הלכות ייחוד בביקור רופא • מאמרו של הרב יעקב וינר

במקרים רבים אנו נתקלים בשאלת "איסור ייחוד", זה יכול לקרוא לנערה הנוסעת באוטובוס ריק עם נהג האוטובוס, ובמקרים רבים זה קורא גם במרפאות כאשר הרופאים נעולים את דלת החדר. כיצד עלינו לנהוג במקרים אלו?

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

במוקד השו"ת שע"י 'יד שרה' התקבלה השאלה הבאה:

אני בחורה רווקה כבת 20 המתגוררת בירושלים. לפני מספר ימים ביקרתי במרפאה פרטית אצל רופא מומחה, ושמתי לב שהרופא נועל את הדלת בשעת הביקור, כך שאנשים אחרים אינם יכולים להיכנס לחדרו באותו זמן.

שאלתי היא: האם היה עלי לבקש שהדלת תישאר פתוחה, בכדי להימנע מאיסור יחוד, או שיכולתי להישאר כך לבדי בחדר הרופא?

תשובה: כל אחד ואחת מאתנו צריכים להיות ערניים לשאלות של איסור ייחוד. זה יכול לקרוא בצורה פתאומית (כמקרה השאלה), ולעיתים הדבר צפוי אך לא ניתנת לו תשומת לב ראויה, כשהוראות המרפאה הם שלא ניתן להיכנס בלי רשות מפורשת מהרופא או הרופאה.

יש בעניין זה תשובה מרתקת בספר "אגרות משה" לגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (יורה דעה ח"ב סימן פב), אם יש איסור לאישה לנסוע במונית בלילה כשהיא תהיה לבדה עם הנהג. בתחילה הוא מביא את דברי הגמרא במסכת קידושין (דף פא, א) שכאשר יש פתח הפתוח לרשות הרבים אין איסור ייחוד, ומונית הנוסעת ברחובות שמצויים בהם אנשים אין לאסור. אך כתב, שמכל מקום טוב יותר שתיסע עם בעלה או אחד מקרוביה ולא תשהה לבדה עם הנהג.

במסקנתו כותב ה"אגרות משה", שאם אין באפשרותה לנסוע עם מי מקרוביה, אין לאסור, שהרי נהג המונית עסוק במלאכתו ואין לחוש שיעשה מעשה שאינו ראוי. ועוד, שאם יעשה עמה מעשה שאינו מוסרי עלול הדבר להתפרסם (ולעיתים תהיה עליו בעקבות כך תלונה במשטרה וכדו'), ועל כן הוא נזהר שלא לחרוג מהנורמה. ומאחר שאיסור ייחוד של ממש אין במקרה זה, שהרי דלתות וחלונות המונית פונים אל הרחוב, והנסיעה מתבצעת ברחובות הומי אדם, יש להתיר נסיעה שכזו בשעת הדחק.

נשוב לנידון שאלתנו: רציתי להציע פתרון יצירתי למי שנקלע במצב מעין זה. אם יש אפשרות לבצע שיחת וידאו עם אחד מבני המשפחה, או אפילו שיחה טלפונית בזמן הייחוד, אפשר להחשיב זאת כמצב בו אנשים אחרים נמצאים באותו חדר, שהרי המשוחח יודע כל מה שקורה באותו זמן, וניתן לדמות מצב כזה לדברי הגמרא שאם הפתח פתוח לרשות הרבים אין איסור.

יש להציע בפני פוסקי הדור פתרון זה ולקבל הסכמתם, לפני שנוכל ליישם את זה הלכה למעשה.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סליחה מכבוד תורתו הרבה מלל, ללא תשובה עניינית.

קצת הלכות יחוד:
שאלה:- יחוד ברכב – CAR – מותר לי להיות לבד עם אשה ברכב?
ברצוני לדעת בבקשה האם נסיעה באוטו עם אישה נקרא יחוד? מה הדין במידה ובני זוג צריכים להיפגש? האם ראוי לבוא לפגישה לבד או לקחת את בת הזוג ברכב? האם זה משנה אם מדובר ביום או בלילה? האם ייחוד במכונית זה איסור או שמא יש מי שמתיר זאת? האם מותר לנסוע בכביש מהיר שחלק ממנו מבודד? חשוב לי לקבל תשובות לשאלות האלה, זה מטריד אותי.

תשובה: אין מן הראוי שבחור ירא שמים יהיה לבד עם אשה / נערה / ילדה ברכב, לא משנה אם מדובר ביום או בלילה ולא משנה אם מדובר באשה \ נערה שהוא מכיר או לא , אדם ירא שמים יזהר בזה מאוד, כידוע שיש בזה הרבה מכשולות ר"ל, ואכה"ל.

אם מדובר בפגישת היכרות, יש להקפיד על הכללים הבאים:
א. שהנהג יישאר במקומו והמשודכת תשב במושב האחורי.
ב. שתהיה הפגישה באור יום ולא בלילה (בלילה זו לא צניעות לשבת לבד ברכב, זה חמור ביותר)
ג. עליכם להיות במקום שבו אתם נראים היטב לעוברים ושבים (בפרהסיא ולא בסתר!!!!!!)
ד. להשאיר את האור דולק ברכב ולא להיות ברכב בלילה או בחושך.

בדיעבד אם בחור יוצא עם נערה למטרת היכרות , ראוי שכל אחד יבוא לפגישה באופן עצמי, זו הצורה הצנועה ביותר להיפגש. ונערה צנועה, יראת שמים, השומרת על כבודה וצניעותה לעולם ועד לא תעלה לרכב של בחור צעיר לבדה, בטח ובטח שלא בלילה, מעבר לדרכי צניעות אי אפשר לדעת באיזה בחור מדובר ולמרות שמעיקר הדין יהיה מי שיתיר זאת, נערה יראת שמים ובחור ירא שמים לא יעשו כן משום צניעות.

אולם, בדיעבד שבדיעבד היות ובדור שלנו יש אנשים (חלשים בקדושה) הנוהגים להגיע למצבים של יחוד ברכב, ראוי שהאשה תשב במושב האחורי, והנסיעה תתבצע לאור יום בפרהסיא (בגלוי) במקום שבו אנשים מצויים (כגון עיר, או כביש מואר שבו רואים את הנעשה ברכב). אם הנסיעה ח"ו מתבצעת בלילה ראוי להחמיר במיוחד עם נוסעים בכביש מהיר בשעות מאוחרות שאין אפשרות לראות את הנעשה ברכב ויש חשש (בפרט בנסיעות ארוכות) שבחלק מהזמן ייחשב הדבר ליחוד כשאין מי שרואה אותם, כגון: בנסיעה באיזורים מבודדים וחשוכים.

לסיכום: אדם ירא שמים לא ייכנס עם אשה לרכב לבד!!!!! גם לא באור יום וגם לא בפרהסיא, שאין זה מדרכי צניעות לנסוע עם אשה לבד ברכב. (אלא אם מדובר בבת משפחה או קרובת משפחה שמכבדת את ההלכה ויושבת במושב האחורי ולא במושב הקדמי, למרות שיש מי שיתיר לה לשבת במושב הקדמי אם היא לבושה בצניעות ולא מבוסמת וכו' אבל אדם/בחור וכו' ירא שמים יזהר בזה מאוד וישתדל להחמיר ולהיזהר מאוד מחוסר צניעות)

להלכה כתב הרשב"א (שו"ת הרשב"א סין תקפ"ז) והחוות יאיר (סימן ע"ג) שיחוד של איש ואישה הוא מדאורייתא. יש להעיר, שלהלכה אנו פוסקים שיחוד עם אשה נידה גם הוי דאורייתא. וכיוון שכל הנשים מעל גיל שתים עשרה בחזקת נידה, הרי שניתן לסכם: ייחוד עם ילדה מגיל שלוש ועד גיל שתים עשרה הוא מדרבנן, אך יחוד עם אישה מעל גיל שתים עשרה הוא איסור תורה ממש! ואין להקל בזה.

.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture