בדיקת "כלכליסט": התרגילים שיותירו אלפי בני 4-3 מחוץ לחינוך חינם

במשרד החינוך מתגאים בכך שכבר בשנת הלימודים הקרובה 85% מקרב בני 3–4 בישראל ילמדו בחינם. אלא שמתברר שכדי להגיע אל הנתון המרשים הזה, עיריות רבות נאלצו לעגל פינות, לשנות כללים ולהותיר בפועל ילדים רבים מחוץ למעגל לימודי החינם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

רגע האמת של יישום חוק חינוך החינם מגיל 3 מתקרב. בשבועות הקרובים יקבלו הורים לבני ובנות 3–4 ברחבי ארץ הודעה רשמית אם ילדיהם יקבלו חינוך חינם בשנת הלימודים הבאה. משרד החינוך מתגאה בעובדה שכ־85% מהילדים בגילים אלה יזכו ללמוד בחינם כבר בשנה הקרובה, אולם בדיקת "כלכליסט" מגלה כי הנתונים לא משקפים את התמונה המלאה. מאות רבות של ילדים יישארו בספטמבר מחוץ למעגל חינוך החינם רק בשל מהלכים מפתיעים ולא שגרתיים של העיריות.

קרא עוד:

[postim]

על פי הנחיות משרד החינוך על הרשויות המקומיות להעניק עדיפות לילדים הגדולים יותר בעת בחירת המתקבלים לגנים העירוניים. עם זאת, הנחיה זו לא הספיקה לחלק מהרשויות, שהחליטו לבנות סדר עדיפויות משל עצמן. ראשית, ניתנה קודם כל העדפה לבני 4, כשרוב הילדים בשנתון זה ייקלטו בגנים העירוניים. בכל הנוגע לגילי 3, הסיפור נעשה בעייתי ומורכב יותר – כשחלק מהרשויות החליטו לחתוך את שנתון זה. על פי רוב, בשנתון זה נכללים ילדים שנולדו עד 17 בדצמבר 2009. אלא שבחולון, למשל, החליטו להעניק חינוך חינם רק לילדים שנולדו לפני 1 בספטמבר 2009, וכך החסירו בפועל 800 ילדים מהשנתון, שבערים אחרות ייתכן שהיו נהנים כבר בשנה הקרובה מלימודים בחינם.

בנתניה הרחיקו לכת כשלקחו את מודל תאריך הלידה, ושכללו אותו באמצעות פרמטר של מצב סוציו־אקונומי. כך, ההגבלה לילדים שנולדו אחרי ספטמבר 2009 חלה רק על תושבי השכונות המבוססות בעיר – עיר ימים, רמת פולג, נווה עוז, קריית השרון, מרכז וצפון העיר. בכפר סבא, לעומת זאת, ילידי אוקטובר־דצמבר היו יכולים להירשם לרשימת המתנה בלבד, ואילו בחדרה מעניקים גם כן עדיפות למצב סוציו־אקונומי בבואם לבחון את גיל הילד. המשמעות הכוללת של כל הצעדים האלה היא השארתם של מאות ילדים בגני ילדים פרטיים, שבהם הלימודים רחוקים מלהיות בחינם.

לא יכולים לערער

למרות זאת, נכון לעתה נדמה שהיערכותן של הרשויות המקומיות ליישום חוק חינוך חינם לבני 3–4 מפתיעה לטובה. רק בינואר השנה אישרה הממשלה כי החל משנת הלימודים התשע"ג תספק המדינה חינוך חינם לילדים בגילי 3–4 שילמדו בגני ילדים ציבוריים. יעד התוכנית עומד על קליטת 100% מהילדים בתוך שלוש שנים, ללא הצבת יעדי ביניים לקליטה של הילדים. המשמעות היא שהורים שילדיהם לא יתקבלו השנה לגן עירוני, אינם זכאים בפועל לערער על כך.

כבר עם קבלת ההחלטה שר החינוך גדעון סער אמר כי בשנה הקרובה לא ניתן יהיה לתת מענה מלא ל־100% מהילדים. כאמור, על פי ההערכות במשרד החינוך כבר בספטמבר הקרוב – שנתיים לפני מועד היישום המלא של חינוך החינם – הגיע שיעור הקבלה ל־85%. הערכות של גורמים אחרים הן נמוכות יותר – אך עדיין מרשימות ביחס לנקודת הזמן הנוכחית.

אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות בארץ, גוף מקצועי המעניק שירותי ייעוץ למרכז השלטון המקומי בכפוף להסתדרות המורים, מדבר על קליטה של 80% מהשנתון בממוצע, ועל שיעור של 60% בערים הגדולות. עם זאת, הוא מדגיש כי "בכל מקרה מדובר בתוצאה מפתיעה ומעולה, ויש לפרגן למשרד החינוך ולרשויות". לעומת זאת, גורמים במשרד האוצר הביעו ספקנות בנוגע לנתונים המרשימים, וטוענים כי אם היו בוחנים את מצבם של הילדים שבשנה החולפת ישבו בבית או היו בגנים פרטיים, המצב היה פחות טוב.

לצורך יישום חינוך החינם הפנתה הממשלה 1.3 מיליארד שקל כבר השנה. עם החלטת הממשלה בינואר קיבלו הרשויות מזומנים להרשאות לצורך חתימת חוזים עם הקבלנים לבניית גנים חדשים, והוסכם כי שאר הכסף עובר לפי אבני דרך, לפי קצב התקדמות הבנייה. ביום שלישי האחרון, למשל, העביר משרד האוצר 350 מיליון שקל בוועדת הכספים לטובת התקדמות הבנייה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture