מה גרם לאסד להימנע משימוש בנשק יום הדין?

הרודן הסורי תכנן לעבור לשימוש ב"נשק יום הדין" אבל שיתוף פעולה בינלאומי נדיר עצר אותו ברגע האחרון. כיצד זה קרה? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

התפתחות מדאיגה מכיוון סוריה הסתיימה בכי טוב: צבא סוריה הטעין פצצות בגז העצבים 'סארין' והכינם להטסה. בכירים בצה"ל העבירו את המידע המודיעיני המטריד לפנטגון והנשיא אובמה, רוסיה ומדינות נוספות שיגרו מסרים תקיפים לרודן הערבי.

קרא עוד:

[postim]

הרודן הערבי תכנן בעצם לעבור לשימוש ב"נשק יום הדין", אבל שיתוף פעולה בינלאומי נדיר עצר אותו ברגע האחרון. כיצד זה קרה? ממידע מודיעיני מדאיג שהגיע לידי ישראל בסוף חודש נובמבר עלה כי כוחות צבא סוריה נראו בתמונות לוויין מערבבים כימיקלים, ככל הנראה גז העצבים 'סארין', בשני אתרי אחסון ומכניסים אותם לתוך עשרות פצצות. כך חשף אתמול (שני) העיתון האמריקאי  "ניו יורק טיימס".

על פי הדיווח, מפקדים בכירים בצה"ל העבירו לפנטגון את המידע, שהגיע עד לנשיא ארצות הברית ברק אובמה. באותה שעה הוטענו הפצצות עם הנשק הכימי על גבי משאיות בסמוך לבסיסים של חיל האוויר הסורי.

גז העצבים 'סארין', שבו מחזיקה סוריה, מורכב משני כימיקלים ששילובם קטלני – 'איזופרופנול' ו'מתילפוספוניל דיפלואוריד'. המדינה הערבית ששקועה עמוק בתוך מלחמת אזרחים עקובה מדם מחזיקה כ-500 טונות של שני החומרים באופן נפרד, כדי למנוע דליפה הרסנית של גז עצבים.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח עוד כי בתדרוכים שנערכו בוושינגטון עודכנו ראשי הממשל כי אם נשיא סוריה בשאר אסד יורה בצעד נואש להשתמש בנשק הכימי, הנשק הבלתי קונבנציונלי יכול להיות מוטס תוך פחות משעתיים – פרק זמן מהיר מדי בשביל שארה"ב תוכל להגיב בצורה יעילה.

מאז פרוץ ההתקוממות העממית נגד משטר אסד במרס 2011 והדיווחים על עשרות אלפי הרוגים בסוריה, נעמדו רוסיה וסין לצד הרודן הערבי ומנעו צעדים נוקשים נגד משטרו במועצת הביטחון של האו"ם – למרות הלחצים הגדולים שהפעילו עליהן ארה"ב ומעצמות מערביות נוספות. אלא שהפעם המצב היה שונה לחלוטין.

על פי "ניו יורק טיימס", גורמים בממשל אובמה, תיארו מפגן יוצא דופן של שיתוף פעולה בינלאומי שבו נטלו חלק ארה"ב, רוסיה, סין ומדינות ערביות. הנשיא האמריקני שיגר מצדו מסר חד וברור לנשיא הסורי ואמר בנאום באוניברסיטה בוושינגטון: "אני רוצה להבהיר לבשאר אסד כי העולם מתבונן. שימוש בנשק כימי יהיה לחלוטין בלתי קביל".

אובמה ציין כי אם אסד יעשה תנועה כלשהי לקראת שימוש בנשק כימי, הוא יהיה אחראי ויישא בתוצאות. שעות ספורות לאחר מכן טענו גורמים רשמיים כי האמריקנים נערכים לפעילות צבאית שתאבטח את מאגרי הנשק הבלתי קונבנציונלי בסוריה.

במקביל, מסרים אישיים ברוח דבריו של אובמה נשלחו לנשיא הסורי ולמפקדים בכירים בצבאו באמצעות רוסיה ומדינות נוספות, בהן עיראק, טורקיה וכנראה גם ירדן.

המורדים הסורים

בעוד בישראל עוקבים בדאגה, המורדים בסוריה טענו שאסד הנואש כבר השתמש בנשק המסוכן באזורי דמשק, אידליב, חומס וחמה. במקרה האחרון, לדבריהם, "המשטר ריסס סוג חדש של חומר שגרם לחנק ודלקות עור".

שבוע לאחר הלחץ הבינלאומי הגדול שהופעל על המשטר בדמשק הודיע שר ההגנה האמריקני לאון פאנטה שלעת עתה, הנורא מכול נמצא מאחורינו – רמז לכך שאסד ונאמניו הפנימו את המסרים שהועברו אליהם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture