פלאש 90

באגודת ישראל מגיבים: במקום מחלוקת, עדיף להתמודד עצמאית ברשויות

גורם באגודת ישראל התייחס היום להצהרת דגל התורה כי יבחנו ריצה עצמאית ברשויות המקומיות ואמר כי הדבר עשוי רק להגדיל את כוחה של הנציגות החרדית בערים השונות, ומדובר ביוזמה מבורכת שתמנע את המשך חילוקי הדעות בנוגע ליחסי הכוחות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בישיבת הנהלת דגל התורה לפני שבוע, העלו שם את היוזמה להתמודד עצמאית בבחירות המקומיות המתקרבות, כמובן בכפוף לאישור הרבנים איתם מתייעצים חברי הכנסת של המפלגה. בהודעת דגל התורה נכתב כי הם מבקשים לנקוט בצעד זה מתוך כבוד וללא מחלוקת מיותרת.

בכתבה שפורסמה ביום שישי בעיתון יתד נאמן, ביטאונה של דגל התורה, נכתב כך: "לאחר דיון נרחב, ועל דעת רבני התנועה שליט"א ובהכרעתם, החליטה הנהלת דגה"ת פה אחד להנחות את המחלקה המוניציפלית לבחון אפשרות להליכה עצמאית של דגל התורה בבחירות לרשויות המקומיות, כדי להגיע למיצוי מקסימלי של הכוח החרדי בערים שונות, לתת ייצוג ראוי לציבור ולצרכיו, ולמנוע מחלוקות, כמובן לאחר שהדבר יובא להכרעת גדולי התורה.

"ההנהלה פנתה בדבריה לסיעתה השותפה – אגו"י, שבמידה ויוחלט על הליכה עצמאית, למצוא את הדרך שהדבר ייעשה בדרך של כבוד וללא מדנים וכפי שכבר היה בעבר בערים מסויימות. הישיבה ננעלה בכובד ראש ובתחושת שליחות כבירה של כלל העוסקים במלאכה, לקראת מערכה נרחבת שמטרתה קידוש שם שמים והנפת דגל התורה ובניה בכל מקום ומקום" – נכתב ביתד נאמן.

מאחורי הקלעים, הדרישה לריצה עצמאית עלתה מצד הסניפים המקומיים של דגל התורה בערים שונות, שם לא היו מרוצים מהרכב הרשימה וטענו כי צריכים להגדיל את כוחה של דגל התורה על חשבונה של אגודת ישראל. דוגמה לדרישה זו, ניתן למצוא בעיר ירושלים, בה מכהנים שמונה נציגים במועצת העיר מטעם יהדות התורה.

חמישה מתוך שמונת הנציגים שייכים לאגודת ישראל, לעומת שלושה בלבד מדגל התורה. הסיבה לכך, על פי גורמים בירושלים, נעוצה בעובדה שלחסידות בעלזא, שתמכה בדגל התורה בשנת ה'תשמ"ט, היה לאורך השנים נציג בעירייה מטעם דגל התורה, וכעת, כאשר שבה החסידות אל אגודת ישראל, נציגה עדיין מכהן בתפקיד.

בדגל התורה אף טוענים כי אין להסתפק בשוויון, אלא שהציבור הליטאי מהווה רוב בקרב תושביה החרדים של העיר ירושלים, ולכן אף העלו את הדרישה לקבל חמישה נציגים בשמונת המקומות הריאליים, ולהותיר שלושה מקומות ריאלים בלבד עבור אגודת ישראל.

על שיטת החלוקה של 60/40 לטובת אגודת ישראל, סוכם כאשר התאחדות אגודת ישראל ודגל התורה לרשימת יהדות התורה לאחר הפילוג שקרע את הציבור החרדי בשנת ה'תשמ"ט. בסיום אותה מערכת בחירות, הכניסה אגודת ישראל חמישה נציגים לכנסת, בעוד דגל התורה הסתפקה בשני נציגים. כיום, טוענים בדגל התורה כי המשוואה השתנתה ויש צורך בחלוקה שווה, אם לא בחלוקה של 60/40 לטובתם.

השבוע דווח בעיתון מרכז העניינים כי באגודת ישראל הסכימו לדרישת דגל התורה בירושלים, וישנו את המשוואה לטובת חלוקה הוגנת של שמונת המקומות הריאליים ברשימה, בה יוצבו ארבעה נציגים מטעם דגל התורה לעומת ארבעה נציגים לאגודת ישראל, וזאת, כתנאי לתמיכת דגל התורה במועמדותו של יוסי דייטש לראשות העיר.

אך גורם באגודת ישראל ששוחח היום עם JDN וביקש, מפני רגישות הנושא, לשמור על עילום שמו, טוען כי אין צורך בהצעות מעין אלו, וכי יש לחלק את שאלת התמיכה לראשות העיר לבין הנעשה בבחירות למועצת העיר, כאשר הוא מפתיע ואומר כי אדרבה, עדיף כי כל סיעה תתמודד בנפרד, ובכך ימנעו מחלוקות מיותרות.

מלבד הדרישה לשינוי יחסי הכוחות ברשימות המקומיות, עלתה טענה דומה גם לגבי הרכב הרשימה לכנסת, כאשר הדבר היחיד המונע איום בפיצול במפלגה החרדית – אשכנזית, הוא החשש מפני אחוז ההצבעה הגבוה. דרישות שונות לקיום פריימריז נתקלו בקשיים, בין היתר בשל הזיכרונות המרים מהפעם ההוא בו קיימו בחירות פנימיות, שהלא גרמו לקידוש ה', בלשון המעטה.

לכן, לדברי הגורם באגודת ישראל, אם אכן יחליטו על התמודדות עצמאית ברשויות המקומיות, מתוך כבוד והחלטה הדדית כי לא מנצלים את הקמפיין למתקפה פנים חרדית, אלא כל סיעה תשקיע את מיטב מאמציה על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל ולהביא את כל מצביעיה אל הקלפיות – הדבר יהווה מעין מפגן כוח עצמאי, שימנע את המשך המחלוקת ויעניק מבט על סדר הגודל של הסיעות החרדיות, וכבונוס אף יגדיל את כוחה של הנציגות החרדית בערים המעורבות, כמו בירושלים, וכפי שהיה בבחירות האחרונות בעיר בית שמש.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture