אובמה בנאום לאומה: "כל המדינות תומכות בהסכם הגרעין – מלבד ישראל"

הנשיא האמריקני נשא הערב נאום ארוך ומנומק, שכוון לאזני הציבור האמריקני ונועד לשכנע את דעת הקהל והקונגרס לתמוך בהסכם • "הרדיפה אחר השלום לא דרמטית כמו השאיפה למלחמה, אך היא חשובה הרבה יותר", ציטט את הנשיא קנדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא הערב (שעון ישראל) נאום מקיף בן כשעה, בו התייחס לשלל ההיבטים של הסכם הגרעין שנחתם בין איראן לשש המעצמות, במסגרת מאמצי הממשל האמריקני לשכנע את הקונגרס שלא לדחות את העסקה ההיסטורית.

"20 שנה אחרי סוף מלחמת העולם השנייה, הרעיון של מלחמה גרעינית היה אמתי", תיאר אובמה בתחילת דבריו את ההקשר ההיסטורי, בעמדו באותו המקום בו נשא הנשיא קנדי את נאומו כחמישים שנה קודם לכן, בעיצומו של משבר הטילים בקובה. הנשיא הסביר כי העולם באותו הזמן היה מסוכן בהרבה ועמד על סף מלחמת עולם שלישית, אולם קנדי "הציע דבר אחר – הוא דחה את הקשר בין ביטחון למלחמה" ופתר את במשבר ללא שימוש בכוח, מה שהוביל לאחר כשני עשורים וחצי לסיומה של הכולל של המלחמה הקרה ללא ירייה אחת.

בעקיצה מכוונת היטב כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו והשדולה היהודית בוושינגטון – איפא"ק, אמר הנשיא: מתנהל קמפיין בשווי עשרות מיליוני דולרים נגד ההסכם. "אם זה נשמע לכם מוכר, מי שקרא לצאת למלחמה עם עיראק, כעת מתנגד להסכם". אחד מתומכיה הנלהבים של המלחמה בעיראק היה, כזכור, ראש הממשלה נתניהו, אשר באותה העת כיהן כשר בממשלת שרון.

קרא עוד:
[postim]

אובמה תקף את מתנגדי ההסכם וטען כי התנגדותם היא אוטומטית ואינה מתחשבת בעובדות. "לוביסטים הפכו פתאום למומחי גרעין וחולקים על מסקנותיו של מוניז (שר האנרגיה האמריקני – מומחה גרעין בעל שם ואחד מאדריכלי ההסכם. י"פ)". לדבריו, התעמולה הבלתי פוסקת של המתנגדים קוצרת הצלחות למרות ההטעיה שבה.

הנשיא הבהיר עוד כי למרות העובדה שההסכם תקף ל-15 שנים בלבד, אין זה אומר שלאחר מכן יהיה מותר לאיראן לפתח נשק גרעיני, אך הדיפלומטיה הבינלאומית עובדת בהסכמים לזמן קצוב. "אמנות מול ברית המועצות נמשכו חמש שנים". הוא טען כי גם לאחר פקיעת תוקף ההסכם תוכל ארה"ב למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני, ואילו בלעדיו, התרחישים הפסימיים שמציגים המתנגדים ביחס ל-15 שנים קדימה עלולים להתגשם כבר בעוד חצי שנה.

"דחייה של הקונגרס משאירה אותנו עם אופציה אחת – עוד מלחמה במזרח התיכון", משום שאיראן תדהר לעבר הפצצה ותגרום כמעט בוודאות לארה"ב ולישראל לתקוף אותה צבאית, הסביר אובמה. "אם למדנו משהו מהעשור האחרון הוא שמלחמות בכלל, ומלחמות במזרח התיכון בפרט, הן הכול חוץ מפשוטות".

בסיום דבריו סיכם הנשיא כי מאז מלחמת העולם השנייה השתמשה ארה"ב בכוחה העצום כדי לאחד את האומות ולמנוע מלחמות, בדגש על מניעת הפצת נשק גרעיני. הוא הזהיר כי אם הקונגרס ידחה את ההסכם, ארה"ב תאבד את אמינותה כמובילת הדיפלומטיה הבינלאומית. "קנדי הזהיר ממש כאן, שהרדיפה אחר השלום לא דרמטית כמו השאיפה למלחמה, אך היא חשובה הרבה יותר. אמריקנים יקרים, דברו עם חבר הקונגרס שלכם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture