונים. אנחנו עושים עבודות בהרבה מדינות. בעולם מקובל שאספקת המים ע"י חברת המים הלאומית היא עד הבית ורק בישראל מודל של עד הרשות המקומית. אנחנו יודעים לספק עד הבית כפי שעשינו בעבר. אנחנו מובילים בעולם בטכנולוגיות מים ויש למנף את זה להורדת מחיר המים". יו"ר הוועדה גפני סיכם: "סניגורי תאגידי המים אמרו שיקומו 5 בלבד וכיום 54 עם שכר ותנאים מופלגים. המחיר עלה באופן דרסטי והמטרה שלשמה הוקמו התאגידים לא הושגה. משק המים זה נושא של ועדת הכספים ולא ארפה ממנו עד שהמחירים יירדו".

אילוסטרציה: משה שי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture