ביקורת מוזיקה: ביז ווי לאנג קען מען דאווענען מנחה?

הקליפ המרהיב של ר' מענדל ראטה ללהיטו "מנחה" הפך לשיחת היום בקרב חובבי המוזיקה החסידית. מה חשב על כך עורך המוזיקה של JDN? • וגם: אם חיפשתם את מילות השיר בתרגום לעברית, כנסו לכתבה • הגיע הזמן לשיר עם תוכן איכותי מלווה בקליפ מרהיב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נפתח מהסוף: הקליפ של המשפיע ר' מענדל ראטה החוזר לעיירה של פעם עם להיטו "מנחה", הוא הקליפ המרהיב ביותר שנראה בשנים האחרונות במוזיקה החסידית. הגיע הזמן להעניק חוויה וויזואלית איכותית וכשירה לציבור החרדים לדבר ה'. יישר כוח ר' מענדל על ההשקעה.

אתמול פורסם הקליפ שצולם באוקראינה בהפקה שטרם נראתה כמוה במוזיקה החסידית. לא פחות מחמישים שחקנים, צוותי צילום, סוס ועגלה, דימיון מושלם לעיירה היהודית של פעם שקמה לתחייה מסיפורי הצדיקים, ומעל הכל: התוכן האיכותי והמילים המקוריות של השיר.

דווקא כאשר סגנונות מוזיקאליים שלא שיערום אבותינו זוכים לכינוי "מוזיקה חסידית", כאשר אנשים שמעולם לא ישבו ללמוד ספר חסידות הופכים להיות "ענקי הזמר החסידי" והם מבצעים שירים בעלי תוכן – תוכן? בעצם, לא בטוח שיש תוכן בשירים שלהם, הגיע הזמן להפקה גדולה שתחזיר את הגלגל אחורנית.

כאשר סיכמתי את השנה המוזיקאלית החולפת בפרוייקט סיכום שנת תשע"ו שעלה כאן באתר, בחרתי להתמקד דווקא בפריחת המקהלות החסידיות, שביצועיהם לשירים ישנים הפכו לנצפים יותר מאשר השירים החדשים שהוציאו גם גדולי הזמרים. הסברתי זאת במילים הבאות:

אחד ההסברים נעוץ בכך שאלו המובילים את הקו החדשני במוזיקה המתקראית חסידית, חצו את הקו הדק והוציאו קליפים ושירים בסגנונות שכל שומר נפשו ירחק מהם. לעומת זה, הצמיחה המשמעותית במקהלות החסידיות, באיכות הביצועים שלהם ובקליפים היפים שהוציאו לאור במהלך השנה, החזיר את הקהל הביתה. למוזיקה החסידית המקורית.

//www.jdn.co.il/breakingnews/753654

ר' מענדל ראטה עשה מהפכה גם בתחום זה. מהנתונים שנבדקו אתמול עולה, כי מדובר בשיר שזכה לצפיות הרבות ביותר בפרק זמן קצר יחסית, ועוד מדובר באדם פחות מפורסם מכל השמות הגדולים שהוציאו שירים חדשים בשנה החולפת. מטבע הדברים, שיר שהופך לשיחת היום בפינות הקפה בבית הכנסת אחרי תפילת שחרית, זוכה גם לתשבחות אך גם לביקורות.

רגע לפני שנבדוק האם ראוי לפרסם קליפ כזה, בואו נצפה בו שוב:

השיר מעביר לנו אמרה של מרן אור שבעת הימים, הבעל שם טוב הקדוש זצוק"ל אשר אמר כי האנחה של אותו יהודי פשוט אשר באמצע עבודת יומו בשוק העירוני נושא עיניו לשמיים ורואה כיצד השמש עומדת לשקוע, נאנח מעומק ליבו ונזכר "אוי. עדיין לא התפללתי מנחה" – אותה אנחה, כך לימד אותנו הבעש"ט, עושה רעש גדול בשמיים ובוקעת את כל הרקיעים.

"ביז ווי לאנג קען מען דאווענען מנחה?" שואל ושר ר' מענדל ראטה. "עד מתי אפשר להתפלל מנחה?". "מיין יידעלע געדענק, די צייט איז שוין זייער הענג, די בורא שטייט און ווארט, די טויער איז נאכנישט פארשפארט, ניין מיין קינד, קום דאוענען מנחה". ובתרגום חופשי: יהודי תזכור, השעה כבר לוחצת, הבורא עומד וממתין, השערים עדיין לא נעולים – בוא תתפלל מנחה".

הרעיון של הקליפ מובן: חזרה לעיירה היהודית, בהפקה נפלאה המתארת באופן מדויק את ההוויה בשוק, כולל התמקחות קשוחה של הסוחר מול החייט, בדיקת התפוחים וטיב האגסים, חוטב העצים, גלגל העגלה הנשברת והשודדים המוכרים מכל כך הרבה סיפורי חסידים ששמענו בילדות, יוצאים לפתע מהספרונים של "מחניים" ומרצדים לנו מול המסך.

וזה התשובה לכל המגיבים והשואלים מדוע היה צורך לשלב כל מיני אלמנטים צדדיים כמו הזאב והשודד בקליפ. רוצים לתאר בצורה יפה את החיים של פעם? הנה זה לפניכם באותנטיות. בדור שקורא רק קומיקס וכל דבר צריך המחשה – יש צורך "לגזול את החנית מיד המצרי" ולהציב אלטרנטיבה חסידית כשירה.

//www.jdn.co.il/video/781952

//www.jdn.co.il/video/677659

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
37 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אילו מילים יקרות!
מי כעמך ישראל!

אם כל הכבוד על ההשקעה, אני חושב שתרגום לעברית היה נותן תחושה למי שאינו דובר אידיש להרגיש שהזמר רוצה לדבר גם אליו, חבל.

"די צייט איז שוין זייער הענג"?
'ענג', לא 'הענג'…
'ענג' זה 'לוחץ'; 'הענג' זה 'תתלה'…

אני הוא זה שהעלה את הטיעון נגד האלמנטים המפחידים בקליפ.
צר לי שלמה זינגר על דבריך.
'ביקורת מוזיקה' לא אמורה להיות 'שחור לבן'. היא לא אמורה לשפוט את היצירה אם היא חיובית או שלילית. המבקר מביע את מכלול תחושותיו לגבי היצירה. וזה מה שעשיתי: אמרתי שהיצירה מיוחדת במינה, פורצת דרך, אלא שיש בה נקודה מסויימת שצרמה לי. דוגמה: טעמתי תבשיל מיוחד במינו, התפעלתי מאוד ממנו, למרות זאת אמרתי כי אני הייתי מתבל אותו בפחות מלח, או בטיפה יותר פלפל.
התגובה שלך שסוקרת את כל מעלותיו של השיר לא שייכת. אני גם מסכים שיש לו המון מעלות. אני יכול לפרט: הרעיון של השיר יפהפה, מדבר ללב, קליט, חרוז בצורה מעולה. הקליפ ברמה מאוד גבוהה ומושקעת, בסטנדרט שאין במחוזותינו. ערוך מוקפד ואותנטי – יצירת אומנות במלוא מובן המילה.
כל זה לא עונה על מה שטענתי, וגם סוף דבריך לא ענו עליו.
יש גבול של טעם טוב.
כשם שבהכנת 'תבשיל שוקולד' צריך להיזהר לא להגזים בשוקולד, ובהכנת 'עוף בדבש' יש להיזהר לא להגזים ולשים מדי הרבה דבש, כך לא צריך להגזים באותנטיות של השיר.
אם היינו רוצים להעביר בשיר את כל האותנטיות, היינו יכולים גם לשים בו סצינה של יהודי מושלך לבור על ידי הפריץ, סצינה של חופה בחצר השול העיירתי, וטיש של שבת בלילה אצל הצדיק. זו לא הייתה מטרת השיר.
מטרתו הייתה להעביר את ההווי שסביב ההתקבצות למנחה מתוך העיסוק ב'מארק', השוק העירוני. הצילום של המסחר, הרוכלות, וכל מה שסביב -קשור. צילום של דברים אחרים – לא קשור. הוא מאבד את המיקוד של הרעיון, מסיט את הפוקוס, ואם יש בו מעט אלימות – אז הוא קצת צורם. זה הכל.
אבל שוב – כל זה במאמר מוסגר, אם מבקשים לתת ביקורת -זו הביקורת שלי. אם מבקשים לתת ציון -אין שאלה, וודאי שהציון הוא 100%.
ר' מנדל הוא יוצר מעולה, חדשן ומקורי. אני בטוח כי ביקורות טובות, רק ישביחו את עבודתו ויפיקו ממנו את המיטב. בהצלחה, ר' מנדל!

לא ברור מה המסר המובע בזאב ובשודדים ומה זה קשור לחסידות, עיירה, חיים של פעם ומה יפה בזה??

כל הכבוד לר' מענדל,
מאוד אהבתי, הגם שאני לא אוהב התליה מעל האש.
אני מאוד אוהב הראיון שהפכתה צבע של הפאות שלך מחום לשחור, זה מרגיש ממש כמו לפני 200 שנה

אין כאלה דברים לראות ולהתרגש

אכן, גם אני נהניתי מהקליפ אך מאד מאד צרם לי לראות את הקטע של השודדים והזאב, לדעתי זה לא הועיל ומקווה שלא ההיפך, וע"ז אמרו 'קבל את הדברים ממי שאמרן' זה חלק מביקורת בונה ומותר ללמוד לפעמים הבאות

הקליף מכוער ביותר,ממש לא יהודי, והוא בא להדמות לסרטים דומים שמקורם אינם כשר, השחקנים הלא יהודיים שממחישים יהודים ממש זועק לעיניים.
1. ניכר כי הריקודים נערכים על ידי שחקנים מקצועניים, כאלה ריקושים במקצועיות לא קיימים במחוזתנו וחבל על המסר הזה.
2. הכניסות והנפילות, וכל המחוזות המפחידים הלקוחים מהקלנוע ממש לא מוסיפים לקליף חסידי.
כל הפעלולים האלו רק ממחישים סרט דוקמנטרי ושום דבר ממה שמילות השיר אמורים לשדר.
3. האם עכשיו יתחיל תחרות של קליפים דקומנטרים ועלולי אש כדי לשווק כל זמר מתחיל???
4. מספיק חללו וטביזו את בתי הכנסת תפילין והסידור, וספרי תורה די הגיע הזמן לעשות קליף, ללא שימוש עם עזרי קודש, וללא פעלולים ודוקומנטרים.
5. לצערנו כל הקליפים נערכים ע"י התסריטאים והבמאים שלמדו או רכשו את המקצוע ממקורות חילוניים, שם החוקים הם אחרים, כגון שכל חצי שנייה צריך להחליף מסך, כל קטע משיר צריך להיות מצולם לפחות ב3 או 4 רקעים שונים, מה שכמובן נכון לצורכי טלוזייה שלהם צריך להחליף מסך ורקע כל שברירי שנייה כדי שלא יעזוב את המסך מחוסר ריגוש אבל אנו החרדים יכולים גם לראות קליף שצולם במקום אחד או שתים בכיוון הנכון, ומפוקוס מעניין.

ואני דוקא חושב שכל הקטע של השודד ועוד יותר התליה מיותר לגמרי ואף מזיק לחינוך הילדים, יש דברים אחרים להמחיש הווי עיירה אבל לא כך. זה מדי מפחיד..

אין מה לדבר הקליפ מאוד יפה ומרהיב השקעה שלא נראתה כמוה מעולם
אבל מי אמר שכל שיר לחן או דיסק צריך להגיע עם קליפ אולי זה בכלל מיותר

לאחרונה בדור המשוגע שאנו חיים כל הזמרים החדשים מתחרים מי נראה יותר משונה

יפה מחד, אך גועל נפש מתליית יהודי ושריפתו. בשביל מה צריך א"ז?! זה משחית את הנפש לא פחות מהמוזיקה של היום.

מצטרף ליהודי בכל מילה, ורוצה להוסיף שאף פעם לא שמענו כשספרו לנו מהשודדים בימים ההם, איך שהשודדים הרגו וכדומה, וודאי לא בכאלה מיתות משונות של שריפת הבן אדם חי (שזה מזכיר את דאעש), ועל כן זה באמת באמת לא מוסיף ורק גורע, אבל חוץ מזה מאוד התפאלתי מהיצירה המופלאה ושל האותונתיות הרבה שיש בקליף, תודה רבה

תגובה: מצטער, אני לא הייתי נותן ציון של מאה אחוז.
אי אפשר לתת הכשר לאלימות, גם אם היא מלווה במילים עוצמתיות ומופלאות כל כך.
צר לי, אבל לדעתי לא ראוי להביא מראות אלימים כאלו במחוזותינו. אני מקווה שילדים לא צופים בקליפ מסעיר ומדובר זה, כי אחרי המילים והתמונות, מה שנשאר יותר מכל, ומה שנחרט בלב הצופים, הוא- האלימות. השוד. התלייה, האש.
וחבל. מאד חבל.
עד שמפיקים קליפ איכותי כל כך- חייבים להכניס בו גם אלמנטים שליליים וזרים שלא מתאימים?!
אתמהה

אתה צודק מאה אחוז ומזמן הגיע הזמן להעמיד את הגדרת חסידישע מוזיק במקומה הראוי לה אע"פ שאיני יודע אם אי פעם ינגנו את השיר הזה באיזשהו טיש וזו לבד ראיה על השיר

ביקורת אמיתית ללא פגם
זמר, בינוני ומטה אפילו גרוע
מוזיקה, חסידית פשוטה ללא חידושים
קוסמטיקה, יפה אפילו {מידי יפה }
שחקנים נחמדים ותו לא לא ממש מקורי
הפקה, נו נו אם יעשו עוד כמה אולי יעלו לבד על הטעויות הקריטיות למקצוענים ולחדי עיין
ולגבי הביקורת של השודדים לא מסכים
אהבתי

בעולם משוגע כמו בימינו, כשההערצה העיוורת לשוני ולמוזרות – היא בשיא (וסימנך טראמפ וכו'), אין ספק שאהובינו ר' מנדל הוא חידוש נפלא. את האמת אומר שגם אני מטבעי מתחבר לאקשן.
אבל אל תבוא ותספר לי סיפורים שאתה הוא זה שמחזיר את הגלגל לחסידות האוטנטית!
יתכן שיש בזה מן הטוב והיקר, אולי יהיו כאלה שישארו יהודים ולא ילכו לקולנוע בזכותך, אולי?
בעיירה המקורית היו אנשים נורמטיביים לחלוטין. יהודים שהרימו את העיניים לשמיים בדביקות אמיתי באמצע העבודה, שהזילו דמעה, השמיעו אנחה.
ר' מנדל חזק ואמץ בעבודתך – אם כי אני לא עושה בדיוק כמוך…
ואליך מתבונן יקר, בחן נא את מקומך איה הוא, אם אתה רוצה חסידות "אוטנטית", הרי שעליך לחפש ולבקש את השם ית', וללמוד ספרי צדיקים הרבה, ולפרש שיחתך בינך לבין קונך עד אין שיעור, ואז תצליח.

חבל מאד שהקטע של השודדים והאש הרס לי את כל החויה בצפיה!

הכן טוב ויפה כולל גם היח"צ רק דבר אחד לא להפוך אותו ח"ו למשפיע וודאי שלא "חסידי אותנתי"

שוב אני ה'יהודי' שהגבתי מקודם.
ראשית, ברצוני להחמיא ולהודות לאתר, על שהוא מעלה את מלוא הדעות, ומאפשר 'חופש ביטוי', שכל אחד יוכל להביע את דעתו.
דבר שני:
בפעם הראשונה שהועלה הקליפ, התלונן גולש על שהקליפ באידיש, ולכן אין הוא מבין דבר מהיצירה. ברשות המערכת, אני מתרגם כאן את השיר לטובתו ולטבת אחרים שכמותו:
הבעל שם טוב הקדוש אמר פעם,
"אנחה של יהודי, באמצע השוק: 'כבר מאוחר (הגיע הזמן) למנחה',
האנחה הזו, בוקעת את כל הרקיעים".

עד מתי ניתן להתפלל מנחה,
עד מתי ניתן להתפלל מנחה,
עד מתי ניתן להתפלל מנחה,
אוי מנחה.

יהודי שלי זכור,
הזמן מאוד קצר,
הבורא עומד ומחכה,
השער עדיין לא ננעל,
לא בני,
בוא להתפלל מנחה.

עד מתי ניתן להתפלל מנחה…

על מי אנחנו עובדים? הרי גם ללא 2 הקטעים "המפחידים" יהודי הדואג למען חינוך ילדיו לא יראה להם שום קליפ! גם לא כאלו שיש בהם מסר חיובי כלשהי, יש דרכים יותר טובות ויותר מועילות להעביר מסרים חיוביים לילדים , אסיים שבאופן כללי צריך גם אחד כמו ר' מענדל בעולם, יש לו גם שירים מלאים תוכן אמיתי.

אם נדון על הקלפי כקליפ, יפה מאוד.
אבל חבל, חבל על ר' מענדל שנכנס למהלך שכזה. מוריד ממנו מאוד מאוד.
לא כל דבר מתאים לכל אחד וד"ל…

לדעתי אחרי 'רגע של התבוננות' אין מתאים הקטעים האלה של השודדים וכדו', וככה"נ גם המשפיע בעצמו אחרי 'רגע של התבוננות' גם היה מוריד את הקטעים האלה ועדיין לא מאוחר

אולי באמת יודיע מישהו לציבור הרחב מה תחום פועלו של 'ר' מענדל' הזה?
היכן הוא מתגורר, מה הוא עושה ביום יום והיכן ובאיזה אופן הוא מחזק את מי?
אם נדע מה טיבו של האיש ובקרב מי הוא פועל נוכל אולי להבין את הרקע של הקליפ ונוכל לשפוט אותו בצורה אובייקטיבית.
אני לא רוצה להאמין שכל תחום פעילותו של ראטה הוא רק באתרי אינטרנט. אם כן הוא לצערי מופרך לגמרי בקרב ההיימישע יידן. אדרבה יקום אי מי ממכיריו ויספר לנו על אודותיו. למה סתם לדבר?

אפשר ומותר להביע ביקורת, אבל לצערי חלק מהתגובות אינן ענייניות והן מדיפות ריח קשה של קנאה ושנאה וצרות עין. חבל מאוד מאוד.
אישית נהניתי מאוד מהקליפ.
מענדל האב הצלחה און טוה אויף נאך אסאך גוטע און בעסערע זאכן

צודקים שהקטע של האלימות מיותר לחלוטין.
את 2 הקליפים הקודמים שלו ילדי רואים הרבה, יש שם המון חן יהודי, טוהר וכיסופים לבורא עולם.

את הקליפ הזה לא הראיתי להם וגם לא הראה להם, אלימות לעולם אינה מביאה תועלת, גם אם מספרים עליה בספרי מחניים, אינה דומה שמיעה לראייה-לטוב ולמוטב.

ר׳ מענדל, מקווה מאד שביצירות הבאות שלך לא יהיו אלמנטים שכאלה, שילדיי יוכלו להנות מתכנים יהודים איכותיים וטהורים.

עלה והצלח, אוהבים אותך!

גם אני מצטרף לכל החושבים אז ספאסט נישט (זה לא מתאים)
החלק של השודדים!
אבל חוץ מזה אני חושב שזה ממש מושלם !
ברמות גבוהות מאוד
בפרט א רעביש קינד שיודע לשחק אותו טוב !!!

בושה וחרפה לציבור החסידי 'שמשפיע' עושה קליפים ומציג עד היום עוד סבלנו ושתקנו זה היה בחסד, די! צריך לגמור עם זה לא משפיע ולא כלום שחקן בקליפים וזהו זה
איבדנו את הטעם הטוב בחסידות.
כל ההסברים היפים שכך מחזיקים את החלשים היא טפלה ומטופשת לאיפה אתם רוצים לדרדר את הציבור החסידי.

אווווווווי כמה תגובות ???
לדעתי צודק מי שכתב שצריך לדעת מה עומד מאחורי הקליפ
לא סתם משקיעים מאות אלפי שקלים בקליפים בשביל שכמה אנשים יגיבו בלה בלה..
לכן גם אם לציבור זה נראה מוזר החיה והאש והשחקנים הגויים מסתבר שיש דברים בגו

ר' מנדל מה קרה לך? אולי שמישהו יסביר מזה????????????
למי מיועד הסירטון הזה?

הקליפ מיועד לכל אחד
ואני חושב שכל אחד שרוצה לצפות בזה לא חייב לראות את השלילי בזה הוא סך הכל רצה לעשות טוב לחברה (אני חושב שכל מי שרואה דברים שלילים רואה כל הזמן רק שלילי
תסכלו רק על דברים חיובים)

כל התגובות השליליות צועק מזה קנאה כפשוטה ולא יותר מזה………
לפני ששופטים בן אדם ודורשים ממנו שיפור בבקשה קודם תשפר את עצמך…. קודם אתה תהיה מושלם ורק אח"כ תנסה לחנך אחרים… וגם אז לא…….
הקליפ מושקע ויפה…. וגם השיר עוצר נשימה…. עם המון מסר….
למטבע יש 2 צדדים תלוי באיזה צד אתה בוחר להסתכל…
אז נא להסתכל על הצד החיובי זה בריא לכולם ולכל החייבים וגם תרגישו פתאום איך שהחיים שלכם משתנים……….
בהצלחה רבה!!!!

ותודה רבה לך ר' מנדל על שהצלחת לרגש אותנו………. המון הצלחה בהמשך דרכך…..!!!!!!

קליפ מדהים אבל איך מזמינים אירועים

דבר ראשון רציתי לומר שגם מי שאין לו ראייה מקצועית יכול לומר שהקליפ מושלם ביותר, כל השאר או לא ראו טוב או מקנאים. זה שקוף שהוגש חומר משובח ואיכותי. אישית ברצוני לומר שהקליפ ריגש אותי עד דמעות!! לא רואים כאלו קליפים איכותיים עם הדמייה כל כך מוצלחת!!!
בקשר ל"עוסק בתחום" החביב שהעיר הערותיו ממש לא לעניין ברצוני לומר שאני בשונה ממנו עוסק באמת בתחומים אלו, מדבריו נדף ריח של שנאה וקנאה וזה חבל שפרסמו זאת. השחקנים כמובן חייבים להיות מקצוענים וטוב שכך, וממש לא בהכרח גויים אלא יכולים בהחלט להיות יהודים. בקשר לצורת ההסרטה והבימאים- הם אינם ודגש על ה'אינם' חייבים ללמוד זאת ממקורות חילוניים ואני ועוד רבים הם ההוכחה לכך, ואם יודע אתה כיצד נראים קליפים חילוניים וקולנועיים כדאי שתסתום פיך מהערות מיותרות ומתחסדות על "קליפ שאינו מתאים לחינוך החרדי והחסידי", חנך עצמך קודם שלא לצפות באותם קליפים! אגב קליפ זה לא צולם מכל כך הרבה רקעים כפי שניסית להגדיר אלא העריכה מבטאת זאת.
הקליפ יפהפה ומרגש מבוצע בטוב טעם. ועל ההערות של ה"קטעים המפחידים", באמת ילדי [ומבוגרי] ישראל לא הורגלו עד היום בדרמה כזו, ואכן יש צד כלשהו לביקורת, הייתם צריכים לעשות זאת יותר בעדינות שיתאים לרוחנו.

….very nice clip….but the fire also really scared me

אם הבנתי נכון את המסר של הקטע הכביכול מפחיד, הרעיון הוא שהאנחה של היהודי בשוק הצילה את היהודי ביער מהשודדים, כך נראה לי שזה הרעיון של הקליפ לכל אורכו, היא גם עזרה לחייט שיהיה לו קונה ועוד כמה אלמנטים שם

ר' מענדל, אשריך, מאד התחזקתי, ואני מביע תמיכה מלאה, לא לשכוח שגם אלימות בכתב זה אלימות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture