בחמאס הבטיחו שקט, ושלחו את החברים לירות מסיני • פרשנות

בחמאס כנראה לא רצו להסלים את המצב מול ישראל, וביקשו מהחברים בארגון דאעש בסיני להגיב בירי שבוצע לעבר העיר אילת, יומיים אחרי סדרת התקיפות של צה"ל ברצועה • הפלסטינים טוענים כי בתגובה תקף צה"ל מנהרת טרור והרג 2 מחבלים - בישראל מכחישים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יומיים בלבד לאחר ירי הרקטה מרצועת עזה, שנחתה במקום פתוח ליד העיר אשקלון, וכתגובה לתקיפות צה"ל ברצועת עזה, במהלכה השמידו עשרות מטרות טרור של חמאס, בוצע הלילה ירי רקטות מכיוון סיני לעבר העיר אילת. האם יש קשר בין האירועים? הוכחה ודאית אין, אך מסתבר שהקשר ההדוק ושיתוף הפעולה הפורה בין ארגוני הטרור, הביאו לירי אתמול על העיר הדרומית.

הירי על אילת התרחש אמש זמן קצר לפני חצות. ארבע רקטות, כנראה "גראד" (קטיושות 122 מ"מ) נורו מעומק שטח סיני לעבר אילת. הירי היה מקצועי ומדויק: הרקטות, שאינן מדויקות במיוחד, נורו מעומק סיני, מרחק עשרות קילומטרים מאילת ולמרות זאת שלוש מהן עמדו להתפוצץ בתוך שטח עירוני. את זאת אנו למדים מהעובדה ש"כיפת ברזל" המוצבת להגן על העיר יירטה אותן. משגר "כיפת ברזל" לא שיגר טיל-מיירט לעבר הרקטה הרביעית מפני שהיא כנראה לא עמדה לנחות בשטח הבנוי.

הפרשן הצבאי רון בן ישי כותב כי מי שקרוב לוודאי, ביצע את הירי על אילת היה הארגון "אנסאר בית אל מקדס" הפועל בסיני תחת דגל דאעש כבר כמה שנים. לארגון המוסלמי-סלפי הקיצוני הזה, המתקרא "מחוז סיני של דאעש", יש מערכות נשק מתקדמות יחסית ואנשיו מיומנים בשיגור רקטות מכל הסוגים. הם צברו ניסיון ואמצעי לחימה מתקדמים במימון דאעש במהלך שנות ההתכתשות עם צבא מצרים ויש להם אחוזי הצלחה ניכרים.

ידוע שלארגון הזה היו בעבר קשרים הדוקים עם חמאס, עם הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני ועם ארגונים סלפים ברצועת עזה. "אנסאר בית אל מקדס" היה שולח בסיוע פעיל של חמאס פצועים לטיפול בבתי חולים ברצועה; חמאס אימן את הסלפים מסיני ופתח שם, בחסות "מחוז סיני", בתי מלאכה שבהם ייצר רקטות ומטעני נפץ. התנועה מהרצועה ואליה מתנהלת דרך המנהרות שבגבול הרצועה וחצי האי סיני באזור רפיח.

לדבריו, ליחיא סינואר ולמוחמד דף, ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, יש אג'נדה עצמאית שלא תמיד חופפת את זו של ראשי הזרוע המדינית וגם אינה מבקשת את אישורם. ההפצצות האוויריות והירי הקרקעי של צה"ל שהיו חריגים בעוצמתם, הרסו מתקנים רבים של הזרוע הצבאית על גבולה הרצועה ובעומק שיטחה. היה רצון בישראל להבהיר לחמאס שישראל לא תשלים בהווה או בעתיד עם ירי על יישוביה, אפילו אם הוא לשטח פתוח ואפילו אם ביצעה אותו קבוצה סלפית קיצונית כדי לאתגר ולסבך את חמאס. מותר להניח שאחרי המכות האלה שהנחית צה"ל ביקשו ראשי "עז א-דין אל קאסם" לנקום.

ניכר בימים אלה שהזרוע הצבאית של חמאס אינה מעוניינת, בינתיים, להסתבך בעימות נרחב עם ישראל – עימות שגם המצרים אינם מעוניינים בו. לכן יש לחמאס המיליטנטי אינטרס שאת התגמול יבצעו עבורו אחרים. אם אפשר – לא משטח הרצועה. אחת הדרכים שעומדות בפני דף וסינואר הוא לפנות אל מכריהם אנשי דאעש בסיני ולבקש מהם "טובה" לזכר ימים עברו ואלה שעוד יבואו.

ייתכן מאד שזה מה שקרה וכך בא לעולם הירי מסיני על אילת. "אנסאר בית אל מקדס" לא ירה כבר למעלה משנתיים, מאז "צוק איתן", רקטות לעבר ישראל. לא מפני שהם לא רצו – ההיפך הוא הנכון; אנשי "מחוז סיני" פרסמו מדי פעם קטעי וידאו בהם איימו עלינו – בין השאר בירי רקטות – אבל לא מימשו, בעיקר בגלל מפני שהם עסוקים בלחימה עם המצרים ולא רצו לפתוח חזית פעילה נוספת עם ישראל. בין ישראל ומצרים יש שיתוף פעולה מודיעיני. בדאעש יודעים זאת וגם להם יש אינטרס לפגוע בנו, ולכן אפשר לשער שאם וכאשר חמאס פנה ל'אחים סינאווים' – "אנסאר בית אל מקדס" לא סירבו. אינטרס משותף הוא מניע חזק.

הכתב הצבאי אמיר בוחבוט מזכיר כי במערכת הביטחון דובר עוד בתקופת מבצע "עמוד ענן" בשנת 2012 שאזור סיני הופך לבסיס עורפי עבור החמאס בסיוע נאמני המקום, וכי ביום פקודה יפתחו חזית נוספת מגבול סיני נגד ישראל. מאז ההתנתקות מרצועת עזה, תקף צה"ל באזור כמה פעמים בתגובה לפעילות טרור על הגבול מצרי-ישראלי: במקרה אחד בתגובה לפיגוע בסמוך לעין נטפים, ובמקרה אחר כשהייתה התראה על כוונות של פעילים קיצוניים לצאת מעזה לסיני כדי לבצע תקיפת נגד.

לפנות בוקר, דיווחו הפלסטינים על שני הרוגים בתקיפת חוליה על ידי חיל האוויר הישראלי, אך בצה"ל לא מתייחסים לפרסומים. כל שידוע הוא שהקשר בין חמאס ברצועה לגורמי ג'יהאד עולמי, ובראשם דאעש, הופך את האזור לזירה נוספת ולאתגר הבא עבור צה"ל, אם תיפתח מערכה נוספת נגד הארגון הסוני השולט ברצועת עזה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture