נחל דולב מציג חורש במיטבו. צילום: יעקב שקולניק' - רשות הטבע והגנים

מסלול ליום שישי: נקודת המפגש המרהיבה של הרי ירושלים והשפלה • הטיול היומי

ההמלצה היומית של 'חדשות JDN' • מדרונות מכוסים חורש, ערוץ נחל מקסים במקום שבו נפגשים השפלה וההר ולקינוח - מעיין קטנטן ונסתר, כל אלה מחכים לכם בטיול המתאים למשפחות מיטיבות לכת בשמורת טבע נחל דולב - הלב של הרי ירושלים

כתבות נוספות בנושא:

שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
צילום רחפן: הזרימה והנוף המדהים בנחל זוויתן עליון • צפו
ספינות המשא עוגנות מול חופי עכו • תיעוד
הרוחות העזות טלטלו את הרכבל באתר החרמון • צפו

יעקב שקולניק, יעל לרנר – רשות הטבע והגנים

נחל דולב הוא אחד משלושה נחלים הנמצאים בתחומי שמורת נחל דולב לצד נחל המערה ונחל אוזן. הנחלים יורדים מהרי ירושלים ממזרח למערב ומתנקזים אל נחל זנוח המתחבר לנחל שורק, שזורם עד לים התיכון. השמורה ממוקמת בדיוק בנקודת המפגש המרהיבה של הרי ירושלים והשפלה, ובתחומה נמצאות גם מערת הנטיפים ומערת התאומים.

מסלול הטיול בנחל דולב הוא מסלול טיול שבו תמצאו את כל הדרוש לטיול מוצלח: מסלול מאתגר למיטיבי לכת, צעידה בערוץ נחל יפהפה, תצפיות מרהיבות לעבר הרי ירושלים והשפלה ואפילו ׳אתגר המעיין׳ – חיפוש אחר מעיין קטנטן שקשה מאוד למצוא, אך הדרך אליו היא אחת היפות! ואגב, את שמו של נחל דולב קשה להסביר מפני שעצי הדולב שגדלו בו בעבר כבר אינם, אבל הוא בהחלט יפצה אתכם בחורש ים תיכוני צפוף ובפריחה מרהיבה וצבעונית בעונה!

אורך המסלול: כ-7 ק"מ
משך המסלול: 3­-4 שעות
למיטיבי לכת

תיאור המסלול

נקודת מוצא: חניון הרב גרשון וחנה הדס

החניון על שם הרב גרשון הדס ורעייתו חנה הוא חניון קק"ל, המצויד במתקני שעשועים. בצד החניון נמצא בית אבן מימי המנדט, ששימש את היערנים באזור. בתים מסוג זה זכו לתואר "בית היערן".

מהחניון ומבית היערן יורדים בדרך עפר מסומנת ירוק. הדרך מתעקלת שמאלה מיד ויוצאת מתחומי היער הנטוע אל חורש טבעי. כחצי קילומטר מנקודת המוצא פוגשים דרך מסומנת אדום וצועדים בה. הדרך יורדת לנחל דולב וחושפת את נופיה של בית שמש שנבנית ומתפתחת.

הדרך האדומה מצטלבת עם שביל מסומן שחור, החוצה אותה מימין לשמאל. מטפסים מעט בשביל השחור, עוברים תחת קו מתח גבוה ויורדים בעיקולי השביל אל עמק רחב ובו כרם גפנים גדול. העמק הוא חלק מערוצו העילי של נחל דולב. השביל השחור מגיע עד לגדר הכרם ומיד פונה במורד נחל דולב.

נצעד בערוץ, בעקבות השביל המסומן שחור, מפעם לפעם נבחין בערוץ בשרידי ריצוף אבן או שרידים של טרסה בנויה. זה מה שנותר משביל קדום שעבר בנחל. ייתכן שזהו נתיב שהסתעף מהדרך הראשית, שירדה מירושלים לעמק האלה, וירד היישר לבית שמש.

נחל דולב משמר את נופי הרי ירושלים ומתהדר בחורש ירוק וסבוך של אלון מצוי, אלות מסטיק, עצי לבנה וקטלב ושיחי לוטם רבים. ממשיכים לצעוד בערוץ בשביל המסומן שחור בדרך לעין דולב. המעיין הקטנטן נחבא מאחורי שיח של אלת המסטיק ובשנים האחרונות גם כמעט אינו נובע. כדי להגיע אליו צריך לרדת כמה מדרגות לפיר מלבני מדופן אבן. גם אם לא תמצאו את המקום, כדאי לזכור שהעילה לטיול שלנו היא הנופים והחורש ולא המעיין.

מהמעיין ערוץ הנחל הולך ונעשה צר לאורך כחצי קילומטר. החורש הסבוך מצל על השביל. אחר כך הערוץ מתחיל להיפתח ולעבור במעין ׳שער׳ טבעי. הנחל פורץ לו דרך בין כתפיים איתנות העשויות שכבות סלעי גיר הצונחות מערבה בתלילות ונושקות לגבעות השפלה הרכות. כתפי הנחל מכוסות בשיחי סירה קוצנית ומעוטרות בנוף דליל של עצים.

השביל השחור עובר ליד טרסה גדולה, שבה נטועים עצי זית. ליד עץ חרוב בודד פוגשים דרך מסומנת אדום, הפונה צפונה (ימינה). ממשיכים במורד הדרך (ללא סימון) עוד כ-800 מ' לכביש 3855 ואל נקודת הסיום של הטיול.

איך להגיע

לנקודת מוצא: נוסעים בכביש שער הגיא-בית גוברין (כביש 38) לבית שמש. פונים מזרחה בכביש 3855 וממשיכים היישר לפנים. במרחק כ-1.8 ק"מ מהצומת, לפני מושב מחסיה, פונים שמאלה בכביש העולה למערת הנטיפים (כביש 3866). נוסעים כ-5.5 ק"מ ופונים ימינה בדרך עפר מסומנת ירוק. לאחר כ-150 מ' מגיעים לחניון קק"ל על שם הרב גרשון וחנה הדס.

לנקודת סיום: נוסעים כמו לנקודת המוצא, אך ליד מושב מחסיה ממשיכים דרומה בכביש 3855 עוד 1.2 ק"מ עד למפגש עם שדרות הרב הרצוג. חונים בשטח הפתוח שממזרח לכביש.

הערות

אין להיכנס למערת התאומים מ-1 בנובמבר עד 31 במרץ כדי לא לפגוע בתרדמת החורף של העטלפים.

המידע הנמסר כאן הוא באדיבות רשות הטבע והגנים ובגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים, ניתן ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בכל יום עד השעה 16:00 בטלפון 3639*.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture