ההסכם עם טורקיה מרגיז גם את הרש"פ וגם את החמאס

ההסכם בין ישראל לטורקיה הנוגע ישירות לפלסטינים אך הושג בלעדיהם, מצליח לעורר זעם גם ברשות הפלסטינית וגם בחמאס • "טורקיה משתמש בסוגיה הפלסטינית לקידום האינטרסים שלה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נראה כי הפלסטינים לא אוהבים את הסכם הפיוס שנחתם בין ישראל לטורקיה. ההתנגדות להסכם הצליחה לאחד בעמדה אחת את הרשות הפלסטינית ואת החמאס, הנחשבים ליריבים בדרך כלל.

בכירים בחמאס טוענים כי לא היו מעורבים בהחלטה לחתום על "ההסכם הרע לחלוטין" בין טורקיה לישראל, והדגישו כי אנקרה דרשה שהם לא יגיבו. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", דווח היום כי גורמים בחמאס לבנון ואיראן הביעו התנגדות להסכם, וכינו אותו "סטירת לחי מצלצלת לכל המצדדים בתפקיד הטורקי ברצועת עזה".

הגורמים טענו, כי "ארדואן התקפל". העיתון, המקורב לחיזבאללה ולכן המתקפה החריפה שלו על המשטר הטורקי, מתאר את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן "כבאי", וטוען כי במסגרת "מסע הפיוסים שהחל עם ישראל ורוסיה, הושטת היד הבאה שלו תהיה כלפי משטרו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי".

גם חברת הוועד המרכזית של אש"ף חנאן עשראווי תקפה את טורקיה, בטענה שהסכם הפיוס עם ישראל אינו מועיל לפלסטינים אך מוצג כך באופן נצלני על ידי הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן. "טורקיה משתמשת בסוגיה הפלסטינית לחיזוק מעמדה ולקידום האינטרסים שלה. היא מעוניינת בגז הישראלי כדי להיות בין היתר המתווכת לרכישת גז מישראל לאירופה".

עשראווי הוסיפה את שיתוף הפעולה בין צבאות שתי המדינות כחיזוק לטענתה. ״טורקיה היא היבואנית הגדולה ביותר של נשק ישראלי", היא ציינה. "יש עד היום אימונים צבאיים משותפים שלא נפסקו מעולם. הנסיגה של טורקיה מדרישותיה להסיר את המצור מעל עזה בתמורה ל-21 מיליון דולר והאישור שנתנה ישראל לטורקים לבנות מערכת התפלת מים, הם חלק מאסטרטגיה אחת".

חברת הוועד של אש"ף הוסיפה כי ההסכם מחזק את מעמדה של ישראל ומחליש את הרשות הפלסטינית. ״המהלך הטורקי אומר שישראל היא הריבון על עזה ולא פלסטין. על הטורקים לדעת כי ישנה כתובת פלסטינית רשמית חוקית ומדינית האחראית על עזה והיא לא חלק נפרד מהגדה המערבית", היא הדגישה. "אנחנו ממליצים לטורקיה להיות בקשרים עם ההנהגה הפלסטינית באופן ישיר לצורך תיאום על תוכניות בעזה".

גם שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי הבהיר כי טורקיה מחזקת את חמאס כאשר היא עובדת מעל ראשו של אבו מאזן כדי לסייע לרצועת עזה. "כל מהלך טורקי שמופנה לרצועת עזה צריך לעבור דרך הממשלה הפלסטינית", הוא דרש. "אבו מאזן הבהיר למקבילו הטורקי במהלך שיחת הטלפון שקיימו כי כל סיוע הומניטארי שיופנה לרצועת עזה יעבור רק לאחר תיאום עם מדינת פלסטין שהממשלה הפלסטינית מייצגת אותה".

בראיון לשידורי קול פלסטין אמר אל-מאליכי "אנחנו חושבים שההסכם הטורקי ישראלי הוא עניין בין שתי המדינות ולכן לא מעוניינים להתערב בו", אך לצד זאת בירך: "הסיוע הטורקי לרצועת עזה מבורך גם הסיוע ההומניטארי וגם המאמצים המושקעים בהסרת המצור. המוכנות של טורקיה להשקיע בתוכניות בנייה למען תושבי עזה גם כן מבורכת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture