לשם מה צריך 'ועשו לי מקדש', כשהמטרה היא 'ושכנתי בתוכם'?

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" • לשם מה צריך את בית המקדש? והלא עיקר המטרה הוא שיתקיים 'ושכנתי בתוכם' - בתוך כל אחד ואחד? • ראש ישיבת דרך ה', הרב ברוך צבי גרינבוים, על פרשת השבוע

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

בפרשתנו אנו מוצאים את המצווה של הקמת בית מקדש, שנאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח). הבה נתבונן, לשם מה נדרש לנו באופן העקרוני בית מקדש?.

גם המטרה המבוארת בפשוטו של מקרא כדי שישרה הקב"ה את שכינתו בתוכנו, אינה מבוארת בצורה מספקת. לשם מה נדרש לכך בית, וכי המטרה של 'השראת השכינה' חייבת לעבור דרך בית ומקום מסוים, והלא עיקר המטרה הוא שיתקיים בנו "ושכנתי בתוכם", ואם נזכה לכך יכול הקב"ה להשרות שכינתו ישירות עלינו ואל תוך ליבנו ללא צורך במעבר דרך בית.

גם המטרה המבוארת בהמשך הפרשה במטרת עשיית הארון "ונועדתי לך שם ודיברתי איתך מעל הכפורת", אינה מבררת לנו מדוע נדרש לכך מקום מסוים. וכי לא יוכל הקב"ה להשמיע את דבריו באופן ישיר אל משה רבנו כדי שישמיע לנו, ומדוע שדבר ה' ישמע אל משה דווקא 'שם' מבין שני הכרובים שמעל ארון התורה?.

מעמד הר סיני – מעמד שלא הסתיים

כדי לבאר את עניינו היסודי של "הבית הגדול והקדוש שנקרא שמו עליו", הבה ניכנס אל בית מדרשו של הרמב"ן ונאזין לסוד הנפלא שמתגלה לנו שם: "והנה עיקר החפץ במשכן הוא מקום מנוחת השכינה שהוא הארון… וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר… והיה במשכן תמיד עם ישראל הכבוד שנראה להם בהר סיני. ובבא משה היה אליו הדבור אשר נדבר לו בהר סיני. וכמו שאמר במתן תורה (דברים ד, לו) "מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה", כך במשכן כתיב (במדבר ז פט) "וישמע את הקול מדבר אליו מעל הכפרת מבין שני הכרובים וידבר אליו"… והמסתכל יפה בכתובים הנאמרים במתן תורה ומבין מה שכתבנו בהם, יבין סוד המשכן ובית המקדש…". ע"כ תמצית דברי הרמב"ן.

שומעים אנו כאן סוד נפלא ומרגש. מעמד הר סיני לא נגמר לגמרי, אלא המשיך ו'נכנס' אל תוך ואל מקום לוחות הברית, המייצגות את ספר התורה, וגילוי כבוד ה' ודבר ה' ממשיך להתגלות משם.

קודש הקדשים שבתוך בית המקדש הינו בעצם הר סיני, ודבר ה' והשראת השכינה הקיימת בו תמיד זהו המשכו של מעמד הר סיני.

הכהן הגדול, האיש המקודש ביותר המייצג את עם ישראל, הינו מקבילו של משה רבנו, שרק הם, לאחר הכנה ראויה, יכולים להיכנס רק בזמנים הראויים אל תוך הקודש, לשמוע את דבר ה', להוציא את התורה אלינו ולהשמיע את דברו.

בית – שימור המעמד

אנו מבינים מעתה מדוע נדרש לכך מקום מסוים ובית מיוחד. רק בית המקדש, הבנוי בצורה מדויקת בהוראת ה' לנביאיו, רק הוא יכול להיות מקום שעליו יתגלה האלוקים ובתוכו ימשיך מעמד הר סיני להתקיים ולאפשר לעם ישראל לחוות קרבת אלוקים ברמה הגבוהה ביותר.

אמת הדבר שיכולה שכינה לשרות על עבדי ה' בכל מקום שהם, ו"קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת", אך אם באנו להמשיך ו'לשמר' את מעמד הר סיני ושפע ההארות שזכינו להן מכח המעמד ההוא, לשם כך נדרש בית, שיוכל להכיל תמיד את אלוקי השמים שחפץ שתהיה דירתו בתוכנו, קרוצי החומר דרי הארץ. מציאות תמידית זו של מעמד הר סיני, מאפשרת לכל מי שרוצה להתקדש ולשמוע את דבר ה', לבוא ולהקריב קרבנות, להתפלל, לשוב בתשובה, לשמוח ולהיראות לפני ה' בכל זמן שיחפוץ ויזכה.

החיבור לקב"ה חייב לעבור דרך 'ספר התורה' 

עלינו לשים לב, שאין דבר ה' וגילויו המושלם מתגלה לנו בכל הבית, אלא דווקא מתוך ומעל ארון הברית, ויש בכך מסר תמידי מהקב"ה שהתגלותו ואפשרות החיבור אליו חייבים לעבור דרך 'ספר התורה' הנמצא בתוך קודש הקדשים – "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".

זהו לימוד עבורנו, שהאמונה המושלמת בה' והחיבור אליו יכולים להיות אך ורק כשאנו קשובים ומוכנים לקלוט את דבר ה' המתגלה מתוך ספר התורה.

שלושה בתי דינים של רבותינו הסנהדרין היו בזמן בית המקדש. בהר הבית, בעזרה, ובצידו של קודש הקדשים. מפני שרק שם יכלו חכמי התורה לשמוע ברוח קודשם את דברי האלוקים הנשמעים תדיר מתוך קודש הקדשים.

זוכים אנו, בני הישיבה הקדושה, לשכון בצל שריד הקודש שמשם יצאה תורה, וליהנות מקרבת האלוקים המורגשת אצל כל אשר נשאו ליבו לקרב אל הקודש. הבה ננצל זאת ונחדד את אוזננו וליבנו להיות מהזוכים לשוב ולהתכנס למרגלות הר סיני ולשמוע את קול אלוקים חיים מדבר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture