מטוסי החמקן. צילום: דובר צה"ל

המבחן של נתניהו: יצליח למנוע מגבלה על פעילות ישראל בסוריה?

השאלה המרכזית היא איך רוסיה תגיב להפלת המטוס הרוסי? האם יסתפקו במתיחות פומבית ואולי אף החזרת וגירוש שגרירים או שגם מבחינה הביטחונית ישראל תיפגע וחופש הפעולה האווירי בשמי סוריה ייפסק, ולכמה זמן?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שעות לפני התקדש החג הקדוש אז תושבת לחולטין המערכת המדינית בישראל לכ-25 שעות, והמטח בישראל רב, איך רוסיה תגיב להפלת המטוס הרוסי על ידי טיל נ"מ סורי שכוון למטוס ישראלי והוגדר כחמור ביותר מאז כניסת הכוחות הרוסים לסוריה בספטמבר 2015.

מבחינה פומבית ידעו יחסי ישראל ורוסיה עליות ומרדות, אך מהבחינה הביטחונית ניתנה לישראל חופש פעולה מלא למניעת ההתבססות באיראנית בסוריה ומעבר כלי נשק חדשניים לידי חיזבאללה.

לדברי הפרשן המדיני של 'חדשות 10', "היו לא מעט מקרים בשלוש השנים האחרונות בהן ממשלת רוסיה פרסמה הודעות חריפות ובוטות נגד פעולות ישראל בסוריה. בכמה מקרים אף זומן השגריר הישראלי לשיחת נזיפה במשרד החוץ במוסקבה (גם היום). בלשכת ראש הממשלה דאגו תמיד להבהיר כי המחאות הפומביות הרוסיות הן לפרוטוקול בלבד וכי בשיחות בערוצים שקטים ההבנות בין הצדדים נשמרות וחופש הפעולה של צה"ל לא נפגע".

ברק מוסיף כי "פקידים ישראלים בכירים אמרו לי שבשיחות עם כמה שרי חוץ זרים בחודשים האחרונים הסביר נתניהו את ההבנות בינו לבין פוטין שאפשרו לחיל האוויר חופש פעולה רב בסוריה בשנים האחרונות. כל עוד אנחנו לא מפילים את משטר אסד ולא פוגעים בחיילים רוסים אין לפוטין בעיה, אמר נתניהו באותן שיחות. אם מתבססים על הניתוח של נתניהו עצמו, מגיעים למסקנה כי התגובה הרוסית למקרה הנוכחי עלולה להיות שונה וחריפה בהרבה. על אף שלא ישראל היא זו ששיגרה את הטיל שהפיל את המטוס הרוסי על 15 אנשי הצוות שלו הלילה, מדובר בפעם הראשונה בה נהרגים חיילים רוסים במהלך תקיפה ישראלית בסוריה".

"בהודעות של משרד ההגנה הרוסי ובשיחת הטלפון בין שר ההגנה הרוסי לשר הביטחון ליברמן הטילו הרוסים את מלוא האחריות על ישראל וזאת חרף העובדה שהמטוס הופל מטיל סורי. על אף הודעה ראשונית מרוככת יותר של הקרמלין מבהירים הרוסים במסרים הפומביים שלהם כי לא יעברו על הפלת המטוס לסדר היום. השאלה המרכזית כעת הינה האם ישראל תצליח לפתור את המשבר במהירות ובאמצעים דיפלומטיים ולמנוע מהתקרית יוצאת הדופן והחריגה הזו למוטט את מערכת היחסים העדינה עם רוסיה" כך ברק.

ראש דסק חדשות החוץ של 'כאן חדשות' מואב ורדי טוען כי "יהיה זה תסריט מפתיע אם התקרית הלילה תוביל למשבר חריף ביחסי רוסיה ישראל. הקו האדום של מוסקווה – פגיעה בחיילים רוסיים נחצה, אבל האינטרס לא השתנה והוא רוב הזמן משותף לירושלים ולמוסקווה: קיצוץ יכולות איראן/חיזבאללה במרחב".

ורדי מסביר כי "לפי המידע שמסר דוצ הסורים פעלו בחובבנות גדולה מאוד בניסיון הפגיעה במטוסי חיה"א. אין ספק שציבורית לא יכולים הרוסים לעבור לסדר היום. בהחלט ייתכן שלדרישת מוסקווה יופסקו התקיפות הישראליות לפרק זמן כלשהו, אבל יהיה זה מפתיע אם פוטין יגבה מחיר גבוה מזה. החזרת שגריר / גירוש שגריר, מצג של התקררות ביחסים – ייתכן. אבל זה נסבל".

לדבריו "הבעיה היא לא מול רוסיה עצמה. הבעיה היא כשתגיע הדרישה הרוסית לחדול מהתקיפות, יפתח חלון זמן משמעותי לאיראן להגביר ולהעמיק את חימוש הכוחות האיראנים וחיזבאללה בסוריה ובלבנון. זה המחיר המשמעותי, ולכן המשימה המדידה של נתניהו כעת היא להקטין עד כמה שניתן את פרק הזמן הנל שבו ישראל תידרש להפסיק התקיפות. כישוריו, נסיונו, ומערכת היחסים האינטימית שבנה עם פוטין הם נכסים גדולים שלו בבואו לעשות זאת".

סגם ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר ערן עציון תקף את הממשלה והסביר איך לדעת צריך לטפל במשבר "התגובה של דו"צ להפלת המטוס הרוסי מזכירה במשהו את התגובות הראשונות אחרי אירוע המרמרה (המשט הטורקי). ישראל" מביעה צער". לא מתנצלת חלילה. מטילה אחריות על הצד השני (בנוהל). ממשלה חכמה היתה – מתנצלת באופן אותנטי, שולחת שליח/ים מיוחד למוסקבה עם כל המידע, ועם סמכות להציע תשלום פיצויים, מציעה עיבוי מנגנון השת"פ הצבאי הישראלי-רוסי, מודיעה על השעיית כל פעילות בשמי סוריה ל-24 שעות, בזמן שמתבצע הבירור המשותף, מציגה צילומים וראיות חותכות להצדקת תקיפת היעדים שהותקפו, קוראת לכינון מנגנון בינ"ל למניעת זליגות אמל"ח מסוריה ללבנון, ומאזכרת את החלטות האו"ם הרלבנטיות, כולל 1701, שאינן מיושמות כנדרש, קוראת למו"מ מיידי לשדרוג ועדכון הסכם ההפרדה הישראלי–סורי מ-1974, שהוא המכניזם היחידי להסדרת הפסקת אש קבועה בין המדינות".

עציון מוסיף כי "כל זה לא היה משנה את העובדה שטיסות חיל האוויר בשמי סוריה נדונות להיפסק. אבל זה היה מרכך את המשבר עם רוסיה, מסייע לכולם לרדת מהעצים, ויוצר אופציות למינוף המשבר לתועלתנו. התגובה כמות שהיא עלולה רק להכעיס את הרוסים, ולהעלות את המתח בין השועל הישראלי לגריזלי הרוסי. ומי שמעריך שישראל תיאלץ לבוא לקראת הרוסים (כפי שנאלצה לבוא לקראת הטורקים) – לא טועה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture