אם אסק שמים: תעלומת המטוס המלזי • כל הפרטים

עשרות מדינות משתתפות במרתון החיפשים כבר 12 יום ● ההערכה המתגבשת היא שהטייס או אדם אחר חטפו את הטיסה והתרסקו עם כל נוסעיה במיקום לא ידוע ● כל ההשערות מתקבלות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

טיסה MH-370 של חברת מלזיה איירליינס נכנסה לספר ההיסטוריה כאחת הטיסות המפורסמות ביותר, אולם עבור קרובי משפחתם של 239 האנשים שהיו על מטוס הבואינג 777 זוהי טרגדיית חיים שאין לה פותר.

הנתונים

טיסה MH-307 המריאה מנמל התעופה בקואלה לומפור שבמלזיה ב-8 במרץ 2014 בשעה 00:41 כשיעד הטיסה הוא נמה"ת בבייג'ינג שבסין. משך טיסה כזו הוא כשש שעות, אך תוך דקות הבינו הרשויות שמשהו כאן אינו כשורה. מגדל הפיקוח איבד קשר עם המטוס בסביבות השעה 1:22 בעודו טס מעל מפרץ תאילנד, לאחר כשעה ומחצה הוא דווח רשמית כנעדר.

TOPSHOTS-CHINA-MALAYSIA-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT
 בשורה העליונה: הטיסה שלא הגיעה ליעדה.

בשלב זה נמנעו הרשויות הרשמיות מלאשר כל הערכה שהיא אודות התרסקות או חטיפת המטוס.

ההערכות מתנדנדות כל העת בין תאונת התרסקות לחטיפה מכוונת

MALAYSIA-CHINA-VIETNAM-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT

8.3 – מגדל הפיקוח בוייטנאם שאיבד אף הוא את הקשר עם המטוס, דיווח על כך לצבא הוייטנאמי. אדמירל בצי הוייטנאמי, נגו ון פט, העריך כי ייתכן שהמטוס התרסק במים הטריטוריאליים של מלזיה, לפי המהירות בה טס והמיקום האחרון בו נראה. הערכתו זו קיבלה אישוש לאחר שמטוסי צבא וייטנאם גילו שני כתמי שמן בים, במרחק 10-15 ק"מ מהחוף.

40 ספינות ו-22 מטוסים מ-11 מדינות, משתתפים בחיפושים אחר שברי המטוס.

AUSTRALIA-MALAYSIA-CHINA-AVIATION-ACCIDENT

9.3 – עם רדת החשיכה הופסקו החיפושים אחר שברי המטוס. בינתיים גבר החשד לחטיפת המטוס: שניים מן הנוסעים שעפ"י הרישומים היו על המטוס ואף רכשו את כרטיסיהם יחד, נמצאו בבתיהם במדינות שונות וטענו כי דרכוניהם נגנבו לפני תקופה ארוכה. תובנה זו גרמה ל-FBI להאמין כי פעולת טרור היא זו שהובילה להעלמת המטוס. כיוון חקירה זה התחזק משהתגלה שארבעה נוסעים עלו לטיסה באמצעות דרכונים גנובים.

גורמים רשמיים במלזיה מסרו שמפקד חיל האוויר המלכותי המלזי, רודזלי דאוד הודיע כי מניתוח הקלטות של נתוני מכ"מ צבאי עולה, כי המטוס שב על מסלולו לפני שנעלם וככל הנראה ניסה לחזור לנמל התעופה של קואלה לומפור, ממנו המריא. אך הוא תמה מדוע הטייס לא עדכן על כך כפי שהיה אמור לעשות. [המשך עלילות מפקד חיל האוויר ב12.3…]

INDONESIA-MALAYSIA-MALAYSIAAIRLINES-CHINA-TRANSPORT-ACCIDENT

מנהל רשות התעופה האזרחית המלזי, מודיע למשפחות כי לאחר יותר מ-30 שעות של היעלמות עליהן להתכונן לרע מכל.

דיווחים שייסתרו בהמשך על כך שצוותי סיור אוויריים איתרו במרחק של 80 קילומטרים מדרום-מערב לאי טאו צ'ו שבמפרץ תאילנד, חלקים מזנב המטוס שהתרסק, וחלק מאחת הדלתות שלו. כלי תקשורת בווייטנאם מפרסמים תמונה שבה נראים חלקים לבנים צפים במים, אך בשל החשיכה לא ניתן לאמת את הממצאים. נבדקת אפשרות שהמטוס התפרק באוויר.

CHINA-VIETNAM-MALAYSIA-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT

10.3 – מנהל רשות התעופה האזרחית סותר את דיווחי האתמול ומודיע כי "למרבה הצער, עדיין לא מצאנו שום דבר שנראה כמו שבר של המטוס, בוודאי שלא את המטוס עצמו"

11.3 – מתברר כי הכרטיסים לדרכונים הגנובים נקנו בידי מתווך איראני, מודיעה משטרת תאילנד כי להערכתה מדובר במהגרי עבודה איראניים המעוניינים להגר למערב ולא בפעילי טרור.

12.3 – אפיזודה המסמלת יותר מכל את ההתמודדות של מלזיה עם הפרשה שגדולה עליה בכמה מידות: מפקד חיל האוויר של מלזיה, רודזלי דאוד סותר את הדיווח משמו על כך שהמטוס חזר על מסלולו, בו ביום מודיע חיל האוויר כי המטוס אכן חזר לכיוון נמה"ת ממנו המריא.

וייטנאם מפסיקה את חיפושיה לאחר קבלת מידע מבולבל ממלזיה. סין מסיטה לווינים לאזור ההיעלמות בניסיון לקדם את החקירה המלזית התקועה.

SINGAPORE-MALAYSIA-CHINA-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT

13.3 – משרד ההגנה הסיני מפרסם שלוש תמונות לוויין, של מה שעשוי להיות שברים מהמטוס המלזי. עפ"י נקודות הציון של התמונות ההתרסקות אירעה בים סין הדרומי, בין מלזיה לווייאטנם, התמונות הן מיום ראשון 9.3 יממה לאחר ההיעלמות. הסינים מעריכים את גודל החלק הגדול ביותר שאותר: 24 על 22 מטר. ראש רשות התעופה האזרחית בסין, לי ג'יאשיאנג, טוען כי אין קשר בין הממצאים למטוס שנעלם. מטוס של חיל האוויר הווייטנאמי נשלח לאזור, אך לאחר כמה שעות דיווח כי אין זכר לשברי המטוס.

גורמי ביטחון אמריקנים שוללים אפשרות לפיצוץ המטוס באוויר על סמך לווייני הריגול של ארה"ב שאמורים לגלות חתימות חום גבוהות. עם פענוח נתוני מנועי המטוס המשודרים לחברת המנועים סבורים האמריקנים כי המטוס שהה באוויר כארבע שעות לאחר שנוצר עמו קשר בפעם האחרונה

הבית הלבן מודיע כי בעקבות מידע חדש יחלו בחיפושים באזור בו מתחבר האוקיינוס ההודי עם ים אנדמן. וושינגטון שולחת משחתת לאזור כשעל סיפונה מסוקי חיפוש.

14.3 – התחזקות החשדות בנוגע לחטיפת המטוס. מניתוח נתוני הטיסה עולה כי נרשמו שינויי גובה משמעותיים בנתיב הטיסה לאחר שנותק הקשר עם מגדל הפיקוח. עפ"י הדיווחים ב"ניו יורק טיימס" המטוס נסק לגובה של מעל 13 ק"מ, מעבר לגבול המותר לדגם המטוס. נתיב הטיסה מורה שהמטוס הוטס בנתיבו החדש בידי אדם מיומן, נבדקת האפשרות שהטייסים חטפו את המטוס.

15.3 – בהודעה רשמית של ממשלת מלזיה נמסר כי כיוון החקירה המרכזי הוא חטיפה יזומה ולא תאונה. מחקירת האירוע עולה כי אדם עם נסיון רב בתחום היה מעורב בחטיפה, הרדאר ושאר אמצעי התקשורת נותקו לפני הסטת המטוס ממסלולו. המשטרה פשטה על ביתו של הטייס זהארי אחמד שאה.

MALAYSIA-CHINA-VIETNAM-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT ביתו של הטייס המלזי נתון תחת שמירה.

16.3 – "הטלגרף" הבריטי מפרסם את עדותו של מוסלמי בריטי, שהיה פעיל טרור במחנות האימונים של אל-קעידה באפגניסטן. הפעיל העיד כי בזמן שהותו באפגניסטן נתן נעל נפץ לג'יהאדיסטים מלזיים, ובה היו אמורים להשתמש בכדי לפרוץ לתא הטייס, עוד הוסיף כי אחד המלזים היה טייס.

17.3 – החקירה מתמקדת באפשרות לחטיפה על רקע פלילי או חבלני. חוקרים אוסטרליים מצטרפים להערכה האמריקנית כי המטוס טס בגובה נמוך בכדי להתחמק מהמכ"מים במדינות שעל פניהן חלף. לטענת החוקרים, המטוס נצמד לנתיבי תעופה מסחריים במשך למעלה משבע שעות טיסתו. עפ"י ההערכות המטוס חלף לפחות בשתי מדינות שכנות.

ממשלת מלזיה מציגה מפות המראות שני נתיבים אפשריים של הטיסה הנעלמת ואשר החיפושים מתמקדים באזורים אלו. שר התחבורה הישמודין חוסיין, מבקש סיוע מהמדינות המופיעות בנתיבי החיפוש.

מפות המטוס המלזי

18.3 – משפחות הנעדרים בסין פתחו בשביתת רעב במחאה על הבלבול שמשדרת מלזיה בכל הנוגע לשקיפות המידע הקיים.

מתחזקת ההשערה כי מדובר בחטיפת המטוס. חצי שעה לאחר שמערכת הקשר כובתה התקבל שדר מטייס המשנה פאריק עבדול חמיד "הכל בסדר, לילה טוב". נתיב הטיסה שונה ע"י מספר חד-ספרתי של הקשות, מה שמוביל למסקנה שנתיב הטיסה החלופי הוזן למחשב הטיסה מראש. גורם אמריקני רשמי אומר כי לא נמצאו עדויות בסימולטור הטיסה של הטייס המלזי לתכנון נתיב חלופי, אך ישנן הוכחות כי נמחקו קבצים מהסימולטור.

19.3 – שר התחבורה המלזי מעדכן כי החיפושים מתרחבים מן הים גם אל היבשה ומתפרשים על פני 11 מדינות, 25 מדינות משתתפות במאמצי האיתור.

צבא תאילנד הודיע כי מכ"ם במדינה הצליח לזהות מטוס שעשוי להיות המטוס המלזי שנעלם.

20.3 – ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט מודיע כי בחיפושים שעורכים צוותים מהמדינה נמצאו בצילומי לווין במרחק 2,500 ק"מ מחופי אוסטרליה, שני עצמים שייתכן ששייכים למטוס שנעלם לפני שבועיים.

22.3 – חוקרים סיניים מודיעים כי אף הם פענחו צילומי לוויין המשערים את מיקום שרידי המטוס. מלזיה הרשמית נוטה להצמיד את ממצאי החקירה הסינית לאלו האוסטרליים.

23.3 – צוותי החיפוש האוסטרליים חוזרים מהודעתם, ומודים כי הצילומים התבררו כגושי אצות צפים.

CHINA-MALAYSIA-VIETNAM-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT

24.3 – בבוקרו של היום, האוסטרלים יוצאים שנית בהודעה על חלקים שזוהו בתמונות לוויין, ואף צבעיהם זוהו, האחד מהם אפור-ירוק וצורתו עגולה, והאחר כתום ומלבני.

טיסה נעלמה, תמה תעלומה, אך לא נשלמה

כעבור מספר שעות הודיע ראש ממשלת מלזיה, נג'יב ראזק כי על סמך פענוח הממצאים האוסטרליים ועל פי ניתוח מומחים שקבעו כי האותות האחרונים שהתקבלו מהטיסה היו במיקום הרחוק מכל יבשה, הוא מודיע רשמית על התרסקותו של המטוס בדרום האוקיינוס ההודי וכי אפסו הסיכויים למצוא ניצולים.

MALAYSIA-CHINA-MALAYSIAAIRLINES-TRANSPORT-ACCIDENT
ספינות רבות יצאו לאזור בנסיון למצוא את ה'קופסה השחורה'.

צילומי התמונות בכתבה: AFP

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture