הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק צהר

הערב אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק לפתיחת אזורי רישום נישואים • הח"כים חרדיים תקפו את הבית היהודי שתמך בחוק על אף התנגדות של רבניהם • עימות סוער

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') את הצעת החוק לפתיחת אזורי רישום הנישואין שהועלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. החוק מכונה "חוק צהר".

קרא עוד:

[postim]

החוק אושר ברוב של 54 ח"כים, מול 17 ח"כים שהתנגדו להצעת החוק שעל פיה יפתחו אזורי הרישום לנישואים בכל רחבי הארץ, ללא תלות באזור מגורי בני הזוג.

הנציגים החרדים בכנסת הביעו הסתייגות מהצעת החוק, והטיחו ביקורת חריפה נגד חברי הכנסת של הבית היהודי בעקבות תמיכתם בחוק.

חבר הכנסת הרב משה גפני תקף ואמר כי מדובר בחוק שיקשה את הפיקוח על רישומי הנישואים "לא נוכל יותר להאמין לרבנות. יאמרו שזה בלוף", והוסיף, "זו תהיה בכייה לדורות. נצטרך לנהל ספרי יוחסין.

"אתם דתיים?", תקף את נציגי הבית היהודי, "אתם מוחקים את נושא רישום הנישואים. זה בושה שמפלגה שמציגה את עצמה כדתית מסייעת לחוק שפוגע ברבנים".

גפני הזהיר את הבית היהודי כי החרדים עלולים לתמוך בפינוי התנחלויות. "אתם אז תגידו שזו "ארץ ישראל"? ואז?! אתם דורסים כל מה שיקר לליבנו. אתם פוגעים בתורת ישראל!".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ הרב אורי מקלב, גולל באוזני חברי הכנסת את גלגולה של הצעת החוק שהחלה עוד במהלך הכנסת הקודמת. "החוק אושר לקריאה ראשונה בוועדת הפנים, איך הוא התגלגל כעת לוועדת החוקה", תהה ח"כ הרב מקלב. "הורתו של החוק בדין והולדתו היום בחטא. תפרו כאן עסקה רדודה אשר מחדדת את המציאות שהמדובר בפוליטיקה ישנה".

לדברי אורי מקלב, "איפה כבוד הרבנים שלכם? רבני תקומה שלחו לכם מכתבים ברורים על התנגדותם לחוק, אבל אצלכם כאילו לא קרה כלום. אתם לוקחים חוק שמכרסם בהלכה היהודית ומציגים אותו כחוק טכני? הרי זו פגיעה של ממש בבירור היהדות. זה נזק לדורות. מדוע החוק מקבל דגל של 'פריצת דרך'? איזו הקלה ביורוקרטית יש כאן? זה חוק שבא במטרה לפגוע בבירור יהדות והלכה ומעמד הנישואין כדת משה וישראל".

ח"כ הרב אורי מקלב פנה ישירות אל חברי הכנסת של 'הבית היהודי' והתפלא על רצונם לפגוע בציבור שהם דואגים ליהדותו בישראל. "מי ייפגע מהחוק? הרי אלו שמקפידים על נישואין כדת משה וישראל ימשיכו לנהוג כך גם בעתיד וינהיגו ספרי יוחסין", אמר, "אבל הציבור שאתם דואגים לו, שסומך על הרבנות שישיא אותם כדת משה וישראל, הוא זה שייפגע מכך. 'הרוצה לשקר ירחיק עדותו'. ימצאו ב'עין כמונים' אדם שבירור היהדות שלו אינו ראוי וירשמו אותו ככשר. אתם הראשונים שהייתם צריכים להיות נגד זה. הרי אנחנו ננפיק תעודות יוחסין ובסופו של דבר מי שאתם רוצים לסייע לו הרי ייפגע מכך".

בהמשך דבריו הציג ח"כ הרב אורי מקלב את הסתייגויות להצעת החוק. "גם בתוך האי סדר צריך להיות סדר", אמר, "בהצעת החוק המקורית הסכימו שיהיה מינימום של מקומות שבהם ניתן יהיה לרשום נישואין, אבל כעת רוצים להתיר רישום בכל מקום, אם או בלי קשר ליכולות של המקום. רוצים שגם ב'עין כמונים' יוכלו לרשום 500 זוגות בשנה. ביקשנו שגם אם יפתחו את אזורי הרישום תפורסם הבקשה בין רשמי הנישואין על מנת לאפשר לרשמי הנישואין ביישובים בהם מתגוררים הנרשמים לבדוק את הבקשה, אבל גם לזה לא הסכמתם. אדם שרוצה להרחיב מרפסת צריך לפרסם בעיתונים, אז ברישום נישואין שלא יפרסמו את הבקשה? אנו דורשים גם כי רושם נישואין שירשום נישואין שלא כדין תהיה לו עבירה פלילית.

"בהצעת החוק לפתיחת אזורי רישום הנישואין אין שום ייעול בהלכה. זהו חוק שמשדר פריקת עול. מי שהציע את החוק הזה אין פניו לייעל את השירות אלא להרוס את היהדות", סיכם ח"כ הרב אורי מקלב.

בתום ההצבעה קיבלה הכנסת שניים מהסתייגויותיהם של הח"כים גפני, מקלב ואשר ונקבע כי על אף פתיחת אזורי רישום הנישואין, רשמי הנישואין יחויבו לפרסם את בקשות רישום הנישואין על מנת שלשכות רישום הנישואין במקום מגורי הנרשמים יוכלו לברר את יהדותם של הנרשמים. גם ההסתייגות שדרשה אישום פלילי לרשם נישואין שיפעל שלא על פי ההנחיות התקבלה, ורשם נישואין שישיא זוגות שלא כדין יועמד לדין ודינו שנתיים מאסר.

בעבר התבטא מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בפני משלחת רבני ערים שהגיעו לדון עמו בהשלכות החוק, כי מדובר בחוק שמד, וכי יורה לשרי ש”ס להתנגד בכל תוקף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture