גם הרמטכ"ל הוקפץ: תרגיל מטכ"לי נרחב בכל הגזרות והזרועות

בארבעת הימים האחרונים תרגל צה"ל בפיקוד הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, מעבר משגרה לחירום בכלל הפיקוד המרחביים, הזרועות והאגפים • קצין האג"ם של פקע"ר: "תרגול מצבי חירום מאפשר צבירת ידע ויכולות מבצעיות להתמודדות עם מגוון תרחישים"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הערכת מצב עם שר הביטחון והרמטכל במסגרת תרגיל מטכלי

בימים האחרונים, לאורכה ולרוחבה של הארץ – הטלפונים האדומים לא חדלו מלצלצל. ההקפצה הראשונית הגיעה אל פיקודי השטח והאגפים השונים ביום ראשון בבוקר. מאותה הקריאה היה ברור – צה"ל נמצא תחת מתקפה כוללת אשר תדרוש ממנו שילוב זרועות – החל מהאוויר, כלה במעמקי הים, ועד למאבק רישתי עיקש מול מאמצי האויב לחדור את הרשת הצה"לית.

לא מדובר בהקפצת אמת, אלא בתרגיל אופרטיבי אשר נועד לוודא את כשירות המערכים השונים בכלל הגזרות, ביניהן הפיקודים המרחביים, פיקוד העורף ואגפי המבצעים, המודיעין, הלוגיסטיקה והתקשוב, ומטרתו הינה שיפור מוכנות צה"ל לחירום.

רק לפני מספר חודשים סיכם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, כי אגף התקשוב, במתכונתו החדשה יהיה אמון על לוחמת הספקטרום והניווט בצה"ל, הפעלת התקשוב והרשת, והמגננה בסייבר, והנה עומד האגף למבחנו הראשון; כמפעיל הכוח השביעי של צה"ל, בדומה לזרועות האוויר, הים, אגף המודיעין, והפיקודים המרחביים, נדרש האגף לעשות שינוי משמעותי, אשר כבר החל לאותת סימנים ראשוניים בתרגיל. לשינוי זה עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על תפקוד צה"ל העתידי – בעידן בו כמעט כל אמצעי הלחימה והיכולות בהם משתמשים צבאות העולם בשגרה ובחירום מבוססים על טכנולוגיה ורשת.

קרא עוד:
[postim]

בתרגיל המטכ"לי החל לתרגל האגף את אופן הפעלתו על פי החטיבות אליו חולק לצורך הקמת הזרוע החדשה. בין היתר פעלה חטיבת ההפעלה לתקשוב, אשר אמונה על ניתוב ושימוש בסל משאבי התקשוב והרשת לכלל יחידות צה"ל תוך דגש ומיקוד לזרוע היבשה. בנוסף, בהיבט הסייבר, למרות שעוד לא נגזר הלוט סביב החטיבה החדשה שתקום בעוד מספר חודשים, תרגלו אנשי המגננה בסייבר, אתגרים קיברנטים, תוך הבנה כי מדובר במרחב לחימה לכל דבר ועניין, הדומה בתפיסת הגנתו לפיקוד מרחבי.

צה"ל עומד כיום מול אויבים מנוסים וחדשניים

אותו הזמן בפיקוד העורף תורגל מענה לתושבים מהצפון ועד הדרום, תוך התמודדות עם סוגיות מגוונות ויישום לקחים אשר הופקו במבצע "צוק איתן". ״העורף הוא החזית, וכמו במערכה הקודמת, תמיד משפיע רבות על הלחימה", ציין קצין האג"ם של פקע"ר, אל"ם יוסי פינטו. "לכן אנחנו מתרגלים באופן אינטנסיבי ומאתגר, על מנת לאפשר בשעת פקודה מענה מיטבי לתושבי מדינת ישראל״.

במהלך התרגיל התמודד הפיקוד עם תרחישים רבים החל מפגיעה בתשתיות ועד קריסת מבנים ואתרי הרס מרובים ברחבי המדינה. ״לפיקוד יכולת מבצעית גבוהה בשעת חירום, ואף על פי כן, אנו ממשיכים להתאמן ולחזק את מערכיו", הוסיף אל״ם פינטו ״אנו מייחסים חשיבות עליונה לתרגול מצבי חירום, המאפשרים לנו צבירת ידע ויכולת מבצעית להתמודדות עם מגוון תרחישים".

בפיקוד הצפון, אשר חולש על שתי גזרות מהמרכזיות בארץ – רמת הגולן והגליל, תורגלו מגוון רחב של רבדים על מנת לוודא את מוכנות הפיקוד לשעת השין. גיוס מסיבי של קציני מטה בכירים במילואים נערך, וכלל אגפי הפיקוד נרתמו למאמץ ללא הפסקה במשך כל ארבעת הימים. בתרגיל, כמו גם בשגרה, הציג הפיקוד מוכנות מבצעית מקסימלית המאפשרת טווח פעולה נרחב וגמיש במציאות משתנה, מתוך הבנה כי הוא עומד מול איומים משתנים ואויבים מתקדמים ומנוסים בעלי יכולות וכלים חדשניים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture