צילום: לע"מ

דיווח: טראמפ התחייב לא לדרוש מישראל פירוז גרעיני

לאחר פגישה מתוחה בבית הלבן חתם הנשיא טראמפ על מכתב התחייבות לשמר את יכולותיה האסטרטגיות של ישראל ולא להפעיל עליה לחץ להתפרק מנשקה הגרעיני. טראמפ הוא הנשיא האמריקני הרביעי שחותם על מכתב כזה בהמשך להסכמות שהושגו ב-1969

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן בפברואר 2017, על מכתב ובו התחייבות אמריקנית לשמר את יכולותיה האסטרטגיות של ישראל ולא להפעיל עליה לחץ להתפרק מנשקה הגרעיני בעתיד בנסיבות הקיימות במזרח התיכון, בתמורה לכך שישראל תמשיך במדיניות העמימות שלה בנושא. כך דווח היום במגזין האמריקני ה'ניו יורקר'.

על פי הדיווח, טראמפ הוא הנשיא האמריקני הרביעי שחותם על מכתב כזה אחרי שביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה נתנו לישראל את אותה ההתחייבות.

לפי הדיווח במגזין האמריקני, יומיים לפני הפגישה הראשונה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא טראמפ בבית הלבן, הגיע שגריר ישראל רון דרמר לפגישה עם יועצי טראמפ והביא עמו עותק של המכתב כדי שהוא יועבר לנשיא לחתימה. יועצי טראמפ הופתעו מהבקשה של דרמר, שכן רק קבוצה מצומצמת של בכירים אמריקנים ידעו על קיומו של המכתב. לטענתם, אנשי אובמה כלל לא עדכנו אותם על קיומם של מכתבי התחייבות כאלה לישראל.

דרמר לחץ כי המכתב יועבר לחתימה של הנשיא לפני הפגישה עם נתניהו והפגישה הפכה מתוחה ואף הגיעה לגידופים. "זה הבית שלנו", זעם גורם אמריקני כשטען נגד הדחיפות הישראלית. מהדיווח עולה כי לאחר מכן יושרו ההדורים וטראמפ חתם בסופו של דבר על המכתב.

הנשיא הנוכחי הוא לא הראשון שעושה זאת. קדמו לו גם ריצ'רד ניקסון, ביל קלינטון, ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה. אבנר כהן, היסטוריון לענייני גרעין שכתב שני ספרים על תוכנית הגרעין הישראלית, אמר ל"ניו יורקר" כי בשנת 1969 הגיעו ראש הממשלה דאז גולדה מאיר והנשיא ריצ'רד ניקסון להבנות בעל פה על כך שישראל לא תצהיר בפומבי, תבצע ניסויים או תשתמש בנשק גרעיני שהיא מחזיקה והאמריקנים לא ילחצו על ישראל לפרק את התוכנית.

ההסכמות דומות נמכו גם עם הנשיאים ג'רלד פורד, ג'ימי קרטר ורונלד רייגן, שהתחייבו בעל פה לא לשנות את ההבנות. בשנת 1991, בעת מלחמת המפרץ, בישראל הרגישו כי צריך לעבור מהתחייבות בעל פה להתחייבות בכתב לאחר שהנשיא דאז ג'ורג' בוש האב אמר כי המעצמות דנו באפשרות שהמזרח התיכון תהיה נקייה מנשק להשמדה המונית, כולל נשק גרעיני, בשל תוצאות המלחמה.

המכתב הראשון שנוסח היה בשנת 1998 עבור ביל קלינטון בהסכמי וואי בעת שבישראל מכהן בנימין נתניהו כראש הממשלה. לפי גורמים אמריקנים לשעבר, הנשיא קלינטון הבטיח לישראל שלא תהיה שום יוזמה אמריקנית לחייב את ישראל להתפרק מגרעין. אחריו הגיע ג'ורג' בוש הבן שחתם על מכתב דומה.

עם תחילת כהונתו של ברק אובמה בשנת 2009, החלה דאגה אצל נתניהו. בחודש אפריל באותה שנה נשא אובמה נאום בפראג ובו אמר כי המחויבות האמריקנית היא עולם ללא נשק גרעיני. חודש מאוחר יותר חתם אובמה על מכתב משודרג, אך דומה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture