שלטון החוק: האם היועמ"ש מקבל החלטות על פי לחץ תקשורתי?

הודעתו של מנדלבליט אתמול לאחר חקירת נתניהו, מעידה כי הוא פועל תחת לחץ תקשורתי • אחד ממפעילי הלחץ התקשורתי נגד נתניהו, עו"ד אלדד יניב סיפר במפגש סגור כיצד פועלת השיטה: "רביב דרוקר מפרסם ולוחץ בטלוויזיה - היועמ"ש פותח בבדיקה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ההודעה שפרסם אמש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חושפת את עוצמת הלחצים שבהם הוא נתון מצד התקשורת וגורמים במשטרה. יצויין כי הודעת היועמ"ש עוסקת דווקא בסגירת פרשיות שהטילו עננה על נתניהו.

פרשיות אלו לא עמדו במרכז החקירה אתמול, שעל פי הודעת היועץ עסקה ב"טובות הנאה מאנשי עסקים". המידע על אודותיהן נאסף במשך חודשים אחדים, ובסופו של דבר התברר כי "אין עילה להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו". המשמעות היא שלרשות היועמ"ש עמד מידע המאפשר לסגור את הבדיקות הללו עוד טרם חקירת ראש הממשלה אתמול, וכי לפחות מזה מספר ימים – אם לא יותר מכך – התקבלה ההחלטה לסיים את הבדיקה בעניינן.

מדוע, אם כן, הודיע היועמ"ש על סגירת התיקים דווקא לאחר החקירה אמש? מדוע לא עשה זאת קודם? מדוע לא להודיע לציבור ולראש הממשלה על הסרת חשד באופן מיידי, כאשר מתברר כי אין עילה להמשך החקירה? מדוע להותיר עננה כה כבדה מעל ראש ממשלה מכהן בלי הצדקה?

נורת אזהרה או צפירת הרגעה: מה מלמדת ההודעה של מנדלבליט

התנהלות היועמ"ש מעלה חשד כבד לכך שהיועץ מנדלבליט מקבל החלטות גם משיקולים שאינם לגופה של חקירה. נראה לכאורה שהיועמ"ש יודע כי הודעה על סגירת תיקי חקירה כה רבים תגרום למתקפה תקשורתית נגדו – שכללה כבר הפגנות מחוץ לביתו והפעלת לחצים אישיים גסים – ועל כן הוא מתזמן את הודעותיו כך שהתקשורת תהיה מרוצה. בהתאם לכך, כאשר בטלוויזיה מראים את חוקרי יאח"ה נכנסים לבית ראש הממשלה, אפשר להודיע על סגירת חקירות.

נתניהו מגיב לחקירה: שנים ארוכות של רדיפה התבררו כלא כלום

בנוסף, לאורך כל ההודעה ניתן דגש מיוחד לעובדה שלא היועמ"ש קיבל את ההחלטות באופן בלעדי, אלא הוא מאמץ חווֹת דעת של פרקליט המדינה ושל ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל. הדגשת מעורבותם של גורמים אחרים בקבלת ההחלטות נובעת מכך שמנדלבליט מודע היטב לביקורת המוטחת בו בתקשורת על כך שהוא כביכול עושה הנחות לנתניהו בשל "קרבתם האישית", ושהוא "היועץ המשפחתי לממשלה".

אף שהודעת היועמ"ש מאתמול אמורה להיות בשורה טובה לראש הממשלה, עולות ממנה חדשות רעות הרבה יותר. ההודעה חושפת יועץ משפטי הנתון ללחצים עצומים, חושש מפני התקשורת ופועל תחת מעטה כבד של דה־לגיטימציה בסיסי ליושרתו.

בצל החקירה: מנדלבליט מסביר את התנהלותו בפרשות נתניהו

ההודעה גם מתארת דינמיקה של בדיקות סדרתיות, כאשר בדיקה שלא נולד ממנה דבר גוררת בדיקה נוספת שבתורה מולידה עוד "חשדות" ועוד "בדיקות". האם בהינתן מערכת הלחצים שבה פועל היועמ"ש, ניתן בכלל להתייחס ברצינות לרשימה הארוכה והמצטברת של "פרשיות" שברור לכול שאינם אלא לקט של זוטי דברים?

האם במצבו הנוכחי מנדלבליט מסוגל בכלל לזכות את נתניהו, ולעצור את אובססיית החקירות והבדיקות?

השיטה להפלת נתניהו על פי אלדד יניב:

אתר מידה חשף כי בחודש האחרון, התייצב אלדד יניב למפגש עם תושבים במרכז 'נווה שכטר' בתל אביב. בפרסומים לקראת האירוע נאמר כי יניב מגיע "לשוחח על הון שלטון ואחריות חברתית". בפועל, יניב שרטט באוזני עשרות הנוכחים באולם, את התכנית להפלת נתניהו מכס ראשות הממשלה. "ביבי ילך", צפה יניב, והאשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כמי שמגן על ראש הממשלה מפני חקירות פליליות.

מדברי יניב עלה כי התכנית להפלת ראש הממשלה כוללת מגוון רחב של אישים וגופים, ובהם עיתונאים וקציני משטרה העושים לכאורה יד אחת נגד ראש הממשלה. "יש אנשים ישרים במשטרה", אמר יניב לנוכחים, וציין את שמו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת־ניצב כורש ברנור, כאחד האישים ש"בעוד זמן לא ארוך יהפכו את השולחן על מנדלבליט".

Eldad Yaniv head of New Land Party seen at a committee meeting where political parties running for a spot in the upcoming Israeli elections, arrive to Present the party list for the January 2013 elections. December 06, 2012. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ???? ??????? ??????? ?????? ?????? ?????? ?????? ??????? ? ???? ???? ????
אלדד יניב

לדברי יניב, תנ"צ ברנור ואנשיו "כבר עכשיו" לוחצים על היועמ"ש, "אבל בגלל שהם אנשים רציניים וממלכתיים הם עושים את זה בצורה מנומסת. הם כבר ניסו להפוך על מנדלבליט את השולחן, אצלו במשרד, וכשזה לא עזר הם מתדרכים עיתונאים בימים האחרונים שזה מה שהם עומדים לעשות. שמעתם את זה אצל ברוכי קרא בערוץ 10. יגיע הרגע שהם (השוטרים) יבינו שצריך לעשות את זה בידיים שלהם. שאין ברירה, שצריך ללכת לטלוויזיה ולהגיד את זה. וגם לרגע הזה נגיע. ייפתחו חקירות נגד נתניהו. אנחנו נמצאים בבג"ץ ואנחנו נמצאים בכל הזירות האחרות ואנחנו נפרוץ את הקיר הזה. אתם רק צריכים לא להיכנע ולא להתייאש".

על פי תפיסתו של יניב, אחת הדמויות המרכזיות בתכנית להפלת נתניהו היא עיתונאי ערוץ 10, רביב דרוקר. "מזל שיש רביב דרוקר", אמר יניב במפגש בתל אביב. "פעם היו אומרים מה נותנים בחדשות. היום בחמישה לשמונה כולם בלחץ מה דרוקר נותן. כל יום סיפור אחר. כל יום משהו יותר מטורף מהקודם".

התשבחות שמרעיף יניב על דרוקר מגיעות על רקע סדרה של 'חשיפות' בערוץ 10 הנוגעות להתנהלות נתניהו ובני משפחתו. בין היתר מדובר בטענה של שרים בכירים כי בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, עומד מאחורי חוק המואזין; ב"פרשת הצוללות" שבמרכזה נטען כי מקורביו של ראש הממשלה 'גזרו קופון' לכאורה על עסקת רכישת כלי הים מהחברה הגרמנית; ובטובות הנאה שקיבל בנו של נתניהו מהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, בתמורה להטבות מס אפשריות שיינתנו לפאקר בישראל.

Raviv Drucker, political commentator for Israel's Channel 10 television walks in the Knesset, Israel's parliament in Jerusalem on May 25, 2015. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ???? ????? ??????? ??????? ???? 10
רביב דרוקר

יניב לא רק משבח את דרוקר, אלא גם מתגאה בקשריו עם עיתונאי ערוץ 10. ביום חמישי שעבר, לדוגמה, העלה יניב לעמוד הפייסבוק שלו תמונה שלו עם דרוקר, בצירוף הכיתוב: "צוללים לעוד יום של עבודה. בחיי שלביבי יש הרבה סיבות לדאגה". יניב לא ציין באופן מפורש מהי אותה "עבודה" שאליה הוא צולל עם דרוקר, אך ההתייחסות הברורה בפוסט לראש הממשלה ולדאגה הרבה שבה הוא צריך להיות שרוי לטענת יניב, מרמזת על שיתוף פעולה בין איש מפלגת העבודה לעיתונאי ערוץ 10.

על פי יניב, שופטי בית משפט העליון מושפעים גם הם מהדיווחים של דרוקר ושל עיתונאים נוספים. "שופטי בג"ץ גם רואים טלוויזיה ורואים מה מדווחים על מה שקורה", אמר, והוסיף כי "יגיע הרגע שחוקרי המשטרה ייתנו מכה על השולחן ויגיע רגע ששופטי בג"ץ ייתנו צו, אבל עד אז צריך להיאבק ולהילחם. זה יותר קרוב ממה שחושבים". לטענת יניב, הדרך לגרום לחוקרי המשטרה להגיד לבג"ץ ש"היועץ טועה וחייבים לפתוח בחקירה", היא באמצעות "עוד חשיפות, עוד פרסומים ועוד פרשיות. זה יותר קרוב ממה שאתם חושבים".

עם זאת, יניב גם הודה כי נכון לעכשיו אין במערכת הפוליטית "מישהו שיכול להחליף את נתניהו שלא יהיה דומה לו". בסוף הערב הוא נשאל על ידי אחת המשתתפות האם ברצונו להיות ראש ממשלה. יניב לא שלל את האפשרות. "אני חושב שאני יכול לתקן את המדינה בתפקיד משמעותי", אמר יניב, "להיות או לא להיות ראש ממשלה זה לא משהו שפוליטיקאי צריך לחשוב עליו. כל אדם שמקבל זכות עצומה להיות שר בממשלת ישראל יכול לעשות תיקון שישנה את חייך לעשרות שנים. זה מה שאני מנסה לשכנע אנשים שייתנו לי הזדמנות לעשות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גועל נפש אמיתי, כל מילה מיותרת!

כמה שטויות פה אחד יכול לדבר !

מטורלל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture