Oren Ben Hakoon/POOL

שלח תוקף את בנט ומציע: "החרדים ישרתו במשטרה, במד"א, כיבוי אש, וזק"א"

יו"ר מפלגת תנופה תוקף את מודל הגיוס שהציג נפתלי בנט ובו הציע לתת פטור לחרדים בגיל 21: "מה שבנט מציע הוא כניעה למצב קיים, שבו הממשלה לא מקבלת החלטות אמיצות והמדינה מוותרת על ריבונותה. הוא אומר - אנחנו לא מצליחים להיות ממלכה, אז בואו נוותר"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יו"ר תנופה עפר שלח התייחס לתוכנית שפרסם יו"ר ימינה לגבי תעסוקת חרדים וכתב כי "בקיצור, בנט מציע וריאציה מדוללת ולא ממש אפויה של צבא מקצועי. אני עוסק בנושא הזה עשרים שנה. הספר שכתבתי ב-2003, "המגש והכסף", העמיד במבחן אמיתי ראשון את הסדקים במודל צבא העם, אל מול הרעיון של צבא מקצועי. המסקנה שלי אז, שאותה חיזקתי עשור מאוחר יותר ב"האומץ לנצח", היתה שאסור לוותר על שירות החובה, למרות הקשיים, וצריך לעשות בו התאמות".

"ב-2014 הובלתי את קיצור שירות החובה לשנתיים ושמונה חודשים, על אף התנגדותם של שר הביטחון בוגי יעלון וצמרת צה"ל. היום הצבא מודה שזה היה גלגל הצלה עבורו, ובכיריו תומכים בגלוי בקיצור נוסף. מה שבנט מציע הוא כניעה למצב קיים, שבו הממשלה לא מקבלת החלטות אמיצות והמדינה מוותרת על ריבונותה. הוא אומר "אנחנו לא מצליחים להיות ממלכה, אז בואו נוותר". לזה הוא קורא "גישה מעשית ורעננה". אז זהו שלא".

"יש נטייה קבועה לראות את סוגיית השירות דרך הפריזמה של החרדים, בעיקר הפוליטיקאים החרדים. למה הם יסכימו, מול מה לא ייצאו להפגין. חשוב לדבר עם הציבור החרדי ונציגיו, חשוב להתחשב בדעתם. אבל בנט ודומיו שוכחים את הצד השני של המשוואה, הציבור הכללי. הם שוכחים שאי אפשר לדרוש משהו ערכי מחלק מהאנשים ולהגיד שלאחרים אתה מוותר, כי הם לא מסכימים".

"התגובה של הציבור הכללי באה לידי ביטוי, בין השאר, בעלייה העצומה של הפטור מטעמים נפשיים, שיגיע השנה למספרים דומים לזה של "תורתו אומנותו". כ-16% מהמחזור בציבור היהודי נכנסו ב-2020 תחת שער הפטור החרדי, כמעט 13% יקבלו פטור נפשי, שכבר לפני 20 שנה היה ראש אכ"א שכינה אותו "תורתו אומנותו של החילונים". היא באה לידי ביטוי בירידה במוטיבציה לשירות קרבי, קצונה וקבע ארוך בשכבות הסוציו-אקונומיות הגבוהות".

"זה אחד מהסודות הגלויים של צה"ל: בניגוד לצבאות מקצועיים, הוא מקבל את רוב החברה הישראלית ומסוגל להציב אנשים בני עשרים בתפקידים שבצבאות אחרים עושים אותם בני 30, בשכר מלא. התופעות שמניתי לא נובעות רק מהפטור לחרדים, כמובן. גם שינויים חברתיים, רצון להתחמק ממלאכת השיטור בשטחים ושאר גורמים תורמים לכך. התוצאה של תכנית בנט תהיה צבא חלש יותר, יעיל פחות, מתרחק מן הקונצנזוס הישראלי. היא תהיה, במילים פשוטות, פגיעה בביטחון".

"אז מה עושים? הנה התכנית שהצגתי כבר לפני חמש שנים, ב"האומץ לנצח": הממשלה תקבע את גודלו של צה"ל, על פי צרכי הביטחון. מסגרת השירות תורחב. מערכת הביטחון תקבע מי יופנה לשירות צבאי, על פי הקריטריונים שלה וגודל הצבא שתקבע הממשלה. יוקם שירות אזרחי-בטחוני, אליו יופנו אלה שלא יגויסו לצבא. הם ישרתו במשטרה, במד"א, כיבוי אש, חילוץ והצלה, זק"א, שיטור חקלאי, שירותי ביטחון אחרים ושאר משימות הקשורות ישירות לביטחון בעורף. השירות הלאומי ושאר מסגרות שירות אחרות יבוטלו. שירות החובה הבסיסי יקוצר בהדרגה לשנתיים. ביחידות נדרשות – קרבי ותומך לחימה, מודיעין וסייבר, טכנולוגיה מתקדמת ושאר סוגי שירות שיקבע הצבא – יהיה שירות ארוך יותר. חלקו שמעל לשנתיים יהיה בתנאי קבע קצר (מה שמכונה היום שנ"ב). כל לוחם, ובהמשך גם תומכי לחימה, יזכה למלגת לימודים מלאה לתואר ראשון".

"תכנית כזו תענה על כל הצרכים. גם הצרכים המקצועיים של הצבא; גם הצורך הביטחוני בעורף, לנוכח טבען של המלחמות של זמננו; גם הצורך החברתי להרחיב את השירות (להבדיל מהגיוס לצבא עצמו); גם הצורך לתגמל כראוי את מי שנותן יותר, בלי לוותר על הדרישה הערכית מכולם; גם צרכי המשק, שיקבל את בוגרי השירות האזרחי-בטחוני והצבאי הבסיסי בגיל מוקדם יותר. זה נקרא אומץ, נפתלי. זה נקרא להתמודד עם הבעיה ולא לברוח ממנה", דברי שלח.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רעיון מעולה!! סוף סוף נישא בנטל וגם נישאר מי שאנחנו.

לך תעבוד אתה בצהל לא סימת אפילו יסודי❗

זה נקרא חוסר חיבור למציאות

איזה קשקוש. כל הבעיה שהיתה עם פתרונות בעיית הגיוס לצה"ל נבעה מהעירוב בין גברים לנשים ובין חרדים לחילונים. מה מציע שלח? במקום לערבב את בתוך צה"ל נעשה את זה בכמה מקומות שונים. עוד תוכנית לפח האשפה של ההסטוריה. לא לומדים לקח – גיוס בכפייה לא עובד. בנט לפחות מביט על המציאות בעיניים פקוחות.

סוף סוף רעיון מצויין, אבל יתקע בבגץ, ואז ליברמן יערבב ויבואו יאיר לפיד ויהרוס כי זה לא הרעיון שלו ואז נחזור לויכוח של הגיוס לצה"ל אז במקום הכאב נמשיך מהנוקדה העכשווית אבל הרעיון הוא יפה עופר.

אתה מתכיוון לך תתקלקל במד"א או במשטרה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture