עימות על-אזורי: האם דאעש הוא רק התירוץ של פוטין וארדואן?

הפלת המטוס הרוסי על ידי חיל האוויר הטורקי שלשום, גרמה לקהילה הבינלאומית לעצור את נשימתה ולהתכונן לתרחיש של התדרדרות מהירה, עד כדי מלחמת עולם שלישית • כששני בעלי האגו הגדול בעולם מתגוששים ביניהם • סקירה נרחבת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המערבולת האימתנית של כוחות האיסלאם הרדיקאלי במזרח התיכון נותנת את אותותיה על מדינות העולם המתקדמות, כאשר עיני הכל נשואות למתיחות המתגברת בין רוסיה וטורקיה שנסחפו לזירת ההתגוששות.

הפלת המטוס הרוסי על ידי חיל האוויר של טורקיה היוותה את נקודת השיא, עד כה, במלחמת האימפריות על עתידה של סוריה. האשמותיהם ההדדיות של פוטין וארדואן נמשכות מזה זמן רב כשנשיא רוסיה מאשים את ארדואן בתמיכה בדאעש ובקיום מסחר נפט ענף עם המדינה האיסלאמית, מנגד, הנשיא הטורקי מצביע לעברו של פוטין כמי שבגללו ממשיכים להיטבח בני העם הסורי בשל תמיכתו האיתנה בשליט הרצחני בשאר אל-אסד.

לפני כשלושה חודשים התראיין ארדואן לתקשורת העולמית ואמר כי להבנתו, הנשיא פוטין מוכן לוותר על אסד בהסדר עתידי בסוריה. הצגת העמדה הפשרנית התקבלה בזעם בשלטון הרוסי התומך במשטר הקיים, על פי דיווח ב'מוסקאוו טיימס' קרא פוטין לשגריר הטורקי אומיט ירדים, והזהיר אותו מניתוק הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות אם תימשך התמיכה של ארדואן בלוחמי דאעש על אדמת סוריה.

מקורות בכירים מסרו לכתב העיתון כי במהלך השיחה נאמרו דברים קשים ובוטים. בעוד השגריר ירדים דוחה את האשמותיו של פוטין ואומר כי רוסיה אחראית לדם הרב שנשפך בסוריה, צוטט פוטין כמי שאמר: "תגיד לנשיא הדיקטטור שלך שהוא יכול ללכת לעזאזל עם טרוריסטי דאעש שלו, ואני אהפוך את סוריה ל'סטלינגרד גדולה', היות וארדואן ובני בריתו הסעודים מרושעים כמו אדולף היטלר".

"הוא התחיל"

מטוס הסוחוי-24 הרוסי עסק שלשום בפעילות נגד המתנגדים למשטר אסד ובכללם לוחמי דאעש, כאשר לטענת הטורקים, חלף כלי הטיס בשטחה האווירי של טורקיה. בחיל האוויר הטורקי טוענים כי כוחותיהם לא זיהו את השתייכותו הצבאית של המטוס וכי במשך עשר דקות פנו אל הטייסים הרוסיים בדרישה לשנות את נתיב הטיסה דרומה, משלא נענו- הגנו על גבולות מדינתם ושיגרו שני מטוסי F-16 ליירט את המטוס הזר. נשיא רוסיה פוטין שלל את ההודעה הטורקית והכחיש את הידיעה כי מטוס רוסי חלף בשמי טורקיה, הוא כינה את ההתנהגות הטורקית כ"תקיעת סכין בגבה של רוסיה" והודיע כי "למעשה התוקפני היו השלכות חמורות". ביום שאחרי, מציג כל צד את גרסאותיו לגבי האירוע החריג, ושני הנשיאים דורשים התנצלות זה מזה.

קרא עוד:
[postim]

תקרית מקבילה נרשמה לפני קרוב לארבע שנים כאשר מטוס טורקי הופל על אדמת סוריה בידי סוללת נ"מ רוסית. ארדואן דרש מנאט"ו לפעול כנגד פעולת המלחמה של רוסיה אך המהלך נעצר באמתלה של היעדר ראיות. השבוע הגיעה שעת הנקמה, והנשיא הטורקי שש על ההזדמנות להשיב מנה אחת אפיים ולהחזיר את כבודו האבוד. ארדואן כנראה, חכך ידיו בהנאה, שעה שבתקשורת הטורקית שיחזרו אמש את אמירותיו הישנות בגנות תגובתה האלימה של רוסיה לחדירה לטריטוריה האווירית של צבאה: "אז מה אם עברנו לרגע מעל הצבא הרוסי?" שאל אז ארדואן ביבבה אילמת, את התשובה הוא ענה שלשום.

העימותים בין הצדדים ממשיכים וביומיים האחרונים הרחיבו הרוסים את תקיפותיהם בשטח סוריה על שיירות ובסיסים. ברוסיה טוענים כי ההתקפות בוצעו נגד "מחבלי דאעש", בטורקיה אומרים כי ההתקפות פגעו ב"שיירות סיוע הומניטרי", וגורמים צבאיים ברחבי העולם מציעים אפשרות שלישית ומעריכים כי הרוסים תקפו שיירות נשק שסופקו בידי הטורקים לכוחות הנלחמים נגד אסד.

במישור הגלוי הצהירה רוסיה כי היא משעה את יחסיה הצבאיים עם טורקיה בדגש על הפסקת התיאום בזירה הסורית. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ביטל את ביקורו המתוכנן באנקרה וקרא לכל אזרחי מדינתו לבטל כל ביקור תיירותי בטורקיה.

מלחמה כלכלית או צבאית?

משעות הבוקר מתרבים הדיווחים על הקשחת נהלים ברוסיה בכל הנוגע ליחסים עם טורקיה, גם ברמה האזרחית הנמוכה ביותר. משרד הכלכלה הרוסי הכביד את ההליכים הביורוקרטיים ליבואנים מטורקיה, שר החקלאות הרוסי אף הודיע בהיתממות כי בשל "הימצאות מזיקים בתוצרת החקלאית" הוא מחמיר את הבדיקות ביבולים החקלאיים מתוצרת טורקיה, ומשרד החוץ חתם את הערב בהודעה רשמית לכל אזרחי רוסיה השוהים במדינה המוסלמית, לשוב למדינת האם "בשל ריבוי איומי טרור בטורקיה".

טורקיה עדיין לא נקטה צעדים דומים אך ההערכות הן כי אם יחמירו הצעדים מצידו של פוטין, ישקול ארדואן להחליף את אספקת הגז הרוסי המספק כ-60% מהביקוש המקומי. היקף המסחר בין המדינות, התקרב בשנה הקודמת ל-30 מיליארד דולרים כשהיקף ההכנסות הטורקיות בענף התיירות לבדו עוברות את סף ה-4 מיליארד דולרים.

מדינות העולם צופות בדאגה בהתעצמות הקטטה והאיבה בין המדינות ומנהיגיהן מקווים כי רוסיה תימנע מתקיפה נרחבת בטורקיה, צעד שעשוי לגרור את כל מדינות נאט"ו לעמדת קרב מול המעצמה הרוסית. לעת עתה תומכת ברית נאט"ו בגירסה הטורקית לאירועים אך דורשת להרגיע את המצב ולא להסלימו לכיוון מלחמתי.

מומחים מדינאיים ברחבי העולם מזהירים כי התנהלות הצדדים במשבר הנוכחי עלולה להפתיע שלא לטובה. מדובר בשני מנהיגים בעלי אגו עצום המחזיקים בכח רב. נשיא האימפריה הרוסית ולדימיר פוטין, מחזיק במושכות השלטון מאז 1999 במשבצות ראשות הממשלה והנשיאות, כשהסמכויות המרכזיות עוברות עמו מתפקיד לתפקיד, והמלחמה האחרונה מול אוקראינה בסוגיית חצי האי קרים מוכיחה שהדב הרוסי יודע לבעוט. מן העבר האחר, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, המכהן אף הוא במשרות ניהול כראש ממשלה וכנשיא מאז 2003, כשהוא סוחף אליו עוד ועוד סמכויות שלטוניות למרות המחאות העממיות במדינתו, מצד מתנגדיו המכנים אותו 'סולטן' ומגנים את נסיונותיו להשבת האימפריה העות'מאנית לימי זוהרה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture