צילום: דובר צה"ל

התחקיר נחשף: "עשרות טילים לכל עבר במשך חצי שעה"

הקצינים הישראלים הציגו לרוסים את תמונת המצב של האירוע בו הופל מטוס רוסי בידי נ״מ סורי וכן את המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה״ל בנושא. בנוסף הוצגו הנסיונות האירניים לההתבססות בסוריה והעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דובר צה"ל מעדכן כי משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיימה עד לשעה זו מספר מפגשים עם מפקד חיל האוויר הרוסי ובכירים במטה הפיקוד של צבא רוסיה וכן בכירים בחיל האוויר הרוסי. בפגישות, שהתקיימו בהמשך לסיכום בין ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו ונשיא רוסיה, מר ולדימיר פוטין, הציגו הקצינים הישראלים לרוסים את תמונת המצב של האירוע בו הופל מטוס רוסי בידי נ״מ סורי וכן את המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה״ל בנושא.

בנוסף הוצגו הנסיונות האירניים לההתבססות בסוריה והעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה. על פי הודעת הצד הישראלי "המפגשים התקיימו ברוח טובה והתקיים שיח מקצועי, פתוח ושקוף בנושאים השונים והודגשה חשיבות האינטרסים של שתי המדינות והמשך מימוש מנגנוני מניעת החיכוך". המשלחת הישראלית ממשיכה במפגשים ותשוב ארצה לפנות בוקר, כמתוכנן.

באתר YNET נחשף הערב התחקיר הישראלי שנפרס על פני כ-40 עמודים, באנגלית וברוסית שבו מתואר את אשר אירע. לפי הדו"ח מערך הנ"מ הסורי הפעיל כמה סוללות נ"מ שפרוסות ברחבי סוריה. סוללות אלה ירו במשך יותר מחצי שעה, גם בזמן שמטוסי הקרב הישראליים שבו לבסיסם. כיווני הירי, לפי המפות הצה"ליות שהוצגו לרוסים, לא הותירו מקום לספק: ירי הנ"מ הסורי כלל עשרות רבות של טילים מסוגים שונים, בהם SA-5, טיל גדול ומתקדם שגרם להפלת מטוס הקרב הישראלי בשמי הגליל בחודש פברואר האחרון.

כיווני הירי שעל המפות הם לכל עבר: הנ"מ הסורי ירה דרומה לכיוון לבנון, מזרחה לעומק סוריה וגם מערבה, לים – היכן שחג באותן דקות המטוס הרוסי שהופל. כיווני הירי הרבים של הנ"מ הסורי מעידים על "השתוללותו", לפי הדו"ח הצה"לי. בדו"ח מופיעות גם תמונות לוויין של האתרים שהותקפו על ידי חיל האוויר, שמוכיחות לפי הגרסה הישראלית, ובניגוד לגרסה הסורית הרשמית והמצולמת שפורסמה אמש, שמדובר במפעלים צבאיים לדיוק רקטות ולא במפעלי אלומיניום כפי שטען משטרו של אסד.

מעבר לאירוע הנקודתי עצמו, בכירי חיל האוויר הציגו לעמיתיהם הרוסים את הבעיה הגדולה יותר, שעלולה לחזור על עצמה בעתיד – נתוני צה"ל מלמדים כי עד לחודש פברואר האחרון, מערך הנ"מ הסורי, שהוא הצפוף והגדול במזרח התיכון, ירה טילים בודדים מול גיחות התקפיות של חיל האוויר. לפעמים הופעלה סוללה אחת בלבד, מתוך הערכה כי מול סוללות ההגנה הללו ניצב חיל האוויר החזק באזור ומהחזקים בעולם.

אלא שבפברואר הגיע המפנה: מטוס F-16 ישראלי הופל בשעת בוקר מוקדמת בגליל על ידי הנ"מ הסורי, לאחר תקיפת משגר מל"ט איראני במהלך הלילה. המל"ט עצמו חדר לשמי ישראל בבקעת הירדן ויורט. ההפלה ההיסטורית, לראשונה זה שלושה עשורים, עוררה תיאבון במערך הנ"מ הסורי. מלבד חימוש מחדש ומהיר במלאי טילים חדשים ובסוללות מתקדמות על ידי רוסיה, שבועות לאחר שהושמדו בעקבות ההפלה כמחצית מהסוללות, גדלה גם התעוזה.

מאז, בכל גיחה התקפית משוגרים טילי נ"מ רבים, לעיתים עשרות, לעבר מטוסי הקרב של חיל האוויר. השיא הגיע ב-10 במאי עם שיגור של כ-170 טילי נ"מ לעבר עשרות מטוסי חיל האוויר שתקפו יותר מ-50 יעדים איראניים ברחבי סוריה, בליל מבצע "בית הקלפים".

גם בגיחות הבאות של חיל האוויר בסוריה נורו כמויות גדולות וחריגות של טילי נ"מ סוריים. מנגנון תיאום בין הצבא הסורי לרוסי פועל אף הוא במצבים כאלה, אך ככל הנראה, לפי הגרסה הצה"לית, הוא כלל טעויות שהובילו לתוצאה הקשה. הפעולות האוויריות הישראליות יימשכו תוך תיאום עם הרוסים, אך לא מן הנמנע שהאירוע הנוכחי יגדיל עוד יותר את התעוזה הסורית ואולי גם האיראנית/חיזבאללאית, לפעול נגד ישראל בתקיפות הבאות.

כזכור, בשיחת הטלפון שהתקיימה בערב יום כיפור בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדמיר פוטין הציע נתניהו לשלוח משלחת ישראלית שתוכיח את טענות צה"ל. מצה"ל נמסר בערב יום כיפור כי "מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי: א. ירי נ״מ ( טק"א) סורי נרחב ולא מדויק הביא לפגיעה במטוס הרוסי ולנפילתו. ב. כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל. ג. בזמן שבוצעה התקיפה כנגד היעד בלטקיה, המטוס הרוסי שנפגע לא היה במרחב הפעולה. ד. סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה ולהבנתנו לא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי "אני שוחחתי עם הנשיא פוטין ערב יום כיפור, ממש לפני כניסת החג. הבעתי בשמי ובשם אזרחי ישראל צער על מותם של 15 אנשי צוות אוויר רוסי, שמטוסם הופל על ידי אש סורית. אמרתי לו ששורש הבעיה זה הניסיון של איראן להשתמש בשטח סוריה להתקפות נגד ישראל ולחימוש אויבינו כמו החיזבאללה. אמרתי לו שעומדת לנו הזכות להגנה עצמית, ועם זאת יש חשיבות גדולה מאוד לשמר את התיאום הביטחוני בין ישראל ובין רוסיה, ולכן החלטתי לשלוח את מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, למוסקבה, בעצם במטרה כפולה. אחד, להמשיך להגן על אזרחינו, ומנגד לשמר את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture