פחדן: מנהיג דאעש עזב את לוחמיו ומסתתר במדבר

המודיעין האמריקאי והעיראקי סבורים על פי המידע הנמצא בידיהם כי מנהיגה האכזרי של ארגון הטרור הרצחני, אבו בכר אל-בגדאדי, הותיר את הפיקוד על המבצע למפקדי השדה, ועתה נמלט מכפר לכפר כשהוא מתמקד בהישרדותו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

גורמי מודיעין אמריקניים ועיראקיים סבורים כי מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אבו בכר אל-בגדאדי, הותיר את הפיקוד על הקרב במוסול למפקדי השדה ועתה הוא מתחבא במדבר ומתמקד בהישרדותו.

לדבריהם, המחסור בתקשורת בין הנהגת הארגון ואובדן השטחים במעוז הארגון בצפון עיראק מצביעים על כך שהוא נטש את העיר. הגורמים הוסיפו כי אל-בגדאדי, שלא נראה מאז נכבשה מוסול ביוני 2014, הוא מטרה חמקמקה, שבקושי משתמש באמצעי תקשורת שאחריהם ניתן לעקוב ונע ממקום למקום, לעתים באותה היממה.

מהמאמצים לאיתורו הם סבורים כי הוא לרוב מסתתר בין תושבים האוהדים את ארגוני בכפרים נידחים במדבר, ולא בקרב הלוחמים הנלחמים בכוחות העיראקיים המתקדמים לעמדותיהם באזורים העירוניים. בנוסף לכך, הגורמים הצביעו על ירידה חדה במספר הפרסומים של דאעש ברשתות החברתיות כהוכחה לכך שאל-בגדאדי ואנשיו הפכו למבודדים.

מאז תחילת נובמבר, שבועיים לאחר המבצע הנרחב לשחרור מוסול, לא פורסמה הודעת שמע בשמו של מנהיג דאעש. אז, הוא קרא לתומכיו להילחם ב"כופרים" ו"לשפוך את דמם שיזרמו כמו נהרות". אל-בגדאדי. הדיווח הרשמי האחרון לגבי גורלו של אל-בגדאדי היה ב-13 בחודש שעבר, אז תקף חיל האוויר של עיראק מבנה במערב המדינה, סמוך לגבור סוריה, שבו ככל הנראה נפגש מנהיג דאעש עם בכירים אחרים בארגון.

הממשל האמריקני הקים כוח משימה מיוחד לחיסולו של אל-בגדאדי, הכולל יחידות מיוחדות, את סוכנות הביון המרכזית וסוכנויות מודיעין אחרות, כמו גם לווייני ריגול. עם זאת, נראה שמנהיג דאעש למד את הלק מחיסולו של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן ב-2001 והוא מסתמך על כמה שליחים, ולא על אחד. הוא אף מחליף את כלי הרכב שבהם הוא משתמש, בעקבות החיסול של בכיר אל-קאעדה בתימן אנוואר אל-אוולקי באותה שנה.

בימים אלו, כוחות הביטחון העיראקיים מתקדמים במערב מוסול, שעדיין נותרה בידי דאעש. אתמול הם השלימו את השתלטותם על מבנה הממשל המרכזי, על הבנק המרכזי ועל המוזיאון, שאותו הם הרסו לפני כשלוש שנים. היום השתלטו יחידות צבא, בגיבוי מיליציות שיעיות, על הכביש המוביל ממוסול אל תל עפר והעמיקו את הבידוד של העיר.

הקרב על מוסול, שהחל ב-17 באוקטובר, נכנס כעת לשלב מורכב יותר, משום שהוא יתנהל באזור צפוף בעיר העתיקה, שבו מסתתרים, לפי הערכות, אלפי לוחמי דאעש בין האזרחים שנותרו בעיר. בעיר העתיקה נמצא גם המסגד הגדול, שבו הכריז אל-בגדאדי על הקמת החליפות האסלאמית.

מוסול היא העיר הגדולה ביותר בעיראק שעליה השתלטו אנשי דאעש וכיבושה ב-2014 נחשב אז לניצחון הצבאי הגדול ביותר של הארגון הקיצוני. אם יאבד אותה, הוא יפסיד את אחיזתו המשמעותית ביותר בעיראק. אם וכאשר יסתיים הקרב במוסול, דאעש צפוי לבצר את עמדותיו בא-רקה שבסוריה, הנחשבת לבירתו הלא-רשמית.

דאע"ש הורה לאנשיו להתחפש לחרדים ולבצע פיגועים במהלך הפורים

דאעש מאבד מיוקרתו בעולם ועבר לתקוף את ישראל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture