"החוק מלמד את הציבור הישראלי לשקר"

העיתונאי בנימין רבינוביץ' יצא לשוחח עם הרה"ג רבי יוסף שלוש שליט"א יוזם כנס הרבנים והרב האזורי דרום השרון, על הסכנה הטמונה ב'חוק צוהר', או, כפי שמגדיר זאת הרב שלוש, 'חוק השקר'

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בתחילת השבוע התכנסו מאות מרבני ישראל, כדי למחות ולהביע קול זעקה נגד הכוונה לחוקק את מה שמכונה "חוק צוהר". אני מפנה את השאלות לכב' הרב שנמנה עם יוזמי הכינוס וכמי שעומד בראש ארגון הרבנים הארצי בהתיישבות; מדוע רבני ישראל רואים בחומרה כה רבה את פתיחת רישום הנישואין שיהפוך לארצי במקום מה שנהוג כיום?

הרב שלוש: החוק לפתיחת אזורי רישום הנישואין המכונה חוק צוהר הוא חוק מסוכן ביותר ממספר סיבות: א. כל רב במקומו ובפרט במקומות קטנים מכיר את הציבור שלו, ומכיר את הבעיות, ובכנס הרבנים הארצי שהגיעו לשם רוב רבני ישראל, שהתקיים ביום ראשון האחרון בבני ברק,סיפרו הגר"ש קוק שליט"א רבה של רחובות, הגר"י פרץ שליט"א רבה של רעננה והגר"י שיינין שליט"א רבה של אשדוד, על מקרים חמורים שהם מכירים בעירם שהם מנעו מהם להינשא, והנישאים הלכו למקומות אחרים כי שם לא מכירים אותם. בנוסף, נוצר קשר ברישום הנישואין בין הרב לבני קהילתו, ובזה יש הפסד לאידישקייט.

ב. החוק הזה נועד ללמד את הציבור הישראלי לשקר. אני קורה לחוק הזה לא חוק צוהר אלא חוק השקר, מפני שאדם שיש לו בעיה ילך למקום אחר. וכי אדם שלא מוצא חן בעיניו בית המשפט במקומו, בוחר לו שופט או את הפקיד שנמצא בעיר אחרת, מפני שפה הוא יודע שהוא מכיר את הבעייתיות שלו? דבר חמור כזה יכול להיעשות רק בענייני דת.

ג. החמור מכל זה שהחוק הזה יביא בדיוק את התוצאה ההפוכה – של פתיחת ספרי יוחסין. הניזוקים הגדולים מכך יהיה הציבור החילוני, ואז נחצה פה לשני עמים רח"ל. אם לא די בכך, הרי שגם בחו"ל לא יקבלו תעודות נישואין מהארץ.

ד. עד כה הכנסת לא התערבה בנושאים ששייכים לעולם הרבנות, ועתה עם התערבות הראשונה בתחום הנישואין, הדבר יגלוש לעוד הרבה ענייני דת, ולדוגמא: פתיחת אזורי הכשרות, כך שת"א תיתן כשרות ברעננה ובכפר סבא ובכל הארץ, והוד השרון תיתן בירושלים ובת"א ובפתח תקוה וכו'. מדוע להפוך את הדת למסחר?

למשל: באים כמה רבנויות לבית עסק, או לחילופין בית עסק הולך לכמה רבנויות, ומי שמיקל יותר בירקות עלים ללא חשש תולעים, בישולי עכו"ם, תרומות ומעשרות, ערלה, בשעות השגחה ופיקוח, ממנו יבקשו תעודת כשרות, וזה יביא לכך, שכל המרבה בהיתרים יבואו אליו, ורמת הכשרות תרד באופן קיצוני.

ה. הכל יודעים שאם יש בעיות חיתון, או בירורי יהדות וכו', הבעייתיים כבר ידעו להיכן ללכת. מספיק מקום אחד כזה או שניים ולשם יגיעו כל הבעיות.

ו. החוק יגרום למועצות הדתיות נזק כספי גדול עד כדי קריסה. גם כך ממילא מצבם הכספי קשה, ואם החוק ימומש, הרי שכספי האגרות ילכו למקום אחר. ישנם עוד שיקולים כבדי משקל לכך שיש להתנגד בכל התוקף לחוק הזה.

מה ומי עומד מאחורי היוזמה והחקיקה לפתיחת רישום הנישואין בכנסת?

הרב שלוש: מחוקקי החוק הם ח"כ שנלר, ועתה הצטרפה לחוק דומה, ומסוכן יותר, חה"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, במטרה ליצור מצב של הרע במיעוטו… שני הצעות החוק מסוכנים וחמורים ביותר. העומדים מאחורי הצעות החוק הם הגוף שנקרא "רבני צוהר". בתחילה הם ניסו להסתיר זאת, אך הדברים היו ידועים מראש והיום ידועים לכולם.

מדוע דווקא "רבני צוהר" הם אלו שעומדים מאחורי יוזמת החקיקה?

הרב שלוש: חלק גדול ממה שנקרא "רבני צוהר" לא מאושר לעריכת חופה וקידושין. לפנים בישראל ערכו את החופות רק המרא דאתרא וראשי הישיבות, ולצערינו הרב, היום הפכו עורכי החופות לזמרים, ולזילות איומה, וזה בגלל רצונם של צוהר לתת הכרה גם למי שלא עומד בקריטריונים הכי פשוטים ומובנים.

היה נדמה שהמאבק מאחוריכם, ולפתע שוב הרבנים נאלצים לקום ולזעוק. מה קרה עכשיו?

הרב שלוש: אכן היה נדמה שסכנת הצעת החוק מאחרינו, אבל לפתע קרה דיל מפורסם, נורא ואיום, של מכירת עקרונות ויסודות היהדות תמורת חוק אחר. היות שכל העולם יודע על הדיל, ואמרו אותו בריש גלי הרבה אנשים ברי סמכא, אין צורך לפרטו, לרוב חומרתו.

האם עדיין עומדת הסכנה בעינה של הפרטת מערך הכשרות בארץ ומה הם המניעים מאחורי יוזמה זו?

הרב שלוש: לפני כשנה וחצי עמד לעבור בוועדת שרים חוק הכשרות, שמשמעותו לקיחת כמעט כל הסמכות מידי הרב "המרא דאתרא" ולהקים גוף של 13 אנשים שינהלוהו, שמתוכם 6 חילוניים. זעקנו על הדבר, ובס"ד כמה שעות לפני הדיון בוועדת שרים זה נעצר, והקמנו ועדה רצינית לכשרות שניהל אותה ידידנו עו"ד מרדכי איזנברג הי"ו, והחוק נעצר. והנה עתה שמענו שבתוכנית העבודה של משרד הדתות לשנת 2012 שנפגשו בכירים ממשרד הדתות עוד מספר פגישות במטרה לקדם את הצעת חוק הכשרות, בגיבוי מלמעלה. זה דבר חמור, ונקווה שיחזרו בהם. אנו בס"ד נמשיך לעמוד על המשמר יחד עם כל רבני ארץ הקודש, כדי לסכל יוזמות מסוכנות וחמורות מעין אלו.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרבנים בישובים כפופים לרבנות הראשית, הקובעת את הנחיות הרישום לנישואים.
יש רבנים שלא מקבלים את הוראות הרבנות הראשית.
במקום לסלקם הרבנות מחרישה ונותנת לרבנים אחרים לרשום לנישואין במקום הרבנים שמסרבים.
מה שהחוק עושה הוא לתת אישור חוקי למצב הקיים.

כינוסים לא יועילו כל זמן שמי שמסובב את הרב עובדיה יוסף מעדיך את הרב עמאר כרב ראשי בהמשך תמורת חוק צובר.
זו האמת לצערנו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture